Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Ruskpricken

OpenCPN 32 bitars laptop Win XP servp3

Rekommendera Poster

Hallåj därute.

Snart dags att kolla navigation, dvs laptopen ombord.

Har kört gamla laptopen XP servp 3 med gammal version av OpenCPN . 32 bitars maskin.

Nu har de uppgraderat till ver 5.8... nånting

Har inte hittat svar om det går att köra på 32 bitars.

Är det någon som vet?

När  det gäller Ubuntu så skall det gå på båda, det står 32/64

Tacksam för svar om någon vet.

(Jo, jag vet...har en modernare laptop 64 bitars  men vill inte riskera den ombord om det skulle funka med 32 bitars. Den funkar även med LinuxMint 23.3)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

har också xp med open cpn.

har inte ens kollat vad jag har för version

står i länken nedan att xp inte kommer att vara kompatibelt.

kan för lite om linux så vet inte

spelar det nån större roll?

här på västkusten är väl mätningar så gamla att man fortfarande kan använda dom gamla korten från typ 90-talet :)

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:getting_started:opencpn_installation:windows

Redigerad av Zaphir

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan du inte klämma in windows 7 i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, dä ä just dä jag har i den...slö å gammal å bara skitt, men den duger för just å bara sjökorten å GPS dongeln tänkte jag. Å så om det går sönder  i båten pga fukt så är ingen större skada skett.

Men dä ä 32 bitars å jag undrar om senaste OpenCPN funkar med den, vill inte bara ladda ner å installera bara för att se att det inte går. Tänkte nån har gjort det före mig å vet.

Det är frågan alltså.

Den moderna datorn har jag linux i, långt över 10 år sedan jag lämnade Win, å den laptopen funkar med nyaste OpenCPN. Men jag vill helst inte ta den med ombord på långresor på salta havet.

Jo, att det finns inte support längre för W7 å XP har ingen betydelse för jag skall bara ha det för sjökorten. XP använder jag för musik å ingen av dem går ut på nätet överhuvudtaget så ingen risk för virus  å annat skitt.

Redigerad av Ruskpricken
(Glömt en rad...)
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Windows XP fungerar inte med senaste versionen, men Windows 7 skall fungera i både 32 och 64 bitars versioner, allt enligt Håkan Svensson, en av utvecklarna.

Hälsningar Ove

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, va bra!

Då skall jag testa den med min laptop jag fick av en kompis å den har 32 bitars å Win7.

Tack,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket vatten under broarna sen sist.

Testade den gamla 32 bitars datorn där jag har kvar en Windows, fråga inte modellen, minns ej utantill.

Hur som, där fanns en OpenCPN vers 2.5 å med GPS pucken på plats, så bytte jag Com port från 3 till 4 å så funkar det alldeles utmärkt.

Men så sent som för en timma sen så startade jag vers 5.8 i min nyaste 64 bitars laptop. Det var krångel md signalen från GPS donglen, en omvandlare behövs osv mm.

Startade programmet å klickade på "connections" å valde att byta till "seriell". GPS dongeln satt i. Då fick jag upp en ruta med att fixa en ny anslutning. Ja tack. Å då, undret hände, när jag matade in siffrorna, baudrate mm osv, så kom det ett meddelande att den måste ha tillstånd, det är ju Linux!, men jag kunde ge ett tillstånd för just OpenCPN så den kunde läsa av GPS oavsett vilken USB port jag anslöt den i.

Efter omstart så funkade det!

Jag slapp krångla med allt va seriell-USB omvandling heter å annat krångel,

Tacka OpenCPN för det.

Jag säger bara hurra. Nu har jag två datorer jag kan välja ha med ombord.

Ärendet lyckligen avslutat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...