andstr 0 Postad 16 April (redigerade) Hej! Jag har tidigare bara hyrt båt (Skipperi) men är nu sugen på att köpa. Som med allt man inte kan så känner man sig lite vilsen bland alla beslut. Hoppas att ni erfarna här på forumet kan komma med lite tips. Kollar på följande objekt https://www.kodemarin-maskin.se/produkt/begagnat/sting-530-s-15-evinrude-75-e-tec-15/ Var och tittade på den och tyckte den såg bra ut, men som oerfaren har jag inte riktigt koll på vad jag skall titta efter. Hursomhelst, så upptäckte jag nu på bild 5 (bifogat) vad jag tycker ser ut som en rejäl (?) skada på propeller och skädda. Kan jag på något sätt säkerställa omfattningen av denna skada? Antar att delar inuti kan ha tagit skada om man gått emot något? Hur hade ni resonerat här inför en eventuell affär? Är det värt att "chansa" mot ett prisavdrag? Service på motorn gjordes senast hösten 2021 (det är alltså dags igen hösten 2024). Tack på förhand! Redigerad 16 April av andstr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 16 April Den proppen skulle inte jag köra så mycket med! Skador på proppen ger obalans i axeln som på sikt ger/kan ge vatteninträngning i växelhuset. Inte för att ta entusiasmen ifrån dig men jag personligen skulle idag inte köpa en Evinrude då de lagt ner verksamheten globalt. Det pratas om att de hade stora problem med sina E-tec modeller. Oavsett så är det idag inte så många som åtar sig service/reparationer av dessa maskiner. Välkommen till MG! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser