GTI 38 Postad 27 April , 2024 (redigerade) Sjösatte igår, segelbåt. Allt ok och körde den korta sträckan från kran till bryggplats Lät motorn gå någon minut och sedan tjöt ett larm, temp. Stängde av och såg samtidigt att det inte kom kylvatten ur avgasröret. Demonterade locket till impellern, en enda röra av gummibitar. Rensade och bytte så småningom till en ny. Idag testkörning kort stund men inget kylvatten. Demonterat trycksidan från pump till värmeväxlare och inga synbara hinder, blåste rent bakvägen från v-växlare o impeller - ok. Körde kort stund med öppen trycksida från impeller och det duttade ut vatten ur slangen. Inte så mycket men ändå. Bypasade sjövattenfiltret och körde ned kylvatten direkt till impellerns sugsida. Inget vatten ur avgaserna heller. Kollade v-växlaren och rören såg oskadade ut, inget som satt fast i inflödet eller utflödet. Har inte kollat sugsidan på impellerpumpen. Den gula slangen sitter som gjuten men borde funka eftersom pumpen var vattenfylld. Är det någon som har tips för att få ordning på det hele? Jag tror att pumpen går runt, men vet inte säkert Redigerad 27 April , 2024 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 27 April , 2024 1 timme sedan skrev GTI: Sjösatte igår, segelbåt. Allt ok och körde den korta sträckan från kran till bryggplats Lät motorn gå någon minut och sedan tjöt ett larm, temp. Stängde av och såg samtidigt att det inte kom kylvatten ur avgasröret. Demonterade locket till impellern, en enda röra av gummibitar. Rensade och bytte så småningom till en ny. Idag testkörning kort stund men inget kylvatten. Demonterat trycksidan från pump till värmeväxlare och inga synbara hinder, blåste rent bakvägen från v-växlare o impeller - ok. Körde kort stund med öppen trycksida från impeller och det duttade ut vatten ur slangen. Inte så mycket men ändå. Bypasade sjövattenfiltret och körde ned kylvatten direkt till impellerns sugsida. Inget vatten ur avgaserna heller. Kollade v-växlaren och rören såg oskadade ut, inget som satt fast i inflödet eller utflödet. Har inte kollat sugsidan på impellerpumpen. Den gula slangen sitter som gjuten men borde funka eftersom pumpen var vattenfylld. Är det någon som har tips för att få ordning på det hele? Jag tror att pumpen går runt, men vet inte säkert Om du talar om vad det är för motor det gäller får du troligen bättre svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 28 April , 2024 11 timmar sedan skrev Rascal: Om du talar om vad det är för motor det gäller får du troligen bättre svar. En Vetus 27 hk fr 2011 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatarors 1 Postad 29 April , 2024 Det låter som att din impellerpump fungerar, men att det kan finnas en blockering eller läcka som förhindrar ordentlig vattencirkulation. Jag skulle rekommendera att noggrant inspektera alla slangar och kopplingar efter sprickor, veck eller skräp. Kontrollera också vattenintaget på skrovet efter hinder. Om allt ser rent ut kan problemet ligga i värmeväxlaren själv, vilket kräver demontering och inspektion. Tappa inte modet, att metodiskt spåra kylkretsen bör avslöja orsaken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 29 April , 2024 Kollat att bottenkranen är öppen? Så den kan suga in vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MichaelBj 3 Postad 2 Maj , 2024 (redigerade) Kolla att locket på sjövattenfiltret är tätt, jag missade det ett år. 😅 Korr. såg att du bypassat sjöfiltret... Redigerad 2 Maj , 2024 av MichaelBj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 2 Maj , 2024 2 minuter sedan skrev MichaelBj: Kolla att locket på sjövattenfiltret är tätt, jag missade det ett år. 😅 Bytte sjövattenfilter i em och nu fungerar kylningen... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 2 Maj , 2024 3 timmar sedan skrev GTI: Bytte sjövattenfilter i em och nu fungerar kylningen... I praktiken borde bypassen av filtret ha funkat eftersom det kom sjövatten efter jag bytte till ett nytt filter. Kontentan är väl att det trasiga locket, som jag trodde jag fixat till, släppte igenom lite luft som gjorde att sugsidan inte fungerade tillräckligt på pumpen. Det kom mindre kylvatten än vanligt vid gång från sjösättning till bryggplats och min gissning är att det inte räckte till och att impellern gick varm och tvärdog (i.e brann upp). Några spridda delar kanske försvann upp i någon/några av slangarna och med enträgna starter under korta tider förpassades dessa till utsidan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser