Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
dundee

Täta små hål efter ekolodgivare

Rekommendera Poster

Hej

Jag har precis köpt båt och tänkte byta ekolodet. montagehålen är inte samma så jag hade behövt täta de gamla hålen. Hålen är ca 4 mm och jag hade tänkt använda Biltemas Gelcoatspackel och bara spackal igen dem men funkar detta. Jag har fasat hålen lite på utsidan men kommer inte åt på insidan. Jag tänkte tra ett tunt lager utanför på akterspegeln också som binder fast i själva lagningarna och så det blir som ett lock ovanpå.

Efter det härdat tänkte jag sen borra nya hål som jag fäster nya ekolodet i. ska jag doppa skruvarna i gelcoat så det säkert blir tätt innan jag sätter dit skruvarna?

Jag hittade en tidigare lagning som jag gissar är gjord med silicone. är detta en bättre lösning kanske, brukar annars passa mig för att använda silicone. bör jag göra om denna lagning likt ovan? Har ni bättre lösningar

 

Det som kan vara ett problem är att båten står ute. igår när jag tog bort skruvarna kom det lite vatten ur hålen men det tömde jag ut igår, tror ni det har hunnit torka tillräckligt på 24 tim för att laga. 

vill helst laga idag då det ska regna imorgon. helst vill jag sjösätta till helgen för att minska risk för stöld av drev eller motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instängt vatten mellan inner- och ytterlaminat fryser nästa vinter.

 

Med risk för frost sprängning, som ökar riskerna förytterligar vatteninträngning o s v.

 

Föreslår att Du tätar med Sikaflex inför denna säsong.

 

Tar upp båten i god tid inför vintern, borrar lämpliga hål långt ned, för att tappa ur ev kvarvarande vatten.

 

Vidtar dina permanenta tätningsövningar nästa vår.

 

Sicaflex är så mycket bättre än Silicone.

När Silicone härdat, bildar det liksom en gummipackning utan vidhäftning mot annat material.

 

Sicaflex fäster ordentligt.

 

Mina egna erfarenheter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp båten i god tid inför vintern, borrar lämpliga hål långt ned, för att tappa ur ev kvarvarande vatten.

 

Jag lossade bottenplugg nu för att få ut allt vatten.. Åker inte allt vatten ut då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

Instängt vatten mellan inner- och ytterlaminat fryser nästa vinter.

 

Med risk för frost sprängning, som ökar riskerna förytterligar vatteninträngning o s v.

 

Föreslår att Du tätar med Sikaflex inför denna säsong.

 

Tar upp båten i god tid inför vintern, borrar lämpliga hål långt ned, för att tappa ur ev kvarvarande vatten.

 

Vidtar dina permanenta tätningsövningar nästa vår.

 

Sicaflex är så mycket bättre än Silicone.

När Silicone härdat, bildar det liksom en gummipackning utan vidhäftning mot annat material.

 

Sicaflex fäster ordentligt.

 

Mina egna erfarenheter.

 

Är det den som heter Sikaflex 291i som du menar?

 

Stort tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med bottenplugg är att tömma båten invändigt på vatten.

 

Likväl samlas det vid läckage/skador mellan ytterskrovet och innerskrovet, om det finns typ distansmaterial eller luft emellan.

Vid enkelskrov i t ex aktern där man byggt in förstärkningar för utombordare e t c.

 

Sika 291 använder jag.

Brukar köpa minsta tuben, typ tandkrämstubs storlek.

Sika härdar även under vatten.

 

Har man en gång öppnat vill massan gärna härda.

Jag stänger så gott det går efter användning och lägger sen tuben i frysen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev dundee:

Jag lossade bottenplugg nu för att få ut allt vatten.. Åker inte allt vatten ut då?

Det vatten som avses är det som kommit in i akterspegeln via otäta skruvhål o.s.v. och sugits upp (eller t.o.m. mättat) det trä som brukar vara kärnan för att få stabilitet i aktern. Inte det vatten som kan hamna i kölsvinet beroende på regn, översköljning eller liknande, och som du kan tappa ur med dyvikan/bottenpluggen.

 

Innan du stänger in och tätar till för gott är det lämpligt att försöka torka ur så mycket som går, eftersom det uppenbarligen trängt in fukt och vatten där det inte skall vara.

 

EDIT: @Hybro hann före....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På hugget efter vinterdvalan🤭

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

Sika 291 använder jag.

Brukar köpa minsta tuben, typ tandkrämstubs storlek.

Sika härdar även under vatten.

 

Sika 291 med polyuretanbas  är väl lite på väg att fasas ut till fördel för Sika 591 med en modernare terminerad polymerbas.

Den senare är starkare och bättre på det mesta. 291 hade jag nog mer använt på prylar som inte skall vara i solen och som man enkelt vill skära bort senare, som att täta i skruvar.

 

För det här problemet spelar det nog ingen roll vad man väljer.

 

 

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger en liten (förhoppningsvis) förklarande bild. Vet inte om du har genomgående skruv med mutter eller bara vanlig spetsig skruv.

 

Risken är alltså att distansmaterialet sugit åt sig vatten som en vettextrasa. Det kan också vara så att det bara är någon  mm i radie  runt skruvhålet som är fuktigt. Det är alltså helt omöjligt att svara på här i forumet om det räcker med 24 timmar torktid. 
 

Ett sätt att undersöka kan vara att borra upp hålen med lite större borr och försöka undersöka distansmaterialet. Ser det bra och torrt ut så full igen med förslagsvis epoxi eller epoxispackel.

I annat fall krävs nog lite mer omfattande undersökning och torkprojekt.

Många skiter nog i det, torkar lite lokalt och fyller igen, vilket egentligen inte rekommenderas, i alla fall inte på båt med något värde i. Typ som reparera bil för 5.000kr vs bil för 500.000kr.

 

IMG_4675.thumb.jpeg.eb803b6b2e16f20184e8fbcf32acc030.jpeg

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

om du ändå ska fixa det till höst eller vår kan du väl banka i en träplupp o lite gogga typ tec7 som fäster på fuktiga ytor?

fäster sika på fuktika ytor förresten?

banka i var kanske lite hårt..

menar trycka in med fingret inkläggad i gogga

då klarar det säsongen och du kan sjösätta till helgen

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Zaphir:

fäster sika på fuktika ytor förresten?

Den härdar t.o.m. med hjälp av fuktigheten.

Har sjösatt ett par gånger efter akutbyte av saker under vattenlinjen innan den härdat ordentligt, och det har suttit kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag sedan inga nya hål utan limma dit en bit av en tjock plastskiva och skruva sedan det nya lodet i denna.
Limma med Sika (marintätning).

Det fungerar även att limma dit en bit av en plastskärbräda, men den måste ruggas upp och tvättas med aceton.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...