Rolle85 69 Postad 28 April Måste bara förstå vad som nu skiljer 95 och 98 oktan bensin. Är det 5% etanol i båda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 8 Postad 29 April Standardbränslena i Sverige är 95E10 och 98E5. 95E10 innehåller upp till 10% etanol, och 98E5 upp till 5% etanol. Observera att det är upp till en viss mängd etanol och den verkliga mängden etanol kan variera. Förstår jag det rätt så är alkylatbensin helt etanolfri och jag vet inte ifall det skiljer något i etanolhalt mellan sjömackar och landmackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 29 April 9 hours ago, Rolle85 said: Måste bara förstå vad som nu skiljer 95 och 98 oktan bensin. Är det 5% etanol i båda? Jag mätte etanolhalten i 98 för några veckor sedan. Den var 0%. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad 29 April 1 timme sedan skrev K_Haddock: Jag mätte etanolhalten i 98 för några veckor sedan. Den var 0%. Snapsade du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 29 April 4 timmar sedan skrev K_Haddock: Jag mätte etanolhalten i 98 för några veckor sedan. Den var 0%. Hur gjorde du det? /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatarors 1 Postad 29 April Den främsta skillnaden mellan 95 och 98 oktan bensin är dess oktanhalt. 98 oktan har en högre motståndskraft mot självantändning, vilket gör den lämpligare för högre komprimerade motorer. Båda innehåller etanol, men mängden kan variera mellan olika bränsleleverantörer. För de flesta bilar räcker det gott och väl med 95 oktan, såvida inte bilen är trimmad eller har en högt komprimerad motor där 98 oktan rekommenderas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 8 Postad 29 April Här är en video på ett sätt att mäta etanolhalten i bensin men det finns säkert andra sätt också. https://youtu.be/X3rSmZjxVHc?si=qZ_WgDVw5D2cnCAP Saab var ju stora på etanolbilar för ett tag sedan. Då började Saab entusiaster att bygga om sina bilar så att de bara gick att köra dem på E85 för att utnyttja E85 högre oktantal och därför kunde de låta motorn ge mer effekt. Men de upptäckte snart att motorn gick bra ibland och skit ibland beroende på bränslets etanolhalt och dem började mäta etanolhalten i bränslet själva. Fritt ur minnet så kunde etanolhalten i E85 variera mellan 40-90 procent och den var olika på olika mackar, även i samma kedja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 April Ok så 10% i 95 och 5% i 98. Så då får man köra vidare med 98 då för att inte få problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 30 April 17 hours ago, Strosselhuset said: Hur gjorde du det? /Mathias QUICKSILVER Teströr - Etanol i bensin hos Froggy 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser