Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
jollas

Vilken vajer?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Ska byta min växelvajer och har plockat ur den men blir inte riktigt klok när jag letar på nätet efter ny....hittar ju en hel del ,som ser likadan ut, men hittar inga mått på " ändarna" vilket gör mig lite lost.... Är det någon form av standard på detta eller har jag missat nått?

Som jag ser det så finns det universal, c2,c3,c5,c8 mm....och på bilderna ser de ju ungefär likadana ut...mina ser ut så här och jag har vp 280 drev.

20240414_120327.jpg

20240414_120230.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan skrev jollas:

Hejsan!

Ska byta min växelvajer och har plockat ur den men blir inte riktigt klok när jag letar på nätet efter ny....hittar ju en hel del ,som ser likadan ut, men hittar inga mått på " ändarna" vilket gör mig lite lost.... Är det någon form av standard på detta eller har jag missat nått?

Som jag ser det så finns det universal, c2,c3,c5,c8 mm....och på bilderna ser de ju ungefär likadana ut...mina ser ut så här och jag har vp 280 drev.

20240414_120327.jpg

Ett problem jag aldrig tänkt på, jag har bara fokuserat på totallängden.

Men dessa reglagekablar brukar ju vara förpackade i en öppen papplåda, så det är lätt att mäta i butiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ett problem jag aldrig tänkt på, jag har bara fokuserat på totallängden.

Men dessa reglagekablar brukar ju vara förpackade i en öppen papplåda, så det är lätt att mäta i butiken.

Tanken var att köpa över nätet då jag har rätt många mil till en marin butik. Totallängden är inga problem men just ändarna borde väl vara olika antar jag...tänker att avståndet mellan spåret som håller fast kabeln i varje ände fram till nipplarna som förankrar det i drevets växelmekanism samt manöverreglaget kanske är olika? Är ny på att byta kablage och har inget att gå på utan det var en tanke på att eftersom det finns olika benämningar på dem så finns det olika utförande på dem. Surt att beställa och det blir fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det för långt kan man kanske kapa. Annars så kan man flytta fästet för hylsan/yttredelen så blir det bra ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...