Yamarin5910 0 Postad 28 April Tjenare! Har en Yamarin 5910 med en Yamaha 100hk 4takt 2011 på och jag går i tankarna att byta propeller. Just nu har jag orginalpropellern 13-19 Båten gör 34 knop 6000rpm Har läst om stålpropp, 4 bladig och olika storlekar men det är 100 olika åsikter vart jag än läser så gör ett sista försök här innan jag beställer Ni som har denna båt med motor eller liknande vad för typ av propeller har ni och vilka resultat får ni bränsleekonomi/marschfart/toppfart? mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 29 April Vad är syftet med bytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 97 Postad 29 April Olika propellertyper ger olika utfall i båten. T ex 4-bladig ger generellt lägre toppfart men bättre grepp i vattnet, snabbare upp i plan (Bra för vattensporter). Stålpropeller ger högre toppfart än aluminium, men kör du på så skadas oftast propelleraxeln, dvs dyrt. Sen handlar det i princip alltid om rek maxvarv på motorn. Är det 5600 - 6000 så kanske du kan ta en tum större stigning. Då minskar maxvarv lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamarin5910 0 Postad 29 April Tack! Jag vet vad olika typer av propellrar gör för egenskaper med båten det jag var lite intresserad av är det som jag skrev, att folk som har liknande eller samma båt vad dom har för propellrar och vad dom får ut för toppfart/bränsleekonomi/ maxvarv samt hur den går när det är lite mer folk i båten. Jag lutar åt en 4 bladig Alu propp för att kunde ligga lite lägre planingfart när man ska möta svallvågor och man har lite känsligare folk i båten. Även när man hummerfiskar och åker runt o kikar efter kulor. Vissa säger att 4 bladig blir bättre bränsleekonomi och vissa säger sämre, det beror säkert på typ av båt och storlek på propp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser