Schmaxo 1 Postad 15 April , 2024 Hejsan! Jag har en cresent 42D som jag tänkt köpa en snurra till. Jag har letat runt om rigglängd, ser olika svar lite överallt. Runt 40cm=kort rigg, runt 50=lång rigg. Nu är min drygt 43-45cm cirkus. Har bild ifall det underlättar. Jag gissar på att jag behöver lång rigg. Men jag vill vara säker. Passande styrka på motor? Ska endast ha båten för gädd/göstrolling och kortare körsträckor. Kollar på en 4hk 4taktare, skulle det duga? Vad har en sådan för hastighet i lägsta fart? Tack för svar! /Max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 69 Postad 15 April , 2024 En sån har min granne på landet och det är lång rigg om jag inte missminner mig, lägsta fart vet jag inte, men "toppfarten" på hans 4 hk är nog i bästa fall runt 4 knop med oss 2 på fisketur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Schmaxo 1 Postad 16 April , 2024 23 timmar sedan skrev s841: En sån har min granne på landet och det är lång rigg om jag inte missminner mig, lägsta fart vet jag inte, men "toppfarten" på hans 4 hk är nog i bästa fall runt 4 knop med oss 2 på fisketur. Låter rimligt! Ju lägre hastighet desto bättre i mitt fall 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 108 Postad 17 April , 2024 Grabben hade en med en 6 hk 2-takt. Det var kort rigg och det var fel för så fort han svängde lite så kaviterade den. Kör på lång rigg. Men när han satte ett förlängningsstag på gas/styrpinnen så han kunde sitta i mitten gjorde den dryga 8 gps-knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser