Schmaxo 1 Postad 15 April Hejsan! Jag har en cresent 42D som jag tänkt köpa en snurra till. Jag har letat runt om rigglängd, ser olika svar lite överallt. Runt 40cm=kort rigg, runt 50=lång rigg. Nu är min drygt 43-45cm cirkus. Har bild ifall det underlättar. Jag gissar på att jag behöver lång rigg. Men jag vill vara säker. Passande styrka på motor? Ska endast ha båten för gädd/göstrolling och kortare körsträckor. Kollar på en 4hk 4taktare, skulle det duga? Vad har en sådan för hastighet i lägsta fart? Tack för svar! /Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 15 April En sån har min granne på landet och det är lång rigg om jag inte missminner mig, lägsta fart vet jag inte, men "toppfarten" på hans 4 hk är nog i bästa fall runt 4 knop med oss 2 på fisketur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Schmaxo 1 Postad 16 April 23 timmar sedan skrev s841: En sån har min granne på landet och det är lång rigg om jag inte missminner mig, lägsta fart vet jag inte, men "toppfarten" på hans 4 hk är nog i bästa fall runt 4 knop med oss 2 på fisketur. Låter rimligt! Ju lägre hastighet desto bättre i mitt fall 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 17 April Grabben hade en med en 6 hk 2-takt. Det var kort rigg och det var fel för så fort han svängde lite så kaviterade den. Kör på lång rigg. Men när han satte ett förlängningsstag på gas/styrpinnen så han kunde sitta i mitten gjorde den dryga 8 gps-knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser