Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Jorgen01

Mjukvaruuppdatering

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om man kan uppdatera mjukvaran på en Garmin ecomap 72 utan att plottern har satellitkontakt.

Jag var idag och fick låna ett uppdaterat microkort av skeppsaffären hemmavid.

400 kr betalade jag och det skulle matas in i plottern after att den var uppstartad.

Sen skulle det komma instruktioner på skärmen, det som kom var att plottern trodde att det var något som skulle föras över ifrån plottern till kortet. Fungerade alltså ej som det skulle.

Frågan är alltså om det fungerar utan att plottern har kontakt med världsrymden.

Det bör ju inte spela någon roll eftersom uppdateringen ligger på kortet.

Möjligen fick jag ett tomt kort, men butiken sade att det gjort uppladdningen till kortet tidigare på dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt kortet i en kortläsare och koppla till datorn så ser du om det är tomt eller om det finns något på det. Om det finns en fil/katalog på kortet kan du ju testa att sätta i det innan du startar plottern också. Jag har för mig att det på vissa plottrar går att göra så.
Det bästa sättet att få uppdateringar på fw till plottern är ju att ladda ner dem från Garmins hemsida och lägga på kortet. Gratis!

Har du fortfarande problem är det bara att ringa Garmins support. När ordinarie personal jobbar (alltså inte bara sommarjobbare) brukar de veta vad de pratar om.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns innehåll på kortet, jag får kolla med butiken i morgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppföljning

Med ett mikrokort med mindre utrymme så fungerade uppladdningen.

Det påstods att att kort med större utrymme för data så tolkar plottern det som att det skall flyttas något ifrån plottern till kortet.

Jag vet ej om det stämmer, men nu är det ok. Nu kom det upp en fjärde rad där det stod vill du uppdatera.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...