Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Tewski

Snygga till Trädetaljer (Se Bilder)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej vänner!

Jag hoppas kunna snygga till mina trädetaljer på min båt.

Av bilderna att dömma, Vad anser ni är bästa tillvägagångssättet för att få det lite fräschare?
Vissa ställen är träet riktigt sprucket och dåligt (se bild på instrumentbrädan) medans andra ställen har missfärgningar blandat med svartmögel och gammal lack som flagnar bort.

Sedan har jag även golvet som är teak, men det finns ju många trådar om redan. Men det är just de varierande materialen och dess olika skick som gör mig osäker på var jag skall börja.

Jag är beredd att slipa, slipa, slipa och sedan, olja, och olja igen osv.. men undrar ändå, Går det att fuska sig till ett resultat som bara ser lite finare ut, utan att an behöver göra alla steg?

Tack för er tid! 
(Insåg att jag förmodligen postade i fel forum, men vet inte hur jag flyttar denna. Så Admin får gärna flytta om hen känner att det är fel)

IMG_1991.jpg

IMG_3003.jpg

IMG_3001.jpg

IMG_3004.jpg

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i exakt samma situation.

Jag tar loss en antal bitar och tar upp i garaget där jag värmer med värmepistol och sen skrapar av fernissan/lacken.

Sen lätt slipning för hand (med kloss) då det på många ställen är fanér.

Därefter har jag lagt på Herdins Oljebets Teak som jag stryker på med trasa. Och så påbörjar pålägging av fernissa igen.

6 lager blank med lätt sickling efter lager 2 och 4. Sen slip efter 6 lager och sen ett eller 2 lager sidenmatt.

Jag kör med International Compass resp Goldspar.

Blir kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge det är massivt trä så är receptet att skrapa/slipa bort gammal lack för att börja om med ny ytbehandling. Det finns inte så många genvägar att ta om man vill få ett bra resultat, att bara lokalt bättra brukar sällan ge ett resultat man är riktigt nöjd med.

Din durk ser ut att vara plywood, i princip gäller samma sak där men man får vara försiktig så att man inte slipar igenom yttersta skiktet av trä.

Vad gäller ytbehandlingen så vill jag slå ett slag för International Woodskin. Ger en sidenmatt yta och är betydligt mindre jobb att lägga på, då det inte kräver några mellanslipningar och det krävs färre lager än fernissa. Min erfarenhet är att fernissa sällan sitter länge på teak, antar att det beror på att det är ett så fett träslag. Jag lade på Woodskin på min badbrygga och durk i båten för ett par år sedan och är nöjd med hur det håller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 4/23/2024 at 11:39 AM, Tristan_301 said:

Vad gäller ytbehandlingen så vill jag slå ett slag för International Woodskin. Ger en sidenmatt yta och är betydligt mindre jobb att lägga på, då det inte kräver några mellanslipningar och det krävs färre lager än fernissa. Min erfarenhet är att fernissa sällan sitter länge på teak, antar att det beror på att det är ett så fett träslag. Jag lade på Woodskin på min badbrygga och durk i båten för ett par år sedan och är nöjd med hur det håller.

Tack för era svar!

Spännande. Använder du även International Woodskin på trädetaljerna eller mest på de ställen som är utsatta för väder?

Så hur ser då proceduren ut?
Först grovslipa. Sedan finslipa, tills det ser bra ut. Och sist pensla på Woodskin? Thats it menar du?

Hur många lager me Woodskin?

Vad skulle ni reckommendera för grovlek på sandpapper för att göra det grova på mina trä detaljer? (Altså inte durk golvet)

Börja med 120 eller liknande och sedan finare?

Tack för er tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...