Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Terri

Suddig syn och glasögon

Rekommendera Poster

När jag började få dålig syn (ögat orkar inte fokusera linsen), så experimenterade jag på egen hand med läsglasögon. Och fann, att med +1.00 ser jag skarpt på alla långa avstånd, med +3.50 läser jag bäst böcker, +2.50 passar för fokusering på armlängds avstånd, och +4.00 använder jag för att arbeta med pilliga saker på nära håll.

 

Det kan bli lite rörigt, och jag får huvudvärk när fel glasögon är på en stund.

 

Kan en optiker verkligen ta fram glasögon som ser skarpt på flera avstånd genom samma glas?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med progressiva glas. Nackdelen med dem är att synfältet där man ser skarpt blir mycket mindre och de kräver tillvänjning. Fast man slipper hålla på och växla mellan glasögon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp progressiva fungerar på mej efter en invänjning som va lite som en gratis fylla inklusive illamåendet.

Nu har kokoverket förstått att vrida på naken för att ögonen ska få rätt synfält genom glasögonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Terri:

Kan en optiker verkligen ta fram glasögon som ser skarpt på flera avstånd genom samma glas?

Som du märker så finns det många som det funkar för men det har det inte gjort för mig. Känslan av att vara på fyllan känner jag igen när jag gjorde mina försök men det är inte kul att vara på fyllan i flera veckor. Har prövat två eller tre gånger utan framgång.

Så, idag har jag 1,0 när jag kör bil och tittar på TV. 1,5 när jag sitter vid datorn och 2,5 när jag läser. Sen har jag några par på 3,0 som jag använder när jag behöver titta nära något. Många glasögon blir det. Köpte för några år sedan polariserande solglasögon med kanske 2,0 i en ”dubbelslipning” längst ner på glaset. Perfekta när man ska se vad plottern visar. Har för mig jag skrev om dem här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev ChristerN:

Som du märker så finns det många som det funkar för men det har det inte gjort för mig. Känslan av att vara på fyllan känner jag igen när jag gjorde mina försök men det är inte kul att vara på fyllan i flera veckor. Har prövat två eller tre gånger utan framgång.

Så, idag har jag 1,0 när jag kör bil och tittar på TV. 1,5 när jag sitter vid datorn och 2,5 när jag läser. Sen har jag några par på 3,0 som jag använder när jag behöver titta nära något. Många glasögon blir det. Köpte för några år sedan polariserande solglasögon med kanske 2,0 i en ”dubbelslipning” längst ner på glaset. Perfekta när man ska se vad plottern visar. Har för mig jag skrev om dem här.

 

Tog mej flera månader att vänja mig i början så använde jag dom ca 30 minuter i taget.

Bäst fungerar progressiva glasögon när jag kör bil eller båt och ska titta långt fram och sen titta på instrumentpanelen eller sjökort på nära håll.

Sämst fungerar dom när man är ute och går i kuperad terräng som tex skogen, eller ska jag va riktigt ärlig så kan jag inte använda dom alls när jag jagar eller går med hundarna i skog o mark som tur är är det inte ofta jag måste läsa något samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del personer har lätt för att lära sig att använda progressiva glasögon, andra har svårt för att lära sig det och sen finns det en del som aldrig kommer lära sig det, deras ögon och hjärna fungerar helt enkelt inte ihop med progressiva glas.

 

Progressiva glasögon är lösningen för många personer men inte för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i samma situation olika glasögon vid olika tillfällen ,skifta när man läste sjökort och skulle se verkligheten utan glasögon.min syn var 0,3 och 0,8 på ögonen.Jag gjorde en ögon operation med byte av linser i ögonen,har aldrig förr varit så rädd i hela mitt liv som innan operationen.När jag körde MC såg jag bara varvräknaren för den nålen var röd.Det är ca sex år sedan operationen som kostade ca 54000 har fortfarande 1,0 i syn på båda ögonen operationen var en multilins,lite dyrare men ser både på kort och långt håll.Vågade inte berätta för barnen innan operation vad jag skulle göra.Måste säga fick tillbaka ett livsvärde som jag inte vet hur jag ska beskriva.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berättar en sak som hände för en vecka sedan.Skall handla vid en disk står en ung dam och riktigt plirar mot texten på ett paket.Jag frågar om jag kan hjälpa henne,svaret var gärna har glömt glasögonen och undrar om denna tårtan innehåller nötter.Jag läser och ser att den kan innehålla spår av nötter,hon avstår tårtan och tackar för hjälpen,samtidigt ser jag att hon undrar hur en 70 årig gubbe kan läsa så liten text utan glasögon.😆 Ronnie

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar!

 

Tills vidare så fortsätter jag nog isåfall med mina olika par av glasögon. Så progressiva glasögon har alltså, som jag förstår det, en gradvis övergång i slipningen. Sedan finns det glasögon med två olika lägen, där undre halvan är slipad för ett avstånd, och övre halvan för ett annat avstånd.

 

Jag har även ett par +1.00 solglasögon som jag är mycket nöjd med när jag är ute. Också bra att köra bil med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN, de där dubbelslipade solglasögonen skall jag ha i åtanke. Och Wildside, såna där "specialare" för växling mellan långt håll och instrumentpanel (och kartläsning) behöver jag verkligen! Funkar inte så bra med endast +1.00.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

En del personer har lätt för att lära sig att använda progressiva glasögon, andra har svårt för att lära sig det och sen finns det en del som aldrig kommer lära sig det, deras ögon och hjärna fungerar helt enkelt inte ihop med progressiva glas.

 

Progressiva glasögon är lösningen för många personer men inte för alla.

Jag är inte där än att jag behöver dem, men jag befarar att jag kommer att vara i kategorin personer som inte lär sig det. Jag har, efter drygt tjugo år med glasögon, fortfarande inte vant mig vid att jag ser bågarna hela tiden. Min hjärna filtrerar inte bort dem, utan de är ett nästan konstant störande inslag i synfältet. Jag behöver också närmast maniskt rengöra glasen för minsta fläck eller hudflaga stör oerhört. Tyvärr är linser inget alternativ för mig - jag är för rädd för ögoninfektioner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När väldigt många bilar på nätterna hade dubbla strålkastare, två ovanpå varandra på var sida, förstod jag det vart nått fel. Så istället för läsglasögon blev det optiker.

Kan ej ha progressiva pga av olika fel vid vid olka avstånd, desutom hör jag nog till de som har svårt att inte se "som vanligt" överallt.

Så nu får jag ta besväret att ha tre par. Egentligen 4.

Ett för att lösa korsord vid köksbordet å läsa böcker.

Ett annat för att jobbaa, tex med såg å hyvelmaskinerna eller liknande. Upp till 2 meters avstånd.

Sedan ett par för att köra bil. Den har jag riktig glas i å inte plast. Plasten blir fort repigt. Tappade ett par ner i grusgången å det räckte för att få repor just där det störde som mest!

Jo sen det fjärde paret har jag när jag letar efter de andra.

😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska vi rabbla antalet glasögon så får jag erkänna att jag har för många par glasögon.

4 par progressiva hemma, i bilen, båten och lastbilen.

4 par vanliga glasögon hemma, i bilen, båten och lastbilen.

5 par Skärmglasögon Hemma, båten, lastbilen, verkstan och kontoret

läsglasögon har jag ingen aning om tycker det finns ett par överallt så minst 10 par.

Har fördelen att företaget betalar alla glasögon förutom läsglasögonen tack vare att det är 2 olika syn krav mellan bil lastbil och att jag arbetar vid datorskärmar på kontoret

Och ändå så undrar man ibland vart man har glasögonen.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en varian kanske kan vara att ha kontaktlinser dessutom..

Jag har progressiva kontaktlinser dygnet runt som fixar mitt vardagsseende på ett bra sätt. Förutom att de är progressiva så är ena ögats kontaktlins optimerad för att se bra på nära håll och den andra kontaktlinsen för att se bra på långt håll.

Skall jag läsa lite längre stunder så åker ett par läsglasögon (1.0) på i tillägg till kontaktlinserna som sitter i hela tiden och på kvällen vid bil- eller båtkörning i skum belysning har jag ett par glasögon för det..ser som en falk då!
Men som sagt - kontaktlinserna i hela tiden för ett bra allround seende...

 

Ytterligare en variant för Dig kanske kan vara en ögonoperation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till gänget!

Progressiva glasögon förenklade ju mitt dagliga liv.

Jag hade innan det minst tre par billiga läsglasögon, såsom trådskaparen.

Ett par att se på nära håll med, ett par för att se på långt håll med, samt ett par att använda då jag letade efter något av de andra paren. Dessutom "slipade" solglasögon från Hjertmans.

Vid bilkörning fick jag välja som jag ville se bilens instrument eller vad det stor på trafikskyltarna, liknande fenomen ombord, även om det inte finns speciellt många trafikskyltar till havs...

 

Nu har jag progressiva, "fotokromatiska" eller vad det heter, dom blir mörka när dom utsätts för solljus. Det skulle inte fungera bakom en vindruta, sade optikern, men det gör dom ändå, ja dom mörknar inte lika mycket som i direkt solljus, men iallafall.

Om man förflyttar sig från en solbelyst plats in i en byggnad tar det någon minut innan solglasögoneffektan försvinner.

 

Progressiva glasögon finns i olika prisklasser, välj inte dom tre billigaste alternativen, välj det dyraste eller näst dyraste. Anledningen är att "närområdesslipningens" område blir väldigt smalt på de billigare glasen.

Sedan får man lära sig att gå i trappor, eller när man skall skutta iland på brygga eller i naturhamn, det är lätt att felbedömma avståndet innan man har vant sig.

 

Om nu glasögon eller speciellt solglasögon är polariserande är det inte säker att du med dom på kan läsa plottrar och andra instrument ombord, om polariseringen är orienterad åt samma håll funkar det, men inte om den är tvärtom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att göra som de som opererar in fasta linser:

En lins för långa avstånd och det andra ögats lins för korta avstånd.

Om det inte är alltför stor skillnad lär sig hjärnan att sätta ihop

bilder som fungerar för alla avstånd (utan huvudvärk).

Själv är jag närsynt och får bättre och bättre syn med åldern (mindre närsynt alltså),

men linserna blir sega med tiden och fokuserar inom ett mindre spann så det 

behövs lite hjälp. För min del gör jag det med kontaktlinser av olika styrka:

närseende på vänster öga och fokusområde på längre avstånd på höger öga.

(-4.0 dioptrier vänster öga, -4.50 höger)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med läsglasögon och efter några år när synen på långt håll försämrades gick jag över till progressiva. Hade inga problem med övergången till progressiva. Snarare var det en lättnad när man inte hade glasögonen i fickan där de endera krossades eller föll ut när man lutade sig framåt, i pannan därifrån de föll när man lutsde sig framåt eller där man råkade lägga dem och glömde var. Nu när de hänger på näsan hela tiden och man vet var de är och hålls dessutom på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närsynt sen 10

 

-års åldern.

 

Senaste 15 åren progressiva glas. Funkat mycket bra.

Senaste året har jag inte kunnat fokusera på höger öga, vare sig på när- eller fjärran håll med höger öga. Suddigt rakt över.

Konstaterat grå starr.

Byter lins inom några månader. Operationen tar ca 8 minuter!

 

Sambons svåger gjorde detta i höstas. Inga besvär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-14 vid 16:14 skrev Wildeside:

Och ändå så undrar man ibland vart man har glasögonen.

Förmodligen sitter dom antingen på plats eller uppskjutna i pannan 😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/14/2024 at 5:12 PM, Kalle_Kula said:

Ytterligare en variant för Dig kanske kan vara en ögonoperation?

Linsbyte görs väl mest vid grå starr, ... men kan ett linsbyte (till en mjukare) göra att ögat får lättare att fokusera linsen, så man slipper använda glasögon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-16 vid 09:34 skrev Terri:

Linsbyte görs väl mest vid grå starr, ... men kan ett linsbyte (till en mjukare) göra att ögat får lättare att fokusera linsen, så man slipper använda glasögon?

Terri en utav orsakerna för utom dålig syn att jag gjorde en ögon operation,var att mina föräldrar fick starr.som jag påpekade tidigare i tråden har jag 1,0 i syn på båda ögonen både på långt och kort håll,och kan inte längre få starr, lika viktigt som en bra syn.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder +1.00 för att kunna se skarpt på långt avstånd, och när jag kör bil. De kallas fortfarande "läsglasögon", och avrådes från användning vid bilkörning. Men vad är -1.00, -2.00, o.s.v., har aldrig provat såna minus-glas?

 

Jag har inte lyckat hitta några bifokala glasögon. Skulle behöva +1.00 på överdelen och +2.50 på underdelen. De enda jag sett har platt glas upptill (alltså ingen korrigering alls) och läsglas nedtill.

Men jag har provat att sätta två smala läsglasögon (+1.00 och 2.50) på näsan, den ena ovanför den andra, och det fungerar faktiskt. De sitter ganska stadigt. Men jag måste liksom hoppa med ögonen från den ena till den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Terri:

Men jag har provat att sätta två smala läsglasögon (+1.00 och 2.50) på näsan, den ena ovanför den andra, och det fungerar faktiskt. De sitter ganska stadigt. Men jag måste liksom hoppa med ögonen från den ena till den andra.

 

2024-04-13 vid 15:17 skrev Eld-:

Ja med progressiva glas. Nackdelen med dem är att synfältet där man ser skarpt blir mycket mindre och de kräver tillvänjning. Fast man slipper hålla på och växla mellan glasögon.

Varför inte gå till en optiker och pröva förslaget från Eld.

 

Du får ett par för drygt tusenlappen om du inte väljer till en massa saker och om du väljer någon av lågpriskedjorna.

 

Tillägg 2: Jag var nog lite prisoptimistisk, man hamnar nog närmare 2000:- kronor.

 

Tillägg: Du ska inte välja de billigaste typerna av progresiva glas, men du kan ju välja bort extra reptålighet, fotokromatiska, antireflex och allt vad som finns om du vill spara lite på de första "testglasögonen".

 

De första två, tre veckorna kan vara lite besvärliga till hjärnan vant sig, men sedan är det superbra.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Terri:

- - -

Jag har inte lyckat hitta några bifokala glasögon. Skulle behöva +1.00 på överdelen och +2.50 på underdelen. De enda jag sett har platt glas upptill (alltså ingen korrigering alls) och läsglas nedtill.

Men jag har provat att sätta två smala läsglasögon (+1.00 och 2.50) på näsan, den ena ovanför den andra, och det fungerar faktiskt. De sitter ganska stadigt. Men jag måste liksom hoppa med ögonen från den ena till den andra.

Den kombon finns nog inte på macken, matbutiken, prylbutikerna mm. Du får nog gå till optikern o köpa dyra glasögon för att få den funktionen.

 

Själv hittade jag läsglasögon +2,5 hos COOP i vintras för 10:-/paret. Vi plockade nog på oss 10 par var. Inte världens bästa kvalitet men jag sparade många fula ord när ett par kasade ur bröstfickan i våras o plumsade i sjön.

 

Sen hittade jag trevliga solglasögon av sportmodell med läslins +2,0 och resten vanlig sikt (Erlandssons reade ut dem en höst för ett par år sedan o det var ordentlig prisnedsättning, inget fejkerbjudande). De är perfekta i både båten o bilen o slippa byta glasögon hela tiden för att titta på plotter o sjökort när det är stark sol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grå starr operationen gick bra.

 

Hon som opererade frågade om jag ville ha lins för normal eller närsynthet.

Valde närsynthet då jag är närsynt på andra ögat.

 

Om jag med nyopererade ögat tittar genom nedre delen av de progressiva glasen sen tidigare, ser jag skarpt på längre avstånd.

Om tre veckor ska jag prova ut nytt progressivt glas.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Får se om jag går till optiker för bifokal, eller försöker snoka fram på Ebay el. liknande. Om till optiker, då vill det till att jag verkligen träffar rätt och blir nöjd. Jag köper annars så många olika modeller, och styrkor, beroende exakt på vad jag skall använda dem till. Sällan helt nöjd med hur de sitter.

 

En annan problematisk sak är korrigering av cyklop, vilket är svårt. Jag ångrar att jag inte passade på mer och dök medans min syn fortfarande var bra. Sist jag dök var allt suddigt. Professionellt korrigerade cyklopglas är tydligen ganska dyrt. Men jag tror det kan gå att ta glasen från ett par uttjänta glasögon och limma fast med en droppe genomskinligt silikon-lim på insidan av cyklopet. En genomsnittlig styrka (kanske +2.50) tror jag är bäst, för de täcker ett ganska stort område, förutom alldeles nära inpå och långt bort. Sedan måste man dessutom ta i beaktande att vattnets egen ljusbrytning påverkar slutresultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Terri:

En annan problematisk sak är korrigering av cyklop, vilket är svårt

Påminner om scenen i Notting Hill där Hugh Grant sitter med cyklop på bion för han har tappat bort sina glasögon. Sorry för OT.

Tillbaka till ämnet. Går man till en optiker så ska man förvänta sig att bågarna sitter perfekt. Annars går man tillbaka och får dem korrigerade tills de sitter bra.

Talar du bara om vilka önskemål du har om att kunna läsa/se på olika avstånd och optikern gör en synundersökning så ska de utifrån detta kunna ge dig de bästa (dvs en kompromiss, samma som med båtar) glasögonen.

Själv har jag provat progressiva glas två gånger. Stod väl ut i ett par veckor bägge gångerna med att ständigt känna mig berusad innan jag gav upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, ChristerN said:

...

Själv har jag provat progressiva glas två gånger. Stod väl ut i ett par veckor bägge gångerna med att ständigt känna mig berusad innan jag gav upp.

Att endast användas vid specialtillfällen, t.ex. när vi styr båten och samtidigt läser sjökort, och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Terri said:

Att endast användas vid specialtillfällen, t.ex. när vi styr båten och samtidigt läser sjökort, och liknande.

Förlåt, jag tänkte just på bifokala glas.

 

Progressiva glas är väl sådana med steglös övergång från långt till kort avstånd. Ja, det kan nog leda till illamående. Har inte övervägt sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Terri:

Förlåt, jag tänkte just på bifokala glas.

 

Progressiva glas är väl sådana med steglös övergång från långt till kort avstånd. Ja, det kan nog leda till illamående. Har inte övervägt sådana.

Överväg såna! Min poäng var dock att inte alla kan vänja sig vid dem men de som gör det gillar det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...