Skibum73 0 Postad 21 April (redigerade) Hej, Köpt ett båtskrov och med den kom en Yamaha 25hk 4 takts 2 cylinder motor, med dragsnöre (dvs ingen elstart). Årsmodell 2002. Exakt beteckning F25AMH S 152255 (se bild1). Förre ägaren sa att motorn inte fungerade utan att vidare beskriva vad som inte fungerade. Priset var helt ok för bara skrivet så motorn ”kom på köpet”. Fick intrycket att ingen djupare analys var gjord så hoppas kunna få igång den. Ser schysst ut rent okulärt. Inte misshandlad eller så. Gjort en initial genomgång och noterade att bränslefiltret satt bakochfram och hoppades det var så enkelt, men icke. Min analys pekar på att inga gnistor kommer från tändstiften. Det kollade jag genom att lägga (nyköpta) tändstift kopplade till tändspolen mot motorblock och dra i startsnöret(se bild 2). Inga gnistor syns. Visst borde jag se gnistor då? Testat bägge tändstiften och ingen ger gnista. Finns ett dödmansgrepp på rorkulten som verkar fungerar. Har mätt att motståndet blir nära noll mellan jord och den port i CDIn där den vita kabeln från dödmansgreppet går in i, när dödmansgreppet löser ut, så tror inte det är orsaken. Vore tacksam för tips vad och hur jag ska fortsätta felsöka. Saker jag funderat på: Hur kan jag kontrollera tändspolen? Hur kan jag kontrollera att magneten vid svänghjulet ger impuls? hur /vad kan jag kontrollera i CDI boxen? Kan jag enkelt koppla bort dödmansgreppet temporärt för att 100% utesluta det som orsak? Vad ytterligare kan jag kontrollera för att ringa in felet? Mången tack för tips och inspel. /Martin Beteckning: Hur jag testade tändstiften: Redigerad 21 April av Skibum73 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skibum73 0 Postad 21 April (redigerade) Sorry! Inser nu att jag lagt i fel tråd. Borde ligga i ElSnack istället. Kan jag flytta? Eller kan en moderator göra det? Redigerad 21 April av Skibum73 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 21 April (redigerade) Börja med att koppla bort stoppbrytaren vid CDI-boxen. Se till att båda stiften är anslutna och jordade när du testar. Spelar ingen större roll att tråden ligger i fel forum. Alla ser den ändå. Redigerad 21 April av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skibum73 0 Postad 21 April Tack för tips @guestsson Tyvärr vet jag inte hur jag ”kopplar bort stoppbrytaren”. Kan du möjligen ge lite mer detaljerad information? Med ”båda stiften” menar du tändstiften då eller är det något stift på CDI boxen som avses? Ska villigt erkänna att det är inte min hemmaplan detta så blir kanske några goddag yxskaft kommentarer från min sida 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 April 11 timmar sedan skrev Skibum73: Har mätt att motståndet blir nära noll mellan jord och den port i CDIn där den vita kabeln från dödmansgreppet går in i, när dödmansgreppet löser ut, så tror inte det är orsaken. Du har därmed konstaterat att dödmansgreppet kan stoppa motorn. För att motorn skall kunna starta gäller det omvända, dvs resistansen i stoppkretsen vid normal drift skall vara mycket hög. Enklaste sättet att säkert åstadkomma detta är att vid CDI-boxen koppla bort ledningen från dödmansgreppet. Med stiften avses tändstiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser