Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Kaaro

Stärka skrov efter bortplockat skum

Rekommendera Poster

Tja på er!

Jag började renovera en Fajak F12 håromåret (17 fot segelbåt i plast från 60-taler), och fick höra skräckhistorier om hur skummet under durken sög åt sig vatten och tyngde ner båten. Jag drog därför dit med sticksåg, sågade upp durken och tog bort skummet. Så långt gick allt bra. Nu väger båten betydligt mindre. När jag dock skulle lägga upp båt på trailer för att flytta på den, märker jag att skrovet sviktar betydligt där den vilar på trailerns rullar.

Nu upplever jag behovet att stärka skrovet för att plasten inte ska spricka. Hur gör jag det?

Modernt Epoxy-skum är ju att föredra över den äldre varianten, dock är jag rädd att vatten hamnar under skummet, och då blir det svårt att pumpa ut vatten. Om möjligt skulle jag därför föredra ribbor, eller stärka skrovet med ett tjockare lager polyester. Vilket av dessa är att föredra? Vilket material gör man ribor i? (glasfiber, metall, behandlat trä?)

Jag bifogar några bilder. Jag har inte städat.

Det är inte jättetydligt hur mycket det bukar, men det är ungefär 10 cm. Man ser där kanten av den gamla durken varit fastlimmad i skrovet. Det som består av den gamla durken är stabil - id est, man kan låta ribbor ta spjärn mot den, skulle det behövas.

/Kaaro

IMG_20240412_090245.jpg

IMG_20240412_090233.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort motsvarande på en gammal trissjolle. Jag lade två lager glasfibermatta på insidan av skrovlaminitet,  sen gjorde jag ett antal längsgående stringers av divinycell, och plastade fast dem med mattbitar över. Det funkade bra.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...