Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
MinorOffshore

Hur skall jag bäst koppla start och bogpropeller ihop?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej igen,

nu funderar jag hur jag bäst skall koppla ihop startbatteriet och batteriet för bogpropellern?

Om jag skulle använda ett skiljerele (VSR) så skulle det då komma "strömspikar" eller andra elektriska störningar till startbatteriet när bogpropellern körs? Volvo Penta avråder ju att koppla bog eller ankarspel på startbatteriet för att undvika att elektroniken som styr motorn störs/förstörs.

Om skiljerelet snabbt bortkopplas (spänningen sjunker under 12,5 v eller nåt annan trigger) när bogpropellern går så förlorar jag laddningen från motorn och det vill man ju inte?

Batterierna ligger 5-7 meter från varandra och är ihopkopplade med 50 (-) & 70 (+) mm kablar. Bogpropellern drar 400 A och både start och bog-batteriet är Whisper Powers AGM på 145 Ah (C10) med Crank Amp på 1450 A. Motorernas generatorer är 2 x 115Ah och matar alltså endast 1 gemensamt startbatteriet i framtiden. Förbrukningsbatterierna matas genom DC-DC laddare kopplad mot startbatteriet.

Eller skulle det fungera med en splitter (ej diod) dit båda generatorerna ladas och 1 del sedan går till start och 1 del till bog-batteriet. Det skulle hålla batterierna skillda, men bog-batteriet skulle få laddning när bogpropellern används?

Eller kan batterierna vara ständigt ihopkopplade som en bank?

Andra bra ideer?

Tacksamt väntande på svar och åsikter.

Targa 32 new EC-diagram.jpeg

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...