Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
E80

Har fått båtplats men vilken båt?

Rekommendera Poster

Har mot alla odds fått en båtplats. Den är 8m lång och 4.7m. Skoj!

 

Men det gick lite snabbare än jag tänkt så båtjakten inför sommaren blev lite mer akut.

 

Söker därför tips på lämpliga modeller, och gärna konkreta förslag på lämplig segelbåt för platsen.

 

Lite utgångspunkter

- 2 barn, 7 & 9 år plus fru

- västkusten

- lite men inte mkt seglingsvana

- budget upp till 350 000, gärna mindre

- vill segla, inte fixa, framförallt inte motor

- ser inte framför mig att vara ute mer än 1-2 nätter

- gärna möjlighet att segla själv

- realistiskt att kunna sälja och uppgradera om ett par år

- gärna möjlighet till jolle för barnen 

 

Hoppas det är nog information för att få lite goda förslag! Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Albin Cumulus eller Maxi 84. Typ 60 000 kr. Beroende på vad som följer med.

Säljer troligen min Cumulus till hösten efter 18 säsonger.

Båda bekväma för 3 pers.

 

Finns flera i den gruppen. 

 

Är väl inga större pengar, för att senare köpa den rätta båten.

Comfortina t ex.

 

Eller en Maxi 95, som är rymligare än Cumulus och Maxi 84.

 

Oavsett vilken så kolla noga status på motorn ...

Torde vara största enskilda kostnaden att åtgärda efter segel.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den budgeten betyder lite äldre båt. 

Jag har alltid varit väldigt förtjust i Maxi 909 som är en relativt liten båt men med akterruff i eget utrymme med dörr, relativt rymlig toa med dörr och relativt "riktigt" pentry. Funkar fint med barn 7-9 år och går att växa i några år.

Dessa bör gå att finna i den prisklassen tror jag, är osäker för de har tidigare varit rätt högt pris satta 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rullfock underlättar en hel del om man vill ensamsegla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får båten sticka längre ut än de åtta meter som båtplatsen är? Annars blir det ingen särskilt stor båt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, raol said:

Får båten sticka längre ut än de åtta meter som båtplatsen är? Annars blir det ingen särskilt stor båt.
 

Jag tror det går bra, såhär ser det ut på nätet, lite svårt att bedöma, tänkte ta mig dit för att kika så fort som möjligt 

Screenshot_2024-04-20_at_06_35_33.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Wildeside said:

Rullfock underlättar en hel del om man vill ensamsegla.

Det är ju onekligen klokt, och (enklare) autopilot? Är det bättre att leta efter ett ex som har ”allt” eller att uppgradera själv? Det senare känns dyrt och svårt men kanske blir bättre ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Boanjohan said:

Den budgeten betyder lite äldre båt. 

Jag har alltid varit väldigt förtjust i Maxi 909 som är en relativt liten båt men med akterruff i eget utrymme med dörr, relativt rymlig toa med dörr och relativt "riktigt" pentry. Funkar fint med barn 7-9 år och går att växa i några år.

Dessa bör gå att finna i den prisklassen tror jag, är osäker för de har tidigare varit rätt högt pris satta 

Hur mkt skulle man behöva gå upp ?  Eller, är det värt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga det alltid är lönsamt att betala mer för en båt som har allt (nyare motor, rullfock, nyare segel etc) än att köpa en billigare och att uppgradera själv.

Är inte helt uppdaterad på priser idag, men ett motorbyte kostar lätt 150.000:-, nya enklare segel gissar jag 50.000-100.000:- för stor+genua (riktigt osäker på vad segel kostar idag), sprayhood säkert dryga 10.000:-, dynor i inredningen 25.000:-. Så om du hittar en billig båt där allt detta är gammalt och slitet som är 100 tusen billigare än en med t.ex mycket nyare motor och mycket nyare segel så skulle jag satsa på den uppgraderade.

Men det är knepigt val, för du du kan utifrån budget välja större båt (bättre ytor, bättre komfort, rymligare etc) som ligger nära max budget men som inte uppgraderats särskilt mycket, eller för samma peng en mindre båt (lite mindre comfort, lite trängre etc) som är top notch med ny motor nyare segel etc. Man lockas gärna av stor billig båt, men det kan visa sig bli dålig affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade, med den budgeten, satsat på nånting runt 32-35 fot, och åt det bredare hållet (mer bredd ger styvare båt och bättre innerutrymmen, och din båtplats klarar det med god marginal!).
 

Normalfräsch och med relativt färsk motor och inte jättegamla segel, så kommer det bli bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev E80:

Det är ju onekligen klokt, och (enklare) autopilot? Är det bättre att leta efter ett ex som har ”allt” eller att uppgradera själv? Det senare känns dyrt och svårt men kanske blir bättre ?

Autopilot skulle jag nog inte vilja vara utan i dag, när man va ung och oförståndig klara man sig utan även om det seglades transportsträckor på 15-20 timmar i sträck ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser autopiloten som viktigast när storseglet ska upp. Det är förbaskat svårt att styra rakt in i vinden samtidigt som man drar i storfallet med båda armarna...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fallen till sittbrunnen, rod kick, lazy jack med lazybag, ej teakdäck om det är skruvat o gammal båt. Limmat och nytt är ok. Genomföringar nya/bytta kolla, vrid på dem, går de lätt, trimmade med fett etc, ej rostiga, ventiler och skylight täta och droppfria, septitank med extern tömning, ej lukt, toapump ok, kölbultar, inget roderglapp, propelleraxeltätning, doften i båten - unket? rigg, ny/gammal, löpande gods, ankare, kätting alt tamp etc, elen -  ormbo eller koll, batteripacken, lätt att byta impeller på motorn? instrument - plotter, ais, vhf, ekolod funkis, värmare ok, kolla driften, slagvatten i sludgen? motorrummet skötsel, länspump, el alt manuell, finish trä inombords, etc.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de pengarna får du en relativt modern och rymlig båt. Maxi 999, Albin Nova, Scanmar 33 är rätt fina och vanliga båtar i prisklassen som är rymliga och seglar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev E80:

Har mot alla odds fått en båtplats. Den är 8m lång och 4.7m. Skoj!

Men hur lång båt kan du ha på din plats? Är det Y-bommar eller stolpar? Hur långt bak får/kan den sticka ut?

 

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev E80:

Har mot alla odds fått en båtplats. Den är 8m lång och 4.7m. Skoj!

 

Men det gick lite snabbare än jag tänkt så båtjakten inför sommaren blev lite mer akut.

 

Söker därför tips på lämpliga modeller, och gärna konkreta förslag på lämplig segelbåt för platsen.

 

Lite utgångspunkter

- 2 barn, 7 & 9 år plus fru

- västkusten

- lite men inte mkt seglingsvana

- budget upp till 350 000, gärna mindre

- vill segla, inte fixa, framförallt inte motor

- ser inte framför mig att vara ute mer än 1-2 nätter

- gärna möjlighet att segla själv

- realistiskt att kunna sälja och uppgradera om ett par år

- gärna möjlighet till jolle för barnen 

 

Hoppas det är nog information för att få lite goda förslag! Stort tack på förhand!

Ta med en rutinerad seglare när du tror att du hittat rätt och ska åka och titta.

Väldigt lätt att förälska sig i en båt och förbise fel och brister , lyssna på hans råd.

Var också mycket noga med inspektionen av riggen. Riggreparationer är väldigt dyra och ett ev riggbyte till båt i den storleken kostar totalt mer än den budget du anger. Priserna för dynor och sprayhood som nämnts får minst dubblas för att va rättvisa…..

hälsningar Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså, man ser ju direkt om dynor och sprayhood är dåliga. Det är liksom inget man upptäcker långt efter köp. Om skicket är acceptabelt är det ju inget hinder. Förstår inte varför dessa kostnader alltid ältas i trådar som denna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ABC:

Men hur lång båt kan du ha på din plats? Är det Y-bommar eller stolpar? Hur långt bak får/kan den sticka ut?

 

 

12 timmar sedan skrev E80:

Jag tror det går bra, såhär ser det ut på nätet, lite svårt att bedöma, tänkte ta mig dit för att kika så fort som möjligt 

Screenshot_2024-04-20_at_06_35_33.png

Jag gissar på Y-bommar…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Men alltså, man ser ju direkt om dynor och sprayhood är dåliga. Det är liksom inget man upptäcker långt efter köp. Om skicket är acceptabelt är det ju inget hinder. Förstår inte varför dessa kostnader alltid ältas i trådar som denna.

 

Därför att TS frågade om det är värt betala extra för båt i bra skick med mycket nytt, eller betala mindre och fixa/uppgrader saker själv. Jag menar det sällan är lönsamt att köpa båt med t.ex. dålig sprayhood och dåliga dynor bara för att den är billig och sedan själv byta detta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Men alltså, man ser ju direkt om dynor och sprayhood är dåliga. Det är liksom inget man upptäcker långt efter köp. Om skicket är acceptabelt är det ju inget hinder. Förstår inte varför dessa kostnader alltid ältas i trådar som denna.

 

Ja och om man så tänker att de är taskiga men jag köper båten ändå och byter sedan i tro att en uppgradering betingar ett visst pris och det i verkligheten blir det dubbla. Då kan några få tjatiga rader vara värdefulla….

/m

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl lite så att vad man än ska köpa/bygga/byta/renovera på/till en båt har fantasi priser.

Bättre att någon annan har betalt vad grejorna kosta nya för en sak är säker att köper du något nytt till en båt så höjer du inte värdet på en begagnad båt med samma värde som inköps priset är.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok men om jag summerar lite:

 

1) Bäst är att köpa en båt någon annan tagit hand om, och uppdaterat kontinuerligt

2) Jag kan sannolikt titta i spannet 28-35 fot (skall dubbelkolla vad båtplatsgrannarna har för båtar och hur långt de sticker ut så fort som möjligt)

3) Realistiskt är det en sannolikt en avvägning mellan 28 fot och (relativt) bra skick eller 35 fot och sämre skick, får fundera på om budgeten behöver justeras. Oavsett kommer det bli dyrt och kosta mer än jag lovar min fru. Risken är stor att jag köper något (dyrare) med motiveringen att det inte behöver uppgraderas och sedan ändå lägger massa pengar på att uppgradera. 
4) Jag behöver få mig någon som kan hjälpa mig titta, listan ovan om alla saker att ha extra koll på uppskattade jag väldigt mkt. 

Så väldigt stort tack för hjälpen, uppskattar bollplanket och känner att jag kommer framåt.

 

Just nu tänker jag att:

 

1) Det vore väldigt bra med ståhöjd, jag är närmare 1.90 själv 

 

2) Med en lite bredare båtplats och en fru som gärna vill att det skall vara lite fräscht så verkar inte budgeten räcka till, jag har seglat cumulus och maxi 77 och standarden funkar för mig men hon önskar nog något med lite mer flärd. Kompisen har en ganska ny dufour 40-fot som vi varit ute med, det är ju uppenbarligen orealistiskt men blev nu väldigt osäker på hur hon kommer reagera om jag kommer med en 70-talare. Kan man köpa en mindre båt och ändå ha det lite glamoröst? Vad kostar en sån? Ursäkta frågor som inte är sådär segliga men nu blev jag väldigt osäker på om detta kommer bli bra.

 

3) Det kanske är smart att köpa ngt billigt nu och sen spara pengar för en uppgradering.

 

Får fundera lite mer… 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, GTI said:

 

Fallen till sittbrunnen, rod kick, lazy jack med lazybag, ej teakdäck om det är skruvat o gammal båt. Limmat och nytt är ok. Genomföringar nya/bytta kolla, vrid på dem, går de lätt, trimmade med fett etc, ej rostiga, ventiler och skylight täta och droppfria, septitank med extern tömning, ej lukt, toapump ok, kölbultar, inget roderglapp, propelleraxeltätning, doften i båten - unket? rigg, ny/gammal, löpande gods, ankare, kätting alt tamp etc, elen -  ormbo eller koll, batteripacken, lätt att byta impeller på motorn? instrument - plotter, ais, vhf, ekolod funkis, värmare ok, kolla driften, slagvatten i sludgen? motorrummet skötsel, länspump, el alt manuell, finish trä inombords, etc.

Detta var väldigt bra, och gav mig lite ångest.. gäller att få lite hjälp här känner jag. Kompisens pappa skall nog få ut och hjälpa mig komma känner jag, han har seglat hela livet och kan nog mer än mig. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte vår nuvarande båt för ca 140 000 kr under 2020. Det får man inte för den i dag, utan kanske 80-100 k. Men det är i alla fall en 31-fotare med generösa mått och inget som behövde åtgärdas i större skala för att segla vanligt. Förhållandevis fräsch motor, dynor i närmast nyskick, segel som säkert är lite bukiga men inte nån katastrof. Spridare och spridarfäste var lite trasiga, så en spridare och båda spridarfästena behövde vi byta, men det handlade om under 5000 kr i delar och verktyg.
Sen har vi uppgraderat en del, men det var inget som var nödvändigt, utan mer för att anpassa efter våra behov plus lite prylbehov...

 

Vad jag vill säga med detta är att en budget på en tredjedels miljon skulle ge dig 2-3 båtar som vår, som knappt behövde nån åtgärd efter köp. Så med dagens priser behöver du inte gå ner till 28 fot för att få nåt i bra skick.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-19 vid 21:16 skrev E80:

budget upp till 350 000, gärna mindre

 

15 timmar sedan skrev Peter_K:

Maxi 999, Albin Nova, Scanmar 33 är rätt fina och vanliga båtar i prisklassen som är rymliga och seglar bra. 

 

22 minuter sedan skrev E80:

1) Det vore väldigt bra med ståhöjd, jag är närmare 1.90 själv 

 

2) Med en lite bredare båtplats och en fru som gärna vill att det skall vara lite fräscht så verkar inte budgeten räcka till

…jag får inte ihop det här riktigt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Peter_K said:

 

 

…jag får inte ihop det här riktigt…

Då är vi två :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, raol said:

Vi köpte vår nuvarande båt för ca 140 000 kr under 2020. Det får man inte för den i dag, utan kanske 80-100 k. Men det är i alla fall en 31-fotare med generösa mått och inget som behövde åtgärdas i större skala för att segla vanligt. Förhållandevis fräsch motor, dynor i närmast nyskick, segel som säkert är lite bukiga men inte nån katastrof. Spridare och spridarfäste var lite trasiga, så en spridare och båda spridarfästena behövde vi byta, men det handlade om under 5000 kr i delar och verktyg.
Sen har vi uppgraderat en del, men det var inget som var nödvändigt, utan mer för att anpassa efter våra behov plus lite prylbehov...

 

Vad jag vill säga med detta är att en budget på en tredjedels miljon skulle ge dig 2-3 båtar som vår, som knappt behövde nån åtgärd efter köp. Så med dagens priser behöver du inte gå ner till 28 fot för att få nåt i bra skick.

 

Vad har ni för båt? Skulle du rekommendera den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ståhöjd 190 cm är nog lite besvärligt, för även om det nog finns flera som har den i en del av salongen, så brukar höjden sjunka mot fören.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev E80:

Vad har ni för båt? Skulle du rekommendera den?

Beason 311, som är en Beason 31 (samma skrov, med mindre kosmetiska skillnader på överbyggnaden) men med partialrigg i stället.

Ja och nej. Det är en bred, styv och rymlig båt på flera vis. Men den är ritad, som så många andra båtar, utifrån idiotiska kappseglingsregler på 70-talet, och har därför en hopplöst smal akter utan bärighet. Sen har den en ståhöjd i mitten av salongens bakre del på ca 180 cm, och men den sjunker till kanske 170 i framkanten av salongen, och även ut mot sidorna. Så är man 190 (med skor) blir det nog ganska mycket krökt rygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev E80:

Då är vi två 😞

Jag rekommenderar alltså tre bra båtmodeller som alla uppfyller dina krav och är inom din budget, och du skriver sedan att du inte har råd och pratar om båtar som kostar 1/10-del av din budget. Därför får jag inte ihop det du skriver. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...