Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
MrMe

Slang till trimplan

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Slangarna till trimplanen på min 35 fots motorbåt var trasiga och ska därför ersättas. Googlar man på "hydraulslang" så är det en veritabel djungel av standards och prisskillnaderna är enorma. En del av den gamla slangen har en innerdiameter på 8mm och är märkt med 20 bar.... En annan del är inte märkt alls med är armerad med något som påminner om någon form av textil. Förslag på slang och "prisvärt" inköpsställe emottages tacksamt

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det borde vara enklare att hjälpa till om du talar om vad det är för fabrikat och modell på dina trimplan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev No_jah:

Jag tänker att det borde vara enklare att hjälpa till om du talar om vad det är för fabrikat och modell på dina trimplan?

Absolut men då trimplan och cylindrar är helt befriade från märkningar är det svårt. Kan kolla pumpen när jag är ute vid båten nästa gång....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev MrMe:

Absolut men då trimplan och cylindrar är helt befriade från märkningar är det svårt. Kan kolla pumpen när jag är ute vid båten nästa gång....

Ta lite bilder av grejerna så kanske någon känner igen dom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta med ändarna och hela längden på slangarna till Hydroscand.

Dom pressar efter önskemål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev patrikflink:

Ta med ändarna och hela längden på slangarna till Hydroscand.

Dom pressar efter önskemål.

Tack för tipset men mina grejer är så antika så här finns inga presskopplingar - det är bara 8mm invändig slang som är fäst med slangklämma. Min undran är mest om det är någon speciell standard på slangen jag behöver då det verkar finnas massor med olika alternativ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev MrMe:

Tack för tipset men mina grejer är så antika så här finns inga presskopplingar - det är bara 8mm invändig slang som är fäst med slangklämma. Min undran är mest om det är någon speciell standard på slangen jag behöver då det verkar finnas massor med olika alternativ....

Som jag skrev, ta med dom till Hydroscand och berätta vad dom är till för. Dom har allt (nästa) på hyllan när det gäller hydrauliska slangar som klar 1 bar till 100 bar. 

Så jag ser inga problem med att du kommer hem med nya slangar som passar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-04-15 vid 19:18 skrev patrikflink:

Som jag skrev, ta med dom till Hydroscand och berätta vad dom är till för. Dom har allt (nästa) på hyllan när det gäller hydrauliska slangar som klar 1 bar till 100 bar. 

Så jag ser inga problem med att du kommer hem med nya slangar som passar.

Jag köpte ny slang till mina "Insta-Trim" trimplan på Hydroscand häromdagen. Inga problem, de hade rätt slang på hyllan. Ta med slangen så får du en ny som passar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar bara vara delen av slangen som är utvändigt som är dålig. Ofta finns det slang så det räcker att dra ut den och kapa bort det dåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...