Storebro34 14 Postad 14 April (redigerade) Båtgrannen har skaffat en båt till och bad om hjälp med motorn som precis som mina är en TAMD60. Den ryker grått rätt rejält vid start och bildar oljefilm på vattenytan av avgaserna. Spridarna är nyrenoverade, provtryckta och kan uteslutas. Även denna motor vandrar rejält i tomgången tills den uppnår arbetstemperatur., då går den jämnt och ryker något mindre men släpper fortfarande ut oljefilm med avgaserna. Funderade på om smörjningen till turbon kan läcka ut olja i avgaserna.. Någon som har tips om vad som kan spöka? Redigerad 14 April av Storebro34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 April Ska försöka svara, är ju i princip omöjligt svara via en dator om vari problemet ligger. Men du säger att spridarna är provtryckta och är ok, så då kan vi utesluta dem. Du har två frågor som jag ser det dels ojämn tomgång vid kallstart. Om vi börjar där så bygger ju principen i en diesel om kompression. Sviktar kompressionen så hänger alla cylindrar ej med. Upplever du att motorn går ojämnt som att den tappar någon cylinder ? Nästa är att det ryker och bildar oljefilm på vattenytan. Luktar det fet rök? Typ som oförbränd diesel, brukar lukta trangia kök. Där får man ju fundera om pumpen sprutar in dieseln i fel tidpunkt, eller om pumpen börjar bli trött. Finns inte så många andra felsökningar i detta skede, då pump och kamvinkel samt spridare jobbar ihop. Likaså ojämn vandrande tomgång kan hänga ihop med pumpinställning eller varvtalsregulator i pumpen. Om du har möjlighet att ta ett kompprov på samtliga cylindrar så kan man utesluta fel i någon cylinder etc. Efter det får man nog gå vidare på pumpsidan, och kontrollera inställningar där. Vad gäller turbo så om den sitter fast eller är slut så får du ingen kraft, vid gaspådrag. Kolla upp turbon så fläkten roterar lätt och inte fastnat. Gapet mellan fläktvinge och innerkant hus får inte vara stort, det blir då inte tillräcklig snurr på fläkten då avgaserna smiter ut mellan hus och vinge. Om turbon som du beskriver skulle läcka motorolja i avgaserna så skulle ju oljan minska ganska snabbt i motorns oljetråg. Kanske inte mycket till hjälp i detta inlägg från mig, men man lär börja i en ände för att komma till slutet av linan. // Lycka till Peter. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storebro34 14 Postad 15 April 6 minuter sedan skrev kossor: Ska försöka svara, är ju i princip omöjligt svara via en dator om vari problemet ligger. Men du säger att spridarna är provtryckta och är ok, så då kan vi utesluta dem. Du har två frågor som jag ser det dels ojämn tomgång vid kallstart. Om vi börjar där så bygger ju principen i en diesel om kompression. Sviktar kompressionen så hänger alla cylindrar ej med. Upplever du att motorn går ojämnt som att den tappar någon cylinder ? Nästa är att det ryker och bildar oljefilm på vattenytan. Luktar det fet rök? Typ som oförbränd diesel, brukar lukta trangia kök. Där får man ju fundera om pumpen sprutar in dieseln i fel tidpunkt, eller om pumpen börjar bli trött. Finns inte så många andra felsökningar i detta skede, då pump och kamvinkel samt spridare jobbar ihop. Likaså ojämn vandrande tomgång kan hänga ihop med pumpinställning eller varvtalsregulator i pumpen. Om du har möjlighet att ta ett kompprov på samtliga cylindrar så kan man utesluta fel i någon cylinder etc. Efter det får man nog gå vidare på pumpsidan, och kontrollera inställningar där. Vad gäller turbo så om den sitter fast eller är slut så får du ingen kraft, vid gaspådrag. Kolla upp turbon så fläkten roterar lätt och inte fastnat. Gapet mellan fläktvinge och innerkant hus får inte vara stort, det blir då inte tillräcklig snurr på fläkten då avgaserna smiter ut mellan hus och vinge. Om turbon som du beskriver skulle läcka motorolja i avgaserna så skulle ju oljan minska ganska snabbt i motorns oljetråg. Kanske inte mycket till hjälp i detta inlägg från mig, men man lär börja i en ände för att komma till slutet av linan. // Lycka till Peter. Hej Peter och tack för input. Jag har själv en ok pump liggande som reserv och kanske skulle testa med denna. Risken är väl att man inte får tillbaka den om detta skulle lösa problemet:).. Skall börja med kompprov även om motor går jämnt och fint när den kommer upp i arbetstemperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 15 April Vid ryckig tomgång, börja att släppa spridarna en i taget för att ringa in om en cylinder inte förbränner. En läckande axeltätning på turbo ger en kladdig insida på tryckröret till insug/intercoolern samt blå rök i avgaserna vid varm motor. Normalt förbränns motoroljan när den når in i en varm cylinder. Oljekylare som läcker kan ge upphov till oljefilm på vattenytan, om den kyls av sjövattnet på 60 serien. En dålig kompression kan resultera i att oförbränd diesel tar sig ut i avgaserna viket blir rejält svart på avgasrörets utlopp och oljefilm på vattenytan (bild på mitt drev då defekta insugsventiler ej tillförde luft), mindre troligt om maskinen går jämt när den är varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storebro34 14 Postad 15 April 1 timme sedan skrev NW355: Vid ryckig tomgång, börja att släppa spridarna en i taget för att ringa in om en cylinder inte förbränner. En läckande axeltätning på turbo ger en kladdig insida på tryckröret till insug/intercoolern samt blå rök i avgaserna vid varm motor. Normalt förbränns motoroljan när den når in i en varm cylinder. Oljekylare som läcker kan ge upphov till oljefilm på vattenytan, om den kyls av sjövattnet på 60 serien. En dålig kompression kan resultera i att oförbränd diesel tar sig ut i avgaserna viket blir rejält svart på avgasrörets utlopp och oljefilm på vattenytan (bild på mitt drev då defekta insugsventiler ej tillförde luft), mindre troligt om maskinen går jämt när den är varm. Tack för input, nu har vi fått en litet tips att jobba med. Återkommer med facit.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 April 8 timmar sedan skrev Storebro34: Tack för input, nu har vi fått en litet tips att jobba med. Återkommer med facit.. Håll inte på och kladda med spridare. Ta riktiga kompprov, mät så vet du, börjar du så har du snart ringat in problemet. Du får gärna knäppa en bild på pumpen, och serienumret så kan du få information om den. Är kompen bra och oljan ser bra ut. Sätter jag nog pumpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storebro34 14 Postad 23 Augusti 2024-04-14 vid 20:19 skrev Storebro34: Båtgrannen har skaffat en båt till och bad om hjälp med motorn som precis som mina är en TAMD60. Den ryker grått rätt rejält vid start och bildar oljefilm på vattenytan av avgaserna. Spridarna är nyrenoverade, provtryckta och kan uteslutas. Även denna motor vandrar rejält i tomgången tills den uppnår arbetstemperatur., då går den jämnt och ryker något mindre men släpper fortfarande ut oljefilm med avgaserna. Funderade på om smörjningen till turbon kan läcka ut olja i avgaserna.. Någon som har tips om vad som kan spöka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser