Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Strosselhuset

Vad löser Tall?

Rekommendera Poster

Hallå 

En liten jolle som legat bunden mot en tall hela hösten. Blev mycket skitig, av tallen. Upptagen och förvarad inomhus.

Nu skall den blir ren igen.

Har prövat med alkalisk avfettning, kallavfettning, såpa, bensin.

Inget löser smutsen speciellt bra.

Någon som vet, vad löser Tall?

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Någon som vet, vad löser Tall?

T- röd eller terpentin är mitt förslag Fungerar på händerna i alla fall efter höstens "avverkning" (ett par tallar och granar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det kåda så löser vanligt smör upp det. I alla fall fungerar det perfekt om man får kåda på händerna, en jätteliten smörklick och kådan löses upp och händerna tvättas lätt av med tvål och vatten. Kanske lite jobbigt om man pratar om en hel båt, men det kan vara värt ett test. Kanske någon annan typ av fett kan fungera lika bra. Testa! 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev s841:

T- röd eller terpentin är mitt förslag Fungerar på händerna i alla fall efter höstens "avverkning" (ett par tallar och granar)

Tack!

Jag provar terpentin.

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev ABC:

Är det kåda så löser vanligt smör upp det. I alla fall fungerar det perfekt om man får kåda på händerna, en jätteliten smörklick och kådan löses upp och händerna tvättas lätt av med tvål och vatten. Kanske lite jobbigt om man pratar om en hel båt, men det kan vara värt ett test. Kanske någon annan typ av fett kan fungera lika bra. Testa! 🙂

Häftigt! Smör...

Funkar inte terpentin så testar jag smör. Det är en liten 2,5 meters båt så 1 kg räcker 🙂

Återkommer med resultat.

/Mathias 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev ABC:

Brukar använda matolja till händerna efter diverse jobb med kapning/klyvning av kådig tall. Funkar bra och kanske är lättare att ta på en båt än smör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Brukar använda matolja till händerna efter diverse jobb med kapning/klyvning av kådig tall. Funkar bra och kanske är lättare att ta på en båt än smör.

Såklart, olja naturligtvis. Låter enklare.

Tack!

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...