Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
trewq

Varför epoxibehandla?

Rekommendera Poster

Ni som epoxibehandlar era båtar, varför gör ni det? För att stoppa böldpest? För att täta plasten? Annat?

Min båt är 48 år och har aldrig drabbats av böldpest och kommer antagligen aldrig att göra det heller. Någon vatten inträngning i laminatet har jag inte heller noterat, inte ens på ställen i rodret som saknar gelcoat.

Avstår alltså både kostnad och arbete.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inge  bottenfärg, så epoxin är ett bra slitstarkt material i borsttvätten. Dessutom blev botten väldigt slät med den lamineringsepoxi som vi använde vilket gjorde båten lite snabbare.

 

Har men inte böldpest efter 48 år och använder bottenförg är det sannolikt helt onödigt att lägga pengar och tid på epoxi.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trewq:

Ni som epoxibehandlar era båtar, varför gör ni det? För att stoppa böldpest? För att täta plasten? Annat?

Min båt är 48 år och har aldrig drabbats av böldpest och kommer antagligen aldrig att göra det heller. Någon vatten inträngning i laminatet har jag inte heller noterat, inte ens på ställen i rodret som saknar gelcoat.

Avstår alltså både kostnad och arbete.

 

Min båt är 53 år och jag har samma erfarenheter som du, så jag har också sparat pengar och arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böldpest är ett 70-tals fenomen. I Sverige, där båtarna tas upp på vintern, så finns det nog inte på båtar byggda efter början av 80-talet. Om ens då.

Det finns dock en anledning att epoximåla botten. Andrahandsvärdet går upp, eller åtminstone inte ner. Relativt dyra båtar som är 15-25 år gamla kan definitivt vara mer värda än målningskostnaden när jobbet är gjort. På billigare båtar kan man nog aldrig tjäna in kostnaden och jobbet att epoximåla. Att drabbas av böldpest på en båt från det här årtusendet eller 15 år tidigare än det. Den risken är nog obefintlig. Men det finns många nybörjare och andra som tror på myten om böldpest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja ni ovanstående kanske haft tur. Jag har läst att: "det är inte frågan om att en båt ska få böldpest, utan det är frågan om när."

Min Allegro 27:a skulle anti-böldpestbehandlas men jag hann inte. Efter säsong 2007 så kom båten upp på land med hopplösa tusentals blåsor över hela undervattenskroppen. Allegron var från år 1981.

Min Vega, av idag, fick "gelshield" som skydd år 1995 och nu är jag i färd med att komplettera skyddet med 4-5 lager (eller vad det blir) "epoxiprimer," så båten står på land i år. Vegan min är från år 1975.

Då det var "epoxitjära" (den mörkbruna smeten) som gällde så skulle det förnyas efter 7 år. så, som sagt, förnyar jag med "epoxiprimer" efter 29 år.

Det är en avgrund att underlåta "epoxibehandling" av sin fina båt och sen få stå där med skägget i brevlådan med tusentals blåsor.

Hellre "epoxibehandling" en gång för mycket än......  Eller vad säger ni?

 

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minutes ago, zurdu said:

Ja ni ovanstående kanske haft tur. Jag har läst att: "det är inte frågan om att en båt ska få böldpest, utan det är frågan om när."

Min Allegro 27:a skulle anti-böldpestbehandlas men jag hann inte. Efter säsong 2007 så kom båten upp på land med hopplösa tusentals blåsor över hela undervattenskroppen. Allegron var från år 1981.

Min Vega, av idag, fick "gelshield" som skydd år 1995 och nu är jag i färd med att komplettera skyddet med 4-5 lager (eller vad det blir) "epoxiprimer," så båten står på land i år. Vegan min är från år 1975.

Då det var "epoxitjära" (den mörkbruna smeten) som gällde så skulle det förnyas efter 7 år. så, som sagt, förnyar jag med "epoxiprimer" efter 29 år.

Det är en avgrund att underlåta "epoxibehandling" av sin fina båt och sen få stå där med skägget i brevlådan med tusentals blåsor.

Hellre "epoxibehandling" en gång för mycket än......  Eller vad säger ni?

 

Vad kostar det att åtgärda böldpest som cirka? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Har man fått böldpest så ska man låta någon expert blästra (för mig kostnad okänd), men för att förebygga böldpest så kostar det slipmaterial, slipmaskin och "epoxiprimer" Jag har betalat runt 3000:- för biltemas epoxiprimer.

 

Vid fådd böldpest ska man, som sagt, låta någon kunnig blästra (som inte blästrar för djupt bortomkring). Uppskattar att blästraren vil ha 10000 till 15000 för att bearbeta en Vegas storlek (som har halvlång köl och således ganska stor undervattenskropp).Blåsorna ska blästras hål på och de ska sedan torka och för ändamålet skall en fuktmätare mäta om skrovet o kratrarna är tillräckligt torrt. (Förr var fuktmätaren dyr men jag minns ej om de går att hyra). Man rengjör förstås skrovet. Sedan är det dags att spackla i blåsornas kratrar. Slipning därefter. Sen rengöring förstås med thinner, sen på med gelshield eller epoxiprimer (som jag tror är billigare). Sist förstås bottenfärg och jag har för mig att en 600 kronors biltema-burk räcker till en typ Vegas storlek.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev zurdu:

Det är en avgrund att underlåta "epoxibehandling" av sin fina båt och sen få stå där med skägget i brevlådan med tusentals blåsor.

Hellre "epoxibehandling" en gång för mycket än......  Eller vad säger ni?

Det håller jag inte riktigt med om. Det är inte jättevanligt att få problem med böldpest.

 

Man kan troligen googla sin båtmodel + böldpest eller något annat bra sökord för att se om det är vanligt förekommande eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Karljohansson:

Vad kostar det att åtgärda böldpest som cirka? 

Så här gjirde vi 2015.

50 timmars arbete, men det går att göra det snabbare.

Använd grovkorniga papper vid slipningen.

Blästring, 5000:- kronor.

Material 4000:- kronor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mackey:

Det håller jag inte riktigt med om. Det är inte jättevanligt att få problem med böldpest.

 

Man kan troligen googla sin båtmodel + böldpest eller något annat bra sökord för att se om det är vanligt förekommande eller inte.

 

Snott från Google:

 

"Böldpest eller osmos genom ett plastskrov är inte så vanligt på våra breddgrader. Uppskattningsvis betydligt färre än 10%.    5 apr. 2005"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev zurdu:

Man lär sig.

Färgtillverkarna gör ju naturligtvis så mycket de kan för att få det att låta som det är absolut nödvändigt att epoxibehandla.

 

Sedan har ju vi lagt på epoxi iaf, men bara för att slipa köpa mera bottenfärg och framför allt för att slippa arbetet varje vår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Sedan har ju vi lagt på epoxi iaf, men bara för att slipa köpa mera bottenfärg och framför allt för att slippa arbetet varje vår.

Man slipper väl arbetet även om man åker med obehandlad topcoat, även den går ju att tvätta av efter säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, ja.. Jag förstår detta med att få ett skrov undervattens som är slär som en barnröf.

 

2007 köptes min nuvarande Cumulus.

Förre ägaren köpte den från Knape Marin några år tidigare. Blästrad, spacklad och slipad före leverans. Inustriepoxi lades på av tidigare ägaren.

Höll några år. 

Köpte båten sjösatt 2007. Mitt största misstag. Båt ska köpas i samband med upptagning!

 

Nåväl. Femton år följde med att punktera blåsor på hösten, spackla, slipa och måla med typ VC-Tar och andra dyra super- färger.

Likadant varje höst!

 

Så för tre år sedan. På våren samma procedur som tidigare.

Men nu rollades allt under vattenlinjen med Tikkurila RM40 i fyra lager.

Det är en hartsmodifierad epoxifärg för undervattenskonstruktioner av flera material.

 

En enda blåsa hösten 2022, när båten togs upp för vintern.

Lika i fjol.

 

Det duger åt mig.

 

Är inte längre ledsen.

 

.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rascal:

Man slipper väl arbetet även om man åker med obehandlad topcoat, även den går ju att tvätta av efter säsongen.

Ja, absolut!

Vår 35 år gamla båt var målad med allt möjligt och vi visste inte hur den såg ut under alla färglager, så det var enklast att blästra och sedan laga de skador som fanns och avsluta med epoxi.

 

En tvätt räcker inte, iaf. inte i Stockolms skärgård.

En efter midsommar och en i samband med att havstulpanerna settlar är nog ett minimum om man inte vill tappa allt för mycket fart. Sedan en tvätt i samband med upptagning.

 

Varmare vatten ger mera beväxning, men då kan man klara en tvätt manuellt i det sköna badvattnet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...