Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
GTI

Oxalsyra på teak?

Rekommendera Poster

Lite ruffig teak (smuts och fettfläckar) i sittbrunnen. Hörde av någon på nätet eller i hamnen (?) att man kan använda oxalsyra för att fixa det, någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-18 vid 17:33 skrev GTI:

Lite ruffig teak (smuts och fettfläckar) i sittbrunnen. Hörde av någon på nätet eller i hamnen (?) att man kan använda oxalsyra för att fixa det, någon som provat?

Absolut men frågan är om det är tillräckligt starkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra tar inte bort fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-18 vid 17:33 skrev GTI:

Lite ruffig teak (smuts och fettfläckar) i sittbrunnen. Hörde av någon på nätet eller i hamnen (?) att man kan använda oxalsyra för att fixa det, någon som provat?

Det finns en rekommendation "lika löser lika" och för teak så brukar det rekommenderas såpa (den är lite fet) som både rengör och återinfettar lite. Jag brukar blöta teaken o sen spritsar jag såpa som jag rengör med. Undvik att använda borste (i alla fall ingen styv sådan) då den gräver ner fåror i årsringarna. En scotchbrite att skrubba med är bättre. Sen är det bara att spola rikligt med vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Undvik att använda borste (i alla fall ingen styv sådan) då den gräver ner fåror i årsringarna. En scotchbrite att skrubba med är bättre. Sen är det bara att spola rikligt med vatten.

Detta har jag också praktiserat och har fått rådet att tvätta tvärs fiberriktningen, just för att undvika fåror i trät.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...