Johan77 0 Postad 25 April Hej, Vi har en Tohatsu m8b 2006 tvåtaktare som vi har på segelbåten sen 7år. Tydligen saknar motorn överhettningslarm och termostaten är otrevligt nog helt inbyggd mellan/inuti topplock och cylinderblock.. Är det en god idé att byta termostaten i förebyggande syfte? Vi vet inte om den som sitter där är från 2006 och om den är kry, eftersom motorn saknar temperatursensor.. Vi kan ju såklart ta loss den befintliga och se om den öppnar/stänger som den ska i en kastrull, men om den är från 2006 så kanske det är dumsnålt att inte sätta dit en ny, även om den verkar frisk.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 25 April If it aint boken dont fix it. Jag skulle inte byta, om jag vore orolig skulle jag montera en tempgivare/templarm på motorn istället. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 906 Postad 25 April Om jag var i liknande tvivelsmål men inte hade noterat några driftstörningar så hade jag avvaktat. Det brukar finnas en skvallerstråle för att kunna se att impellern pumpar kylvatten som den ska. Det vattnet har passerat motorn. Häng över akterspegeln och känn vilken temperatur det är på kylvattnet. Oftast är det lite mer än ljummet. Då är termostaten ok. Om strålen känns alltför varm eller i värsta fall brännhet så är det dags att kolla termostatens funktion. Termostater brukar sällan åldras så de behöver bytas. Jag misstänker att motorn inte haft speciellt många drifttimmar under dessa 18 år. Jämför med en bilmotor och hur ofta man behöver bry sig om termostaten i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 0 Postad 25 April 1 timme sedan skrev Lintott: Om jag var i liknande tvivelsmål men inte hade noterat några driftstörningar så hade jag avvaktat. Det brukar finnas en skvallerstråle för att kunna se att impellern pumpar kylvatten som den ska. Det vattnet har passerat motorn. Häng över akterspegeln och känn vilken temperatur det är på kylvattnet. Oftast är det lite mer än ljummet. Då är termostaten ok. Om strålen känns alltför varm eller i värsta fall brännhet så är det dags att kolla termostatens funktion. Termostater brukar sällan åldras så de behöver bytas. Jag misstänker att motorn inte haft speciellt många drifttimmar under dessa 18 år. Jämför med en bilmotor och hur ofta man behöver bry sig om termostaten i den. Hej, Ja nä en segelbåtsmotor körs oftast inte många timmar per säsong Minns inte riktigt angående varselstrålen, men vid testkörning i balja igår (10min) så var den kall, däremot var vattnet från 'vattenutblåset' upptill på riggen behagligt varmt.. Vet ju inte hur allt är designat, men vill minnas att varselstrålen också brukar bli behagligt varm (när jag känt vid körning med båten), men den strålen kanske bypassar motorn vid tomgång..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 25 April 2 timmar sedan skrev Lintott: Jämför med en bilmotor och hur ofta man behöver bry sig om termostaten i den. Termostaten i en bilmotor lever i en vätska (glykolblandning) som är gjord för att inte saker skall korrodera. Termostaten i en utombordare lever ett tuffare liv i vatten, kanske till och med i saltvatten så nog bör man jämföra och fundera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 0 Postad 25 April 1 timme sedan skrev Rascal: Termostaten i en bilmotor lever i en vätska (glykolblandning) som är gjord för att inte saker skall korrodera. Termostaten i en utombordare lever ett tuffare liv i vatten, kanske till och med i saltvatten så nog bör man jämföra och fundera. Befinner oss på västkusten, precis som förra ägaren, som hade den i många år, så saltvatten i högsta grad (men med 'glykolblandat och varmkört' varje höst, iaf i i vår ägo) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser