Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Portland

Buster S 2005 galopperar

Rekommendera Poster

Köpte en Buster S i toppskick med Yamaha F30.
Provkörde inte då jag ju litar på Buster och både båt och motor var varvsskött från ny.

Nu provkörde vi och båten galopperar hårt... (porpoising på engelska)

Är båten sådan eller vad kan vara fel?
(denna från 2005 är alltså den med spetsig för)

Kollar man Yamaha körfakta med just denna båt och motor så är allt samma.
Monteringshöjd 18 mm (21 mm på min) och med samma propp.

Den studsar alltså alltid, redan med maximalt intrimmad motor och trimmar man ut EN sekund så studsar den så man får släppa gasen... 
I nuläget toppar den dessutom bara 21 knop (26 enligt körfakta) men det kan ju hänga ihop med att optimalt trim är omöjligt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får vara nöjd med 21 knop. Med så lite motor blir det viktigaste hur mycket du själv väger. Båten väger 260 kg enligt Busters hemsida. Motorn väger 100 kg till. Hur mycket du väger och var du sitter spelar stor roll i en liten båt med lite motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm.. toppfarten spelar mindre roll, nämnde mest för att ge hint om läget.
Det är galoppen som är oacceptabel.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är viktfördelningen? Är man 2st och båda sitter bak blir det snabbt en sådan effekt. Min gamla Buster M kunde guppa lite i tid och otid när man trimmade ut en bit, men i stort en kanonbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mange249:

Hur är viktfördelningen? Är man 2st och båda sitter bak blir det snabbt en sådan effekt. Min gamla Buster M kunde guppa lite i tid och otid när man trimmade ut en bit, men i stort en kanonbåt.

Sitter jag ensam (100 kilo) så är det tyvärr samma... ställde även frågan på Facebook och fick DM från en som vägde 75 och hade samma problem.
Sambon satt i mitten för att testa (vågar inte fråga vikt men typ 60-70) men påverkade marginellt.
Och just att detta kommer direkt, innan man ens trimmat ut en millimeter, känns konstigt.

Trodde ju jag köpt en kanonbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att den galloperar. Har du nån video från när du kör?
 Har en 02a, tror samma skrov med 30hk och upplever inte alls samma beteende. Visst trimmar man ut för mycket så börjar en gunga upp och ner med fören men då ska man trippa ut mycket. 

Fiskars uppgifter (se bifogad bild) känns inte helt sanningsenligt.. tror jag kommer upp i max 25 knop ungefär om jag är själv i (beroende på väder). 

 

Screenshot 2024-04-30 at 20.19.06.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenomenet är typiskt åtminstone för äldre Buster S. Lasta tyngre i fören brukar hjälpa (be sambon att flytta sig längst fram. På ett diplomatiskt sätt dock 🙂 )

En vanlig lösning för de som har för lätta sambos brukar vara sk. Smart Tabs. DVS trimplan som inte är styrda utan har en fjäderbelastad cylinder:

Smart Tabs Watski

Självklart kan man använda "riktiga" trimplan också men Smart Tabsen är betydligt billigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, video finns inte men vi vet nog alla vad som avses här.

Lade massa timmar på att skrapa bottnen ren... där fanns flera lager bottenfärg och detta skrovliga bromsar ju naturligtvis.
Igår testade vi igen, men då hela familjen... sambo och två kids och tusen ton med grillutrustning mm, mm, mm...
Ett klart bättre uppförande och 23 knop!
Det blev aldrig tillfälle att testa ensam, men nån galopp blev det inte.
...men den är mycket känslig för viktfördelning ja... och att reglera gångläge med motorn är bara marginellt...

Dessa Smarttabs har jag kikat på och kanske kan tänka mig... men går den bara någorlunda nu så har vi den väl som "mellanbåt" och sen säljer istället.
Hade en Buster L (ny) 1998 med F50 på och den gick underbart och man kunde reglera gångläge på ett helt annat sätt... men men... S är kanske nåt svart får eller så... men för oss så funkar det i nuläget.
UTAN sjutton lager flagnad bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte roligt alls. Men jag är lite nyfiken på om du kollat sprinten som stoppar motorn i dess lägsta läge? Dvs att den verkligen är längst ner. Det kan vara så att du trimmar ner max, men att motorn inte går till sitt lägsta läge. Att båten gallopperar brukar annars bero på för högt trimmat, för mycket vikt bak i båten, smutsig botten, för tung motor. Men du verkar ha kollat det mesta av detta. Du kan prova med att flytta ankare och en reservdunk längst fram i båten och se om det lindrar något. Finns det någon alternativ plats längre fram för batteriet? Allt kan hjälpa lte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara angenämt om båten nickar  lite vid fullvarv.

Rätt medicin är annars att slå av tre knop.

De varven du minskar med gör mer nytta om du får ett tyngre lass i båten.

 

Det är ju värre om den börjar vicka i sidled det är klart obehagligare och kräver omedelbar varvsänkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt brukar också guppa vid lugnt vatten och vid vissa vågtyper. Men visst trimplan, extra vikt i fören och lägre fart kan hjälpa. amt större propeller, monteringshöjd av motorn kan också påverka.

 

Men gissar att Buster S från 2005 är utformad för tvåtaktsmotorer. Därför med en fyrtakt, så hamnar tyngdpunkten längre bak vilket gör att den studsar mera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken har fått vila lite.. mest kört med den större och då slår det mig.... denna S är himla stötig och detta med försäljning kanske närmar sig.
Vi passerade en fjärd igår med vågor på ett par decimeter som mest och det skakar och vibrerar hårt.

Aja, vi hann även med att köra på sten så propellern behöver bytas.
Skall man då köra med samma som original eller skall man byta till något annat?
Någon skrev här att det finns propellrar som "lyfter häcken".
Vilka gör det och hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...