Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Gaidin

Varför gick min ankarkätting av?

Rekommendera Poster

För ett tag sedan stack min båt iväg, utan mig.

Jag låg på ankare och kättingen gick av.

 

Det är svårt att säga hur långt från ankaret den gick av men 10-15 meter är en rimlig tanke. Jag har fått upp ankaret men inte den återstående delen av kättingen då den blev för tung att bärga och dessutom satt fast i en hög med större kätting.

 

På bilden ser man den sista biten som var ansluten till båten. Det ser ut som att länkarna har korroderat mer och mer närmre den sista länken som gick sönder.

Det ser inte ut som normalt slitage, snarare rost.

 

Kättingen är galvad, ankaret är också galvat, länken mellan kätting och ankare är rostfritt. Kättingen gick ju dock av mitt på, inte i närheten av den rostfria länken.

 

Jag hade ca 30 meter kätting ute, djupet var ca 6m och vinden måttlig, 10-20 knop. Jag gissar att den gick av ungefär i mitten, kanske där kättingen normalt lyfter från botten. 

Jag hade legat i ca 2 månader på samma plats så mycket kan ju ha skavt men det ser inte ut som skavsår.

När jag lyfter ankaret så ser jag kättingen hela tiden så det är inte troligt att skadan funnits tidigare, jag hade sett den.

 

Jag vill ju såklart inte att det skall hända igen men nu blir jag nervös när jag ankrar och lämnar båten.

Behöver jag ta upp ankaret någon gång i veckan för inspektion? Resten av kättingen ser ok ut.

 

Kan det ha varit någon form av galvanisk korrosion? Det ligger mycket skräp på botten men vad kan skapa detta slitage?

Förra gången jag ankrade på samma plats fick jag med mig en galvad roderkvadrant på ankaret, jag hade bra bett hela tiden och en 100cm plåtskiva hjälpte såklart till. 🤣

 

Vad händer om galvaf metall får repor genom galvet? Rostar det sönder direkt? Kan det ha varit så att galvaniseringen repats bort och metallen exponerats direkt för saltvattnet?

20240415_181156.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man tittar på bilden så ser länkarna på den vänstra delen rätt slitna ut. Min erfarenhet är att den värsta korrosionen sker ca 1-2 m under vattenytan, åtminstone i Stockholms skärgård. Gissar att det där är ganska syrerikt och djupare ner mindre syre som ju är en förutsättning för korrosion. Om den delen som gick av ofta har legat på det djupet och dessutom skavt mot något vid andra tillfällen kan det vara en bidragande orsak. Att länken är i rostfritt kan ju ha bidragit till korrosionen. 
Mycket om och men, men kanske många bäckar små?

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mät ögeltjockleken vid markerade ställen efter att du skrapat fram ren metall.

 

Jag gissar på 2-3 mm.

 

D v s skrot!

 

Här hjälper det inte att tro eller gissa på att diametern är större.

 

- Galv är f ö en ytbehandling, som med tiden skavs bort. Rostfri kätting är homogen, d v s rakt igenom.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skrapas hål på galven (zinken) så kommer den fortfarande skydda kättingen så länge det finns något kvar. Men den förbrukas ju precis som offeranoder. Om du ska ligga så långa tidsperioder för ankar så får du nog antingen gå över till rostfritt eller byta kätting oftare. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanterat mycket klassad kätting i mitt tidigare yrke som besiktningsman och ett tips:

Mät länkarnas tjocklek dvs diametern. Multiplicera med 3 så får man fram max innerlänks mått.

Om innerlänksmåttet avviker till större värde än 3 gånger(länkarna nernötta invändigt eller deformerade) då är det dags att fundera på om hållfastheten är bibehållen.

Om tjockleken minskat utifrån ursprungstjocklek (om den framgår) så bör kättingen kasseras om länkar minskat med 10%.

Länkstorlek framgår via matarhjulet i ankarspelet och därmed tjocklek på länkarna. Kan vara i tum men samma regler (1tum=25,4 mm).

Kättingen på bilden hade kasserats av mig pga  korrosions angrepp vilket lätt leder till brottanvisning. Det måste förekommit mkt rostutfällningar i ankarboxen.

Sen kan någon valt en sämre icke klassad kätting.....

Rostfritt kostar dubbelt upp men är inte bättre än galvat, men det får stå för mig. Kanske renare i ankarboxen ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slits och gick väl av däromkring som kättingen precis blir liggande på botten i mellan grus och sten.

I fritt vatten slits kättingen så mycket mindre.

Inte heller närmare ankaret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni missförstår mig nu.

 

Jag kollar kättingen varje gång jag tar upp ankaret och hade det sett ut såhär hade jag ju åtgärdat det direkt.

Det som syns på bilden är den sista metern innan kättingen gått av. Jag kapade bort den och satte dit ankaret med en ny rostfri bygel igen.

Som syns så blir ju länkarna tunnare och tunnare till den sista länken som sedan brast. Resten av kättingen är helt ok, 

Rosten som till slut fick kättingen att gå av kom från ingenstans till detta på två månader, det är det min fråga handlar om.

 

Det finns inget som tyder på att resten av kättingen har problem eller behöver bytas. Ingen rost från ankarboxen. Kättingen löper fint i ankarspelet. Normalt sett så börjar den ju kugga över när den slits men så är alltså inte fallet. Jag har kvar kättingen och tänker använda den igen nästa gång jag ankrar.

 

Men jag skall nog ha AIS påslaget, nästa plats jag tänker besöka så sticker båten ut i Atlanten om den smiter, förra gången var det land på andra sidan. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Hybro:

Mät ögeltjockleken vid markerade ställen efter att du skrapat fram ren metall.

 

Jag gissar på 2-3 mm.

 

D v s skrot!

 

Självklart är det skrot, det var ju därför jag kapade bort den biten.

Frågan är varför det har blivit så, vad har hänt på denna delen av kättingen? Jag vill ju inte att det skall hända igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Eld-:

Om det skrapas hål på galven (zinken) så kommer den fortfarande skydda kättingen så länge det finns något kvar. Men den förbrukas ju precis som offeranoder. Om du ska ligga så långa tidsperioder för ankar så får du nog antingen gå över till rostfritt eller byta kätting oftare. 

Nja, det är många som ligger längre än så utan problem.

En kätting skall ju inte rosta igenom på bara två månader. Att byta kätting varannan månad låter ju helt galet. En kätting bör väl hålla i många år. De flesta som seglar som jag gör ligger ju för ankare ett par hundra dagar om året och byter knappast kätting ens var tionde år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gaidin:

En kätting skall ju inte rosta igenom på bara två månader. Att byta kätting varannan månad låter ju helt galet. En kätting bör väl hålla i många år.

Ja, men den håller ju bara så länge ytbehandlingen/galven är ok.

 

Ligger den t ex i grus och nöts ideligen så galven försvinner kommer ju den nu exponerade och obehandlade metallen att börja tokrosta. I synnerhet i den saltlake den befinner sig i, särskilt om syretillgången är på en bra nivå just där.

 

Då kan den mycket väl rosta av på två månader, i synnerhet om den får lite mekanisk nötningshjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den bara rostar på en meter av kättingen och även väldigt tydligt degenereras länk för länk?

Det känns jättekonstigt.

 

Jag har aldrig hört talas om att en kätting går av på detta vis. Ankaret tex, ingen rost alls, galvat och ligger och skaver på botten hela tiden. Att galvet kan skavas av på en länk på ett lokalt område på länken kan jag köpa men här är det ju väldigt jämn korrosion på hela länkarna med ökad korrosion ju närmre brottet man kommer.

 

Att länkarna blir tunnare och tunnare från helt normal tjocklek till en sjunkande diameter en meter senare tycker jag verkar väldigt konstigt.

Jag funderade mest på om kättingen legat och skavt på en blottad elkabel eller något.

 

Det ligger som sagt mycket skrot på botten och en galvanisk korrosion kanske kan skapas, jag kan för lite om hur de uppstår för att kunna bedöma det.

 

Hur som helst hittade vi så mycket metallskrot där när vi bärgade ankaret så senare i år skall jag köpa lite grova rep och göra en mooring i stället. Bara att knyta i redan befintliga tyngder på botten. Ingen korrosion på rejäla treslagna rep heller.😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gaidin:

 Ingen korrosion på rejäla treslagna rep heller.

Nej men se upp så det inte skavs sönder på allt metallskrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saligen bortgångne Eilean var "ankarguru" här på forumet. Han ägde en rejält stor båt som han varit över Atlanten med. Han hade mycket erfarenheter och kommentarer om ankare och ankring. Leta reda på hans gamla inlägg/svar och ögna igenom dem. Det är inte omöjligt att det kan finnas ledtrådar om orsaker till onormalt kättingslitage där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-28 vid 20:32 skrev Lintott:

Saligen bortgångne Eilean var "ankarguru" här på forumet. Han ägde en rejält stor båt som han varit över Atlanten med. Han hade mycket erfarenheter och kommentarer om ankare och ankring. Leta reda på hans gamla inlägg/svar och ögna igenom dem. Det är inte omöjligt att det kan finnas ledtrådar om orsaker till onormalt kättingslitage där.

Jag pratade mycket med Gunnar på den tiden.

Han var expert på ankring och diverse lösningar, det jag funderar på här är snarare om det kan finnas någon galvanisk orsak.

 

Jag tycker inte det ser ut som att kättingen skavt, det är därför jag funderar på vad som hänt. 

 

Jag får helt enkelt ha mer koll. Normalt sett ankrar jag inte två månader i sträck men det händer ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-28 vid 17:59 skrev Eld-:

Nej men se upp så det inte skavs sönder på allt metallskrot.

Jo, tanken är att repen (3st) inte kommer att släpa på botten. Det är 6-8 meter djupt, 10 meter lina med en boj blir nog inte så mycket skav.

 

Vi har hittat en rejäl hög med kätting, säkert 6 ton, som ligger i en hög på botten. Tanken är att knyta tre rep i tre olika länkar på den, repen går sedan direkt till knappen i fören, alltså inte ett rep i botten kopplat till en boj som man sedan knyter egna förtöjningslinor i. Det är ganska vanligt att man gör så här.

 

Jag hyrde en mooring här förr, jag fick två rep i fören kopplade till samma ryngd och två linor i aktern kopplade till varsin tyngd. Riktigt effektivt och båten svajar inte utan ligger ganska stabilt. Går en lina av finns det fler så båten sticker inte iväg utan mig.

 

Grannbåtens akterlina gick av vid ett tillfälle och den svingade lite väl nära mig men en fender löste det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste (på utrikiska) corrosion frrån syrefrihet  ungefär. kan det rosta mer på bottnen vid vissa förhållanden? jag ankrar bara på ostkusten swe  med band, B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-30 vid 17:38 skrev bemek:

läste (på utrikiska) corrosion frrån syrefrihet  ungefär. kan det rosta mer på bottnen vid vissa förhållanden? jag ankrar bara på ostkusten swe  med band, B

Vanligt stål brukar inte råka illa ut i syrefri/syrefattig miljö. Däremot är syrefattig miljö riktigt dåligt för rostfritt stål. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-30 vid 17:21 skrev Gaidin:

Jag pratade mycket med Gunnar på den tiden.

Han var expert på ankring och diverse lösningar, det jag funderar på här är snarare om det kan finnas någon galvanisk orsak.

 

Jag tycker inte det ser ut som att kättingen skavt, det är därför jag funderar på vad som hänt. 

 

Jag får helt enkelt ha mer koll. Normalt sett ankrar jag inte två månader i sträck men det händer ju.

Zinken skapar en galvanisk reaktion som skyddar järnet från att rosta. När du får "genomgående" slitage av zinkskiktet så flyttar sig zinken till det rena järnet. Så småningom har zinken tagit slut/förbrukats, det finns inget skydd längre och järnet sätter igång att rosta. För långvarig användning av galvaniserad järnkätting så behöver kättingen förzinkas om. Jag har för mig att Gunnar/Eilean skrev om omgalvanisering någon gång men det kan även ha varit någon annan författare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-30 vid 17:38 skrev bemek:

läste (på utrikiska) corrosion frrån syrefrihet  ungefär. kan det rosta mer på bottnen vid vissa förhållanden? jag ankrar bara på ostkusten swe  med band, B

Magnetit kallas den grå beläggning , en sorts korrosion som inträffar på stål i frånvaro av syre. Vanligt i ångpannor, ångledningar.

Troligen inte det som drabbat ankarkättingen i tråden-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...