Jonbeee 7 Postad 18 April , 2024 Hej hopp! Long time no see. Köpte en snipa av en släktning i höstas. Gällande axeltätningen så var svaret att "Jag har aldrig tryckt i något fett och det har aldrig läkt något vatten". Han har aldrig rört någonting där... Högst förbryllad över hur detta fungerar så tror jag att det är en gland-packning med talgpackning (talgfläta?) som sitter i båten (Hönösnipa med Yanmar YSE8). Är dock något osäker då den verkar liten. Några frågor Är det en "glandpackning" med talgpackning/fläta? Det finns ingen fettnippel någonstans men det kanske är normalt? Dock ser man fett på bilderna närmast motorn men det kanske fylls på när man tar isär? Om det är talgpackning, ryms packningarna inom de blåmarkerade området eller det rödmarkerade? Det ryms talgpackning som är 14 mm höga men om det är det rödmarkerade området så får det knappast plats många varv... Jag har hittat talgpackning som är 14 mm hög men i så fall i Teflon. Många nämner grafit här i trådarna men det har jag inte hittat i rätt storlek. Funkar Teflon bra? Eller har ni några tips på affärer där utbudet är större? Har hittills endast hittat; https://sv.forboat.eu/teflon-axel-forpackning-14-x-14mm-1-5mt Noterbart är att det finns inget cutless lager bak utom en trähylsa som är ca 7 cm lång. Misstänker att den är tänkt att svälla och hålla axeln något så när stabil men det kan ju knappast vara mer trä längre in längs axeln som håller ute vattnet... Tack på förhand // Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 18 April , 2024 24 minuter sedan skrev Jonbeee: Hej hopp! Long time no see. Köpte en snipa av en släktning i höstas. Gällande axeltätningen så var svaret att "Jag har aldrig tryckt i något fett och det har aldrig läkt något vatten". Han har aldrig rört någonting där... Högst förbryllad över hur detta fungerar så tror jag att det är en gland-packning med talgpackning (talgfläta?) som sitter i båten (Hönösnipa med Yanmar YSE8). Är dock något osäker då den verkar liten. Några frågor Är det en "glandpackning" med talgpackning/fläta? Det finns ingen fettnippel någonstans men det kanske är normalt? Dock ser man fett på bilderna närmast motorn men det kanske fylls på när man tar isär? Om det är talgpackning, ryms packningarna inom de blåmarkerade området eller det rödmarkerade? Det ryms talgpackning som är 14 mm höga men om det är det rödmarkerade området så får det knappast plats många varv... Jag har hittat talgpackning som är 14 mm hög men i så fall i Teflon. Många nämner grafit här i trådarna men det har jag inte hittat i rätt storlek. Funkar Teflon bra? Eller har ni några tips på affärer där utbudet är större? Har hittills endast hittat; https://sv.forboat.eu/teflon-axel-forpackning-14-x-14mm-1-5mt Noterbart är att det finns inget cutless lager bak utom en trähylsa som är ca 7 cm lång. Misstänker att den är tänkt att svälla och hålla axeln något så när stabil men det kan ju knappast vara mer trä längre in längs axeln som håller ute vattnet... Tack på förhand // Jonas Den tätningen verkar rejält gammal, kanske till och med "hemmabyggd" så det är nog inte mycket standard. Den ser i vart fall inte ut som en typisk glandtätning. Jag misstänker att den röda delen endast är fastsättning av propellerhylsan och att tätningen sitter i den gula delen. Riktigt hur delarna sitter samman är svårt att avgöra från din bild. Om du får loss hylsdelen som verkar sitta från motorsidan så sitter det nog något tätningsmaterial där inne (det kan t.o.m. vara lin instoppat där) sedan inkletat fett i koppen och påskruvat. Ett gammalt råd är "if it aint broken - dont fix it". Om tätningen håller tätt och har gjort så under förre ägarens tid, utan underhållsåtgärder, så kommer det nog att fungera även i fortsättningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 18 April , 2024 1 timme sedan skrev Jonbeee: Noterbart är att det finns inget cutless lager bak utom en trähylsa som är ca 7 cm lång. Misstänker att den är tänkt att svälla och hålla axeln något så när stabil men det kan ju knappast vara mer trä längre in längs axeln som håller ute vattnet... Trä (vanligtvis Pockenholtz) användes innan Cutlasslager i gummi uppfanns. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 19 April , 2024 20 timmar sedan skrev Lintott: Ett gammalt råd är "if it aint broken - dont fix it". Om tätningen håller tätt och har gjort så under förre ägarens tid, utan underhållsåtgärder, så kommer det nog att fungera även i fortsättningen. Nej, jag har haft samma tanke också. Jag tänker att om den börjar läcka så lär det inte gå jättefort utan droppa mer och mer. Det finns även länspump med nivå vakt. Men å andra sidan kan man ge sig f&n på att Murphys lag tycker annat. 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 19 April , 2024 20 timmar sedan skrev Rascal: Trä (vanligtvis Pockenholtz) användes innan Cutlasslager i gummi uppfanns. Ja, jag tror att det är en gammal lösning. Någon har tidigare slipat av infästningen i skrovet längst back, där axeln går in i skrovet. Så om jag skall sätta ett cutless lager istället så finns det inget att fästa i utan vi får i så fall hitta en annan lösning. Dock är det nu 3-4 mm glapp för axeln att hoppa runt på. Tveksamt att den sväller så pass mycket att det blir bra när den hamnar i vattnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser