Pocon 0 Postad 12 Augusti , 2005 Hej, Vi står i startgroparna att köpa vår första båt. Jag har viss båtvana sedan tidigare men har aldrig varit ägare. Vi är en familj på 2 vuxna 2 barn och vill ha en båt för såväl dagstripper som weekend och veckoresor. Vi hade tänkt oss att lägga mellan 100-150 tkr och jag tror att Flipper 620 är den typ som skulle passa oss bra. Har även kollat på Finnsport 650 då akterruffen är attraktiv...men då går en hel del av sittbrunnsytan under bar himmel bort...jo, jag vet vad det svenska vädret vill säga :-)...men ändå! Det jag undrar över är om det finns bord i förruffen på Flipper 620 så att det går att sitta runt det eller om det bara är en sovplats? Är det någon som har vetskap om hur långa och breda bäddarna blir i aktern? Dessutom...med tanke på det svenska vädret..igen :-)...är det vettigt att söka en 620 med värmare så att det inte blir så rånigt för de som sover under kapellet....eller är det inga problem? Tar gärna emot tips och erfarenheter från en Finnsport 650 också liksom vad jag ska tänka på när vi tittar på olika objekt! Tacksam för svar och erfarenheter! P-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 12 Augusti , 2005 Hej flipper båtar är bra sjöbåtar men lägg till 20-30.000 så får du en båt med rätså ny 4-takts motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pocon 0 Postad 12 Augusti , 2005 Tack för tipset. Har övervägt det till och från men har inte hittat några riktigt intressanta objekt med 4-tkt ännu. Med de pengar vi har tänkt oss verkar vi hamna på en båt från slutet 70-tal eller början 80-tal och då sitter det ganska ofta en 2-tkt från sent 80-tal på den....men det kanske är idé att investera lite mer.....!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 12 Augusti , 2005 investera lite mer det har ni igen fram över i bränsle och andra hans värdet. kolla på den här båten http://www.blocket.se/view/5608224.htm?caller=sbl_s&l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mange Postad 12 Augusti , 2005 Varför utombordare? Kolla in Swemax (Minimax)690 som är en mycket trevlig båt eller varför inte Fjord 21 Weekender. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 12 Augusti , 2005 ja eller varför inte en nimo 22.a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pocon 0 Postad 13 Augusti , 2005 Egentligen har jag inget bra svar på varför just utombordare, har bara fått för mig att det är enklare med service och kanske mer nybörjarvänligt....?! Förstår mig inte heller på vilka drev som det ska vara och hur de funkar. Ska kanske försöka sätta mig in lite mer i inombordar-funktionerna och ta mig en titt på nämda modeller. Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svante-raptor 0 Postad 13 Augusti , 2005 Varför inte kolla igenom Utterns utbud oxå?!.... Förvisso är kanske deras 6200CC för ny och därmed för dyr för din budget, men deras 6300:a har ju funnits lite längre och där får du (också!... ) mycket båt och utrymme för pengarna! Lycka till med köpet //Svante raptor - Utternklubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pocon Postad 15 Augusti , 2005 Har kollat på 6200CC:n och det är nästan en favorit. Preis som du var inne på så håller tyvärr inte budgeten för den. Det verkar dessutom bara vara få till salu och då är det ganska nya. Men jag ska hålla ögonen öppna nu till hösten. 6300 har jag aldrig kollat på, mest för att jag inte tycker formen är så snygg, det är däremot 6200 CC:n...riktigt snygg :-) Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 15 Augusti , 2005 Det är bara sovplats i förruffen på 620. Om du inte gör någon egen lösning och ställer in ett bord, men blir nog trångt med fotutrymme. Bäddarna i aktern sover en vuxen hyfsat på (måtten har jag inte i huvet). Värmare låter som en utmärkt idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
josa 1 Postad 15 Augusti , 2005 Hej!! Utrymmesmässigt är nog Uttern 6300 bland de rymligaste i denna storleksklass. Huvudskälet till detta är att motorn sitter utanför akterspegeln varför ingen motorbrunn inkräktar på utrymmet. Så söker du en rymlig båt, kolla på Uttern 6300!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mårten Levin Postad 15 Augusti , 2005 Jag funderade själv på de båtarna i höstas, men valde till slut en Flipper 700 och är hittills nöjd. Vi har som mest sovit fyra vuxna och en tvååring och det har fungerat bra, två vuxna får plats på akterbänken som är rejält djup. Om du ska ligga ute en vecka med två vuxna och två barn, så tror jag att de båtarna kan kännas trånga. 700 är större än de andra två och har separat om än litet toalettutrymme och är normalt utrustad med både kylskåp och värmare. Vi har en VP 145A (marinversion av volvos B23, som var den motor som satt i bl a Volvo 240/245 under början av 80-talet) med 280-drev vilken ger en maxfart på knappt 30 knop och marschfart kring 20 knop. Då ligger motorn på ca 4200 varv. Förbrukningen är mellan 1,2-1,3 liter per distans. Efter en säsong kan jag inte säga att det är särskilt svårt att pyssla om en inombordare med drev. Du borde kunna få en 700 kring 150'. Eftersom jag upplever att båten går bäst i dryga 20 knop skulle jag försöka undvika båtar med de mindre och äldre motorerna VP 130 och VP 140. VP 140 är dock vanlig, och räcker den för dig så finns det flera på blocket. Kan du gå upp 10 000 kan den här vara intressant http://www.blocket.se/view/5549692.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Marie Postad 18 Augusti , 2005 Hej! Har bara erfarenhet av Finnsport 650. Fördelen är att barnen har var sin säng som de kan gå undan och läsa, lyssna på musik etc. när det är dåligt väder. Vi har varit ute två vuxna och två barn i tio dygn utan problem. Förruffen är stor i Finnsporten och det är inga problem att sitta och äta vid bordet eller att sova två vuxna. Tänk på att det är bra om klädseln i sittbrunnen är av vattentåligt material eftersom man går direkt in under kapellet vid dåligt väder eller när barnen badar från båten. Vid fint väder sitter vi ofta uppe på akterruffen så detta utrymme försvinner inte. (IKEA har dynor som passar perfekt) Nackdelen med Finnsporten är att det inte är ståhöjd överallt. Bensintanken rymmer bara 80 liter och det kan vara ett problem om ni har tänkt er längre resor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pocon 0 Postad 19 Augusti , 2005 Hej, Vill tacka alla Er som har bidragit med erfarenheter och tips, det har varit både intressant och givande. Dock kan jag inte påstå att jag har blivit mer klar i mina uppfattningar om valet, tvärt om det har gett oss mer att fundera över, men det är bara i positivt!!! Nu ska här kollas blocket och alla andra siter och då ska såväl Uttern 6300 som Flipper 700:an under luppen :-) Än en gång...stort tack...och jag återkommer framöver med en liten blänkare vilken vi valde! P-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser