Adhdh2o 0 Postad 22 April (redigerade) Vi har en Buster XXl -13. Båttypen, storleken och omdömet var det som gjorde att vi köpte den för några år sedan. Vi använder den för att komma ut till stugan, ca 20nm en väg, och till vanlig fritids-åka. Stugan ligger ute på öppet hav, det är mycket väder, och sällan lugnt på havet. Vi känner oss aldrig rädda i XXL'n, men det som är jobbigt är hur den hanterar mindre vågor, som uppstår typ vid motvind och 3-7m/s. Den slår väldigt och det blir jobbigt/frustrerande att åka så i 20nm. Det hjälper lite att sakta ned, med mindre man sänker farten til typ 10-12knop. Vi har monterat dämpning på stolarna, så själva smällarna som vi fick rätt upp i ryggen är iaf borta, men det är fortsatt så illa att vi funderar på att byta båt. Sedan vi gillar Bustern: Är det någon som jämfört XXL och dom större ”Bustrarna” och kan säga att vi vid att byta opp oss skulle märka stor förbättring? Eller är det skrovet til Buster som är utformat så att slag är något man måste leva med? Eller är det helt enkelt så att det är storleken som räknas och att borde vi gå upp till en iaf 23-24 fots båt? Redigerad 22 April av Adhdh2o Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 22 April OT: Grymt användarnamn! Vill byta till "acdch2o" om det är ok med dig, det är ju du som sitter på IP:n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 22 April (redigerade) Vet inte hur Bustern är och inte hur de olika modellerna klarar vågor men tricket med krabb motsjö är att trimma in motorn så att en större del av skrovets vassare yta möter vågorna. Gör du det? Välkommen till MG! Redigerad 22 April av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adhdh2o 0 Postad 22 April Jorå, provar att trimma in motorn också ,men det hjälper inte stort, även om jag känner att beteendet på båten för övrigt förändras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 22 April Jag ville gått upp lite i fot och vassare bottenvinkel i fören och smalare skrov - mao ville jag köpt en Anytec/Viggo - och haft trimtabs och flera knop. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 22 April Tror du är på rätt spår med större båt. Buster XXL är ganska liten i tuff sjö. Tror du måste upp på 23 fot med vassare skrov för att få en mjukare/behagligare resa. 20 nm är ändå ganska långt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 23 April Jag har själv kört Bustermodeller i över 20 år. Du får en lite bättre gång med en större Buster, men båten är mer av en inomskärsbåt än något som kommer att gå bra i öppen sjö. Det är svårt att rekommendera ett annat båtalternativ utan att veta budget. Men Anytec är ett alternativ. Dock så far priset snabbt iväg, och det gör förbrukningen också. Jag kör mest inomskärs med en XL och vad jag gör i krabbig motsjö är ökar farten till dryga 30kn och trimmar ut motorn så att jag kan hålla mig på vågtopparna och slipper bryta varje våg. Det gäller att hitta precis trimnivå. Det blir mycket bekvämare, men det kräver mer av dig som förare och det finns risk att skrämma upp passagerana (frun). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 71 Postad 23 April Ryds 23 kanske vore nått. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adhdh2o 0 Postad 24 April (redigerade) Som flera skriver här så ser det ut att det säkraste vore att öka båtlängden med ett par fot, samt att välja något annat än Buster, och då gärna tex Anytec. 23-25 fots Anytec ligger lite utanför budget, men det är såklart prioriteringar... Iaf vore det intressant att veta om det finns 21-fots båtar(läs billigare) som beter sej lugnare/mjukare i krabbig motsjö än en XXL från 2013. Någon som vet? Ett krav är att båten kan ha värmare, dvs ha en stor vindruta med kapell, evt HT/hytt. Redigerad 24 April av Adhdh2o Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 24 April (redigerade) 38 minutes ago, Adhdh2o said: Som flera skriver här så ser det ut att det säkraste vore att öka båtlängden med ett par fot, samt att välja något annat än Buster, och då gärna tex Anytec. 23-25 fots Anytec ligger lite utanför budget, men det är såklart prioriteringar... Iaf vore det intressant att veta om det finns 21-fots båtar(läs billigare) som beter sej lugnare/mjukare i krabbig motsjö än en XXL från 2013. Någon som vet? Ett krav är att båten kan ha värmare, dvs ha en stor vindruta med kapell, evt HT/hytt. Du kan alltid byta upp dig till en Magnum eller liknande. Det blir lite bättre. Priserna på bättre alu-båtar är höga idag pga popularitet. Det kan kanske vara värt att se på en äldre modell med en bra motor. T ex TG 7200 King Cruiser. Det är en bra pendlarbåt och ca 1 meter längre än XXL samt 200 kg tyngre. https://www.nettivene.com/moottorivene/tg/934003 Redigerad 24 April av Alanningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 1 Maj Som andra varit inne på: Buster är mera av en inomskärsbåt. Men skrovlängd och vinkel har betydelse. Men testa gärna och lägg lite mera vikt i fören och se om det hjälper en aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 1 Maj 2024-04-24 vid 11:37 skrev Adhdh2o: Som flera skriver här så ser det ut att det säkraste vore att öka båtlängden med ett par fot, samt att välja något annat än Buster, och då gärna tex Anytec. 23-25 fots Anytec ligger lite utanför budget, men det är såklart prioriteringar... Iaf vore det intressant att veta om det finns 21-fots båtar(läs billigare) som beter sej lugnare/mjukare i krabbig motsjö än en XXL från 2013. Någon som vet? Ett krav är att båten kan ha värmare, dvs ha en stor vindruta med kapell, evt HT/hytt. Yamarin Cross med gamla skrovet (vet ej om det bara är 75 som fått Busterskrov eller om alla nyare har det). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adhdh2o 0 Postad 6 Maj 2024-05-01 vid 16:21 skrev Busteri: Som andra varit inne på: Buster är mera av en inomskärsbåt. Men skrovlängd och vinkel har betydelse. Men testa gärna och lägg lite mera vikt i fören och se om det hjälper en aning. Tyckte mej märka en gång när jag lastade fören full, och jag för övrigt var själv i båten, att den gick mjukare. Var därför själv inne på tanken, men är samtidig lite rädd att man gör båten farlig. Måste väl i så fall ta ut den extra vikten som man lagt i om man skjutsar på hela familjen med packning, . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 6 Maj Jag har åkt en nordkapp med 24 graders skrovvinkel i aktern, åkte 50kn mot krabb motsjö och den skar det som varmt smör. som tidigare påtalats gör större båt lite men viktigt att den isåfall också är vass. Billigaste sättet att få en bra sjöbåt utan att den blir enorm är en RIB. Då åker du mjukt i de flesta förhållanden utan behöva ha en jättebåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser