Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
JohannaNoraDC20

Bälgbyte på gammal MerCruiser på Nora DC 20 -79?

Rekommendera Poster

Hej och tack för insläpp!

 

Jag är ny båtägare, 🤩 köpt en gammal NORA DC 20 från ca 1979 med en MerCruiser 233 (?) inombordare. SN: 4496553

Infon jag fick från förra ägarna vara att måste byta bälgar och växelkit (?) och då jag aldrig haft inombordare (eller mekat m motorer tidigare) bestämde jag mig att jag skall lära mig det. Alltså göra själv. Tack och lov är folk i båtklubben hjälpsamma men jag har en del frågor jag hoppas nån kan hjälpa få svar på. 

 

1. måste ju bli säker på vilket typ av drev jag har men får lite olika svar om det är gen 1 eller 2? Se foton. 

2. Anoder - Från Stockholm och ligger i mälaren - Mercruiser rekommenderar aluminium men förra ägaren har satt på magnesium. Vilket är bäst. 

3. Tips på specialverktyg eller annat jag skall skaffa? 🙂 Kommer lyfta av drevet nu i helgen och hoppas bli klar till sjösättningen 5:e maj 

 

Tack på förhand & Ha en strålande båt helg allihopa!

 

20240426_173055.jpg

20240426_173102_-_kopia.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera att du ger dig på det själv. Det är ganska komplicerat och kräver en del specialverktyg. Gå in på servicetips.se om du vill se hur det går till. Lättast ser man skillnad på Gen 1 och 2, på att Gen 2 har skruv och mutter som håller ihop undre och övre växeln. Gen 1 bara skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har gen 1. Syns enklast på placeringen av de aktre infästningarna av trimkolvarna.

 

Magnesium är bäst i Mälaren och aluminium är bäst i östersjön.

 

Glöm inte lägga i växel framåt innan du tar loss drevet. Växellänkarna kan skadas om man drar loss drevet utan att göra det. (Men de kan också klara sig ändå.)

 

Det finns specialverktygsatser att hyra för att byta bälgar. Vissa av verktygen kan man klara sig utan men de sparar nycket tid. De kostar rätt mycket pengar om man köper.

- speciell tunnväggig hylsa till växelvajern. (Det går säkert att slipa ner en annan hylsa så att det fungerar men den kostar inte så mycket.)

- avdragare till stödlagret om du byter det samtidigt. (Går säkert att improvisera med ett par träbitar/plåtbitar gängstång brickor och mutter.)

- monteringsverktyg stödlager och stödlagertätning. Går säkert att improvisera.

- verktyg för att ta loss "hingepin". (Beroende på exakt vilken version av drev du har.)

- specialtång för att dra på avgasbälgen. (Jag har svetsat ihop min själv )

- Centreringsverktyg för drev/motor. (Går inte att improvisera och det kan gå illa om det är dåligt linjerat.) Används för att rikta stödlager och motor före montering av drevet.

 

Specialverktyget som ser ut som en rund platta med ett skaft på för montering av knutbälg behöver du inte. Det används bara på gen 2. Gen 1 har slangklämma i bägge ändar av bälgen. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

By the way. Räkna med en hel dags jobb om du aldrig gjort det förut. Läs noga de instruktioner som finns på nätet så att alla slangklämmor hamnar rätt. Det är trångt och bökigt och sätter du slangkrämmorna med fel placering av snäckan kan det vara omöjligt att få ihop.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för bra och snabb hjälp.😍

Jag har som sagt helgen på mig 😅 (lyfta av idag) jobba på söndag och ti-fredag för extratid då jag är ledig.

 - Nervös men om man inte testar lär man sig inte :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/27/2024 at 12:36 PM, Eld- said:

Du har gen 1. Syns enklast på placeringen av de aktre infästningarna av trimkolvarna.

 

Magnesium är bäst i Mälaren och aluminium är bäst i östersjön.

 

Glöm inte lägga i växel framåt innan du tar loss drevet. Växellänkarna kan skadas om man drar loss drevet utan att göra det. (Men de kan också klara sig ändå.)

 

Det finns specialverktygsatser att hyra för att byta bälgar. Vissa av verktygen kan man klara sig utan men de sparar nycket tid. De kostar rätt mycket pengar om man köper.

- speciell tunnväggig hylsa till växelvajern. (Det går säkert att slipa ner en annan hylsa så att det fungerar men den kostar inte så mycket.)

- avdragare till stödlagret om du byter det samtidigt. (Går säkert att improvisera med ett par träbitar/plåtbitar gängstång brickor och mutter.)

- monteringsverktyg stödlager och stödlagertätning. Går säkert att improvisera.

- verktyg för att ta loss "hingepin". (Beroende på exakt vilken version av drev du har.)

- specialtång för att dra på avgasbälgen. (Jag har svetsat ihop min själv )

- Centreringsverktyg för drev/motor. (Går inte att improvisera och det kan gå illa om det är dåligt linjerat.) Används för att rikta stödlager och motor före montering av drevet.

 

Specialverktyget som ser ut som en rund platta med ett skaft på för montering av knutbälg behöver du inte. Det används bara på gen 2. Gen 1 har slangklämma i bägge ändar av bälgen. 

Hej, stötte på problem med att få loss den 6e muttern på drevet. Nån som vet hur den kan lossas? 

20240428_152145.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är inte standard. Jag gissar att det är någon form av drevlås som kräver en specialhylsa. Fråga förre ägaren. Eller det kanske går att skära ett spår i hylsan som gör att man kan få grepp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...