Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
regn

Kamrem på yamaha

Rekommendera Poster

Har en yamaha F40 2008. Kamremmen ska bytas. Då jag lyfte statorn märkte jag att kamremmen hade skavt sönder statorn ända ner till lindningarna på de ställen som remmen går från kamaxeln mot svånghjulet o samma på väg tillbaka. Kamremmen ligger ca 10 mm under statorn o remmen borde inte kunna röra sig så uppåt, eller kan den. Motorn har jag haft i flera år o inte märkt något konstigt då jag kollat remmen ibland med motorn igång. Det här har nog hänt före jag hade motorn men vad kan ha hänt och hur?

20240424_173503.jpg

20240424_173556.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att kamremmen vandrar uppåt p g a av bristningar längst med den löngsgpende fiberarmeringen inuti remmens överkant.

Då vill jag påstå att remmen vandrar uppåt.

 

M a o  akut byte av rem!

 

Och håll noga koll på hur den nya uppför sig. Kryper den nya uppåt, kan det vara lagerfel. Kolla axlar mm om det glappar.

 

Ser inte ut som om lindningstrådarnas emaljering skavts av från koppartrådarna.

Så det bör gå att bättra på med nån typ av hårdfärg eller lack i flera lager.

Slipa inte på trådarna. Tvätta med t ex bensin.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamremmen är senast bytt 2019 på verkstad. Det var före motorn var min. Enligt vad jag hittat är den remmen gjord för mercury. Står 831294 carisle synchro-cog på den. Yamaha rem är det iaf inte. Efter senaste rembytet har motorn inte gått många timmar så lite underligt att remmen verkade vara slut. Kan fel märke på remmen vara orsaken?  Så har ju remmen bytts tidigare också, skadorna kan ha uppstått då redan om de var fel sorts rem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mest på fel i själva remmen, som orsakar att den vandrar uppåt.

 

Byt så får du svar på just detta 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bild på remhjulen. Enligt ritningen är det under svänghjulet uppochned?

3.jpg

2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det lilla remhjulet är felvänt enligt skissen.

 

Kantfasen som ska hålla remmen

nedåt är nu i nederkant liksom på stora hjulet. Inget som hindrar remmen att vandra uppåt.

 

O andra sidan om man lossar detta, så behövs det förmodligen giggar eller annat för att ställa timingen. Blir denna fel så blir det stora skador!

 

Nr 10 är väl en krysskil, till svänghjulet?

 

Vad låser läget på lilla kugghjulet mot axeln?

Är hjulet flytande och fixeras när man monterar svänghjulet?

Allt för att ställa timingen?

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du ändrar något, är det stor risk att timingen blir fel. Och då lär det bli ventilsallad.

 

En van meck bör kolla allt innan start.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hittade denna. Och när man kollar på lilla kamdrevet, så ser ditt att vara vänt upp och ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd lilla hjulet på vevaxeln rätt(den som bytt rem senast och vänt hjulet upp o ner borde skämmas, kanske en erfaren marinfirma?).

Synkronisering mellan det stora kamaxelhjulet och det lilla vevaxelhjulet ges via pilen som på bild syns på kamaxelhjulet(stora) och eventuell märkning på svänghjulet (TDC eller 0 grader). 

Går att via ettans cylinder utröna när kolven står i toppläge(tändläge) om man kan se ventilernas rörelse via tändstiftshålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller... Vrid inte nån av axlarna, när du plockar isär, så ligger du i rätt härad.

Enklast är väl att ställa i ens med markeringarna, innan du plockar av remmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska plocka bort lilla hjulet. En liten fråga. Det sitter fast hårt, går inte att komma åt med en bra avdragare så hur ska jag få det att släppa. Är väl rätt så mjukt så jag måste vara försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle nog modifiera en tvåarms avdragare. För visst går det att få tag under remhjulets inte kant?

 

Sen skulle jag värma lite försiktigt runt om på själva remhjulet med en Biltema gasolbrännare.

Behövs inte många graders uppvärmning.

Värm mitt på kugghjulets sida, inte mot över- eller underkant.

Om det inte går att få in armarna på en avdragare, så skicka in en skruvmejsel strax under kugghjulet, efter uppvärmning.

Byt plats runt om.

 

IMG_20240426_141848.jpg

 

Skułle tro att Biltema även har nån brukbar avdragare 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...