oseglat 3 Postad 27 April Rätt så nyligen blivit med segelbåt och skall för första gången tvätta och polera. Började idag och även om det i stor blev mycket bättre än innan så går en hel del inte att få bort. Jag har använt Oxidation Remover (https://meguiars.se/oxidation-remover/) tillsammans med en oscillerande polermaskin och medelhård polertrissa. Se bifogad bild, det blir något starkare här på bilden än i verkligen, även om bilden är sann. Vad kan jag testa med istället? Eller är det så att det inte går att få bort. Eller får man helt enkelt köra hårdare och längre? Någon som haft liknande och fått bort? // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 27 April Svårt att se på en bild och jag vet inte vad ditt medel innehåller men ett tips är att testa med ett medel med oxalsyra. Brukar ofta kallas något med Waterline cleaner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 27 April Svårt att se vad problemet är. Men en utväg är att slipa lätt med Abralon och maskin. Börja med 500 eller 1000 och sedan 2000, 4000. Då blir det blankt. Med så fina korn avverkas inte mycket av gelcoaten heller. Använd mycket vatten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oseglat 3 Postad 27 April Tack för tips, kanske inte helt kört då iaf. Provar med oxalsyra imorgon först, sedan får jag klura på om man skall ta till mer drastiska metoder som Abralon i nästa steg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 27 April Har kört med Abralon 2000 och 4000 med framgång precis som föreslagits. Min gamla Nimbus29C blev som ny med Abralon trots att svavel tagit sig upp i gelcoaten som gul fläckar och tidigare ägare ej polerat båten. Går enkelt att handpolera med mkt vatten tack vare Abralon/Mirkas konstruktion. Men börja med oxalsyra som är ngt lindrigare för gelcoaten/topcoaten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 28 April Innan du börjar rubba, slipa med maskin och gå loss hårt behöver du kolla på varför det är flammigt. Det KAN vara så att någon tidigare ägare polerat sig igenom gelcoaten och det är laminatet som syns igenom. I så fall förvärrar du flammigheten med mekanisk åverkan. Det är svårt att avgöra orsaken till flammigheten på bilden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 29 April Hej innan du börjar med slip papper o liknande, ta autosol, den är ganska tuff . Som Peter skrev testa på en liten yta där det ser flammigt ut och polera en stund . Torka av o se om det blivit bättre. blir det bra så kan man spä ut autosol med lite snällare polish tills önskad effekt ges Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 29 April Innan du börjar med någonting överhuvudtaget. Vänta tills det blir vår. När skrovet blir 14-15 grader varmt eller varmare, så kommer det att gå bra.😀 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 29 April 4 hours ago, Comfort4 said: innan du börjar med slip papper o liknande, ta autosol, den är ganska tuff . Som Peter skrev testa på en liten yta där det ser flammigt ut och polera en stund . Torka av o se om det blivit bättre. blir det bra så kan man spä ut autosol med lite snällare polish tills önskad effekt ges Autosol har väl typ samma kornstorlek som de som rekommenderades ovan? Skall erkänna att jag inte vet vilken kornstorlek Autosol har, men det känns väl lite rivigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 29 April 2 timmar sedan skrev rejas: Autosol har väl typ samma kornstorlek som de som rekommenderades ovan? Skall erkänna att jag inte vet vilken kornstorlek Autosol har, men det känns väl lite rivigt? Hej jag är ej heller säker på kornstorlek, men har använt autosol efter 2000 papper då den gör det betydligt blankare. Tycker den är enkel att använda med lagom rivighet har även använt den på plast lampor till bilen med gott resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 29 April 2024-04-27 vid 22:33 skrev oseglat: Tack för tips, kanske inte helt kört då iaf. Provar med oxalsyra imorgon först, sedan får jag klura på om man skall ta till mer drastiska metoder som Abralon i nästa steg. Om inte annat så en hårdare trissa, det är min erfarenhet. Jag kör alltid med ulltrissa tillsammans med oscillerande maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 29 April Jag skulle börja med att tvätta båten ordentligt, ofta tvättas båten bristfälligt och mycket skit sitter kvar, resultatet brukar då bli flammig yta. Tvätta noga gärna ett par gånger med bra rengöringsmedel och mellan sköljningar. Se till det är rätt temp ute, använd bra polermedel och en bra polermaskin, polera, tvätta igen för att få bort alla polymer innan vaxning. Sedan kan det ta många år innan ytan blivit riktigt bra beroende på vad man har för utgångsläge. Lycka till // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oseglat 3 Postad 1 Maj Tack för alla tips! Provade idag igen med produkt med oxalsyra, det blev ett helt ok resultat, fick bort mycket av flammigheten. Var ju dryga 20 grader idag med så skrovet kanske var lite mer lättarbetat också. Sedan i kombination med rubbing, polish och vax. Tar med mig övriga tips och klurar på om det kan bli något för nästa säsong, nöjer mig för nu med nuvarande resultat iaf. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser