Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Terri

Suddig syn och glasögon

Rekommendera Poster

2024-07-07 vid 06:02 skrev Terri:

Förlåt, jag tänkte just på bifokala glas.

Progressiva glas är väl sådana med steglös övergång från långt till kort avstånd. Ja, det kan nog leda till illamående. Har inte övervägt sådana.

Jag trivs utmärkt med mina bifokala solglasögon ombord.

Jag har vid olika tillfällen fått progressiva glasögon på jobbet för att se PC-skärmen o papper bra. Jag har aldrig trivts med dem utan använde billiga läsglasögon från Classe m.fl. istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste bli ett väldigt litet område åt gången som är skarpt i progressiva glas. Jag föreställer mig att marken och omgivningen rullar framför en, som en jordglob. Och att man nästan får rusa fram för att inte snubbla omkull. Eller så blir man till sist stående vid kanten av vägen, med händerna på knäna, spyende ner i diket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-07-10 vid 09:10 skrev Terri:

Det måste bli ett väldigt litet område åt gången som är skarpt i progressiva glas. Jag föreställer mig att marken och omgivningen rullar framför en, som en jordglob. Och att man nästan får rusa fram för att inte snubbla omkull. Eller så blir man till sist stående vid kanten av vägen, med händerna på knäna, spyende ner i diket.

Bäst är väl att pröva!

De flesta uppskattar progressiva glas efter ett par tre veckor, men inte alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Mackey:

Bäst är väl att pröva!

De flesta uppskattar progressiva glas efter ett par tre veckor, men inte alla.

Jag har, efter 21 år med glasögon, ännu inte vant mig vid att se bågarna runt glasen. Stör mig på det dagligen. Vill och vågar dock inte använda linser pga infektionsrisk, stöket och den höga kostnaden, så jag har lärt mig att stå ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har progressiva sedan 1 år tillbaka, gick ganska fort att vänja sig.
Dock kan jag säga att man får vad man betalar för. 

Dom dyrare har ett bredare fönster i sidled. Dvs man behöver inte vrida på skallen så mycket för att slippa brytningsfel

Gjorde misstaget att köpa glasögon som blir mörkare av solljuset, dessa var av den dyrare varianten med brett synfält. Dock så är dessa odugliga inomhus då dom aldrig blir helt klara utan är alltid lite tonade.
Köpte då ett par "klara" på Specsaver, deras bästa avs på bredden dock långt ifrån mina tidigare för så breda har inte Specsaver. Dock var priset långt under halva priset mot mina "mörka" befintliga.
Men här ser man då skillnaden, brytningsfelet i sidled kommer bra mycket tidigare så man får vrida på skallen rejält när man ska kolla i sidled. Annars så blir det typ dubbelseende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya fungerande progressiva glasögon kostar mig lika mycket som den här https://www.beetronics.se/15-tums-touchskarm-i-metall-hog-ljusstyrka och om jag lyckas skrapa ihop beloppet väljer jag den. Progressiva glasögon är tycker jag lite "hit-n-miss" ibland lyckas optikern ibland inte. Jag har en fantasktisk optiker och när jag klagade lade han 40 minuter (gratis) på att böja skalmen så vinkeln från sidan ändrades och resultatet blev lite bättre. Aldrig på sjön ser jag ett märke först :) det är alltid någon annan trots att jag oftast har bäst koll på var det bör vara*.

* På min båt alltså med mina navigationsverktyg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
On 7/11/2024 at 1:48 PM, raol said:

Jag har, efter 21 år med glasögon, ännu inte vant mig vid att se bågarna runt glasen. Stör mig på det dagligen. ...

Jag har läsglasögon utan bågar runt glasen. Skalmen sitter fast i yttre kanten av glaset, och näsbågen håller ihop de inre kanterna. Mycket mindre störande ur det perspektivet, även om ett visst blänk förekommer från glasens kanter.

Använder även samma glasögonmodell ibland på långt håll, då med +1.00 styrka. 

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Terri:

Jag har läsglasögon utan bågar runt glasen. Skalmen sitter fast i yttre kanten av glaset, och näsbågen håller ihop de inre kanterna. Mycket mindre störande ur det perspektivet, även om ett visst blänk förekommer från glasens kanter.

Använder även samma glasögonmodell ibland på långt håll, då med +1.00 styrka. 

Hade så på mina tidigare, men har nu smal, ljusgrå metallbåge runt hela. Obetydlig skillnad för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan variant, istället för bifokala glasögon, t.ex. när man navigerar, är att ha två par glasögon med glasögonsnodd hängande runt halsen. Båda blir lätta till hands. En fördel med detta kanske är att när man väl växlar och tar på sig närglasögonen, så tittar man mer koncentrerat, istället för att irrande  hoppa fram och tillbaka med blicken som i bifokala.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...