Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nybliven ägare till Nimbus 2600 där det sitter en AD31B i. Finns det någon vänlig själv på forumet som kan via bild förklara vart anoderna sitter i motorrummet? Är det en eller två?

 

Vänlig hälsning

jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det behövs nån bild. Finns inga anoder på 31-motorerna.

41:orna däremot har ett par om jag inte missminner mig. Har en TAMD31A själv och frågade Volvo Penta. Nope....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en bild på ändstycket på värmeväxlare mot turbon, där kan det ev finnas en. På oljekylarens gavel mot fronten på motorn kan det finnas en, svårt att ta en bild pga generatorn, men där kan det också finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Janne_G:

Tror inte det behövs nån bild. Finns inga anoder på 31-motorerna.

41:orna däremot har ett par om jag inte missminner mig. Har en TAMD31A själv och frågade Volvo Penta. Nope....

Jaså ingen? Kan man skicka till Volvo penta själva? Hur hittar man deras kontaktuppgifter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Ta en bild på ändstycket på värmeväxlare mot turbon, där kan det ev finnas en. På oljekylarens gavel mot fronten på motorn kan det finnas en, svårt att ta en bild pga generatorn, men där kan det också finnas.

Japp jo jag har hört att de ska kunna finnas där men trådskrivaren ovanför skriver att det nog inte finns på 31 motorerna. Har du själv samma motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en D-motor där fanns inga men på B är det inte omöjligt att det finns någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se på dessa ställen om det finns en fyrkantsmutter, om ja,  finns det en anod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Du kan ju se på dessa ställen om det finns en fyrkantsmutter, om ja,  finns det en anod.

Tack för tips med fyrkantsmutter och placeringarna. Trevlig kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bojesper:

Hej!

 

Nybliven ägare till Nimbus 2600 där det sitter en AD31B i. Finns det någon vänlig själv på forumet som kan via bild förklara vart anoderna sitter i motorrummet? Är det en eller två?

 

Vänlig hälsning

jesper

Om Du googlar på VP artikelnummer 838929 så ser Du att sådana anoder är monterade på exempelvis AD31B oljekylare och värmeväxlare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att Du går vägen via https://www.volvopenta.com/sv-se/. Uppe i högra hörnet ser Du en varukorg. Klicka på den så hamnar Du så småningom på en sida där Du kan ange motornumret på Din AD31B. Sedan kan Du i filterinställningarna välja att Du vill se enbart sprängskisser, då ser Du även var dessa anoder är monterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Enklast är väl att Du går vägen via https://www.volvopenta.com/sv-se/. Uppe i högra hörnet ser Du en varukorg. Klicka på den så hamnar Du så småningom på en sida där Du kan ange motornumret på Din AD31B. Sedan kan Du i filterinställningarna välja att Du vill se enbart sprängskisser, då ser Du även var dessa anoder är monterade.

Tack för tips!

ja det ska sitta en på värmeväxlaren och en på oljekylaren. Jag har inte kollat så många sprängskisser i mitt liv men så jag tolkar bilden så måste man ta ur insatsen först och sedan kan man byta anoden? Så kan det väl inte vara konstruerat?

 

 

IMG_0500.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver inte plocka isär något, skruva ut fyrkantsbulten bara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och de kan sitta fast som bara tusan så dra inte skallen rund med skiftnyckel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förövrigt är det väl de varianter (D? och P) med slangar mellan laddluftkylare och oljekylare som inte har anoder men de övriga har, de äldre motorerna har ju rör.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Makro:

Och de kan sitta fast som bara tusan så dra inte skallen rund med skiftnyckel.

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får passa på att ställa en till fråga när kunniga besökte denna tråd. 
Det står att på tidiga 31 modeller kan det finnas vevhusventilationsfilter. Motorn är från 93 och renoverades 2016. Om det hade funnits, hade det suttit då ovanpå vevhuset? Bifogar bild på motor


väldigt tacksam för eran hjälp

 

 

 

IMG_0501.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Och de kan sitta fast som bara tusan så dra inte skallen rund med skiftnyckel.

Mången beprövad metod om utrymme finns på 31:an. Insexhylsa med 1/2" fyrkantsfattning  mot en motsvarande sexkants hylsa. Är det trångt funkar en ringnyckel av kvalitet på en insexhylsa. Sen kan du ha oturen att någon bytt hållaren under resans gång så det inte är en fyrkant 1/2", eller dragit den rund. Är det i locket på kylvätskekylaren så håll emot i locket så det inte vrider sig för då riskerar du att bryta väggen till vändkammaren( den går dock att löda tillbaks). Har varit ute för att anodenhållaren sitter så att det blivit lättare och montera av gaveln på kylvätskekylaren och sätta upp i bänk. I ett fall lossnade den lödda gängan så att jag fick flamlöda tillbaka gängan.

 

2 minuter sedan skrev Bojesper:

Får passa på att ställa en till fråga när kunniga besökte denna tråd. 
Det står att på tidiga 31 modeller kan det finnas vevhusventilationsfilter. Motorn är från 93 och renoverades 2016. Om det hade funnits, hade det suttit då ovanpå vevhuset? Bifogar bild på motor


väldigt tacksam för eran hjälp

 

 

 

IMG_0501.png

Motorn på bilden har modifierad(eller ombyggd) sluten vevhusventilation i aktre ventilkåpan(kan va original på senare 31:or). Du har det senare luftfiltret som funkar bra till 31 serien men är lite litet till 41 serien. Slangen från ventilkåpan går till ? .

På 41:orna satte man på KN luftfilter och kopplade in vevhusventilationen i det och ett T-stycke till en catchbehållare under motorn.

Tyvärr så har du ett sk "garderobs montage" av motorn där det blir tight att byta anoderna på växlarna.

Det blir trångt med byten av t ex impellern , men det går att komma åt lättare med lite finess, även oljefilter byte kan va trångt om det inte av tillverkaren Nimbus satts in en service lucka.

Fyrkantstapp.png

Anod vvx 41B.png

Filter och ventilkåpa.png

KN och vevhusvent.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilket backslag du har så kan det finnas där också.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev sanktanna:

Beroende på vilket backslag du har så kan det finnas där också.

Ingemar

Backslaget heter MS4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev NW355:

Mången beprövad metod om utrymme finns på 31:an. Insexhylsa med 1/2" fyrkantsfattning  mot en motsvarande sexkants hylsa. Är det trångt funkar en ringnyckel av kvalitet på en insexhylsa. Sen kan du ha oturen att någon bytt hållaren under resans gång så det inte är en fyrkant 1/2", eller dragit den rund. Är det i locket på kylvätskekylaren så håll emot i locket så det inte vrider sig för då riskerar du att bryta väggen till vändkammaren( den går dock att löda tillbaks). Har varit ute för att anodenhållaren sitter så att det blivit lättare och montera av gaveln på kylvätskekylaren och sätta upp i bänk. I ett fall lossnade den lödda gängan så att jag fick flamlöda tillbaka gängan.

 

Motorn på bilden har modifierad(eller ombyggd) sluten vevhusventilation i aktre ventilkåpan(kan va original på senare 31:or). Du har det senare luftfiltret som funkar bra till 31 serien men är lite litet till 41 serien. Slangen från ventilkåpan går till ? .

På 41:orna satte man på KN luftfilter och kopplade in vevhusventilationen i det och ett T-stycke till en catchbehållare under motorn.

Tyvärr så har du ett sk "garderobs montage" av motorn där det blir tight att byta anoderna på växlarna.

Det blir trångt med byten av t ex impellern , men det går att komma åt lättare med lite finess, även oljefilter byte kan va trångt om det inte av tillverkaren Nimbus satts in en service lucka.

Fyrkantstapp.png

Anod vvx 41B.png

Filter och ventilkåpa.png

KN och vevhusvent.png

Tack för fin input. Jag ska kolla vart slangen från vevhuset tar vägen. Mycket riktigt så är det löjligt trångt montage även om allt är prydligt gjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Bojesper:

Backslaget heter MS4

På MS4 finns ingen anod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

På MS4 finns ingen anod.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Bojesper:

Jaså ingen? Kan man skicka till Volvo penta själva? Hur hittar man deras kontaktuppgifter?

Har man kontakterna så är det mycket kunnigt folk på Penta.

Men efter lite undersökning på marineparyseuropes hemsida ser jag att skillnaden mellan A och B motorer är bl a anod I värmeväxlaren.

Beklagar att jag trodde att alla 31:or va samma.

Svaret jag fick var att min motor inte har.....

Mvh Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Janne_G:

Har man kontakterna så är det mycket kunnigt folk på Penta.

Men efter lite undersökning på marineparyseuropes hemsida ser jag att skillnaden mellan A och B motorer är bl a anod I värmeväxlaren.

Beklagar att jag trodde att alla 31:or va samma.

Svaret jag fick var att min motor inte har.....

Mvh Janne

Det är ingen fara, tack för omtanken hur som haver!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll!

 

Kollade vart slangen till vevhuset tog vägen och mycket riktigt har installatören bara lett ner slangen ned under motorn. Min fråga till er är om det är ok att koppla på ett externt filter till slangen, ett oanvänt filter jag har liggandes med rätt dimensioner för slanganslutningen. 
 

https://www.hova.com/filter-vevhusventilation-simota/

 

Som alltid, tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar bra. Jag satte en "catch" behållare för att samla upp eventuellt oljespill i ett rent o torrt motorrum på vår gamla Nimbus29C med AD41B. Catchbehållaren bestod till en början av en rödspritsflaska med ett par små andningshål i.

catchbehållare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jädrar så fiffigt. Tack för svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...