Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Yamarin5910

Propeller val? Yamarin 5910

Rekommendera Poster

Tjenare!

Har en Yamarin 5910 med en Yamaha 100hk 4takt 2011 på och jag går i tankarna att byta propeller. Just nu har jag orginalpropellern 13-19

Båten gör 34 knop 6000rpm

 

Har läst om stålpropp, 4 bladig och olika storlekar men det är 100 olika åsikter vart jag än läser så gör ett sista försök här innan jag beställer

 

Ni som har denna båt med motor eller liknande vad för typ av propeller har ni och vilka resultat får ni bränsleekonomi/marschfart/toppfart?

 

mvh Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med bytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika propellertyper ger olika utfall i båten.

T ex 4-bladig ger generellt lägre toppfart men bättre grepp i vattnet, snabbare upp i plan (Bra för vattensporter).

Stålpropeller ger högre toppfart än aluminium, men kör du på så skadas oftast propelleraxeln, dvs dyrt.

 

Sen handlar det i princip alltid om rek maxvarv på motorn. Är det 5600 - 6000 så kanske du kan ta en tum större stigning. Då minskar maxvarv lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag vet vad olika typer av propellrar gör för egenskaper med båten det jag var lite intresserad av är det som jag skrev, att folk som har liknande eller samma båt vad dom har för propellrar och vad dom får ut för toppfart/bränsleekonomi/ maxvarv samt hur den går när det är lite mer folk i båten.

 

Jag lutar åt en 4 bladig Alu propp för att kunde ligga lite lägre planingfart när man ska möta svallvågor och man har lite känsligare folk i båten. Även när man hummerfiskar och åker runt o kikar efter kulor. Vissa säger att 4 bladig blir bättre bränsleekonomi och vissa säger sämre, det beror säkert på typ av båt och storlek på propp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...