Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Rostis

Helt ny på båtel, lite frågor och funderingar

Rekommendera Poster

Hej, har aldrig sysslat med båtel men är elektriker så är inte helt ute och cyklar när det gäller el.

 

Har lite funderingar hur saker görs i en båt, tänkte installera en huvudbrytare och eventuellt en säkring åt en släkting, har inte sett båten än men har kollat runt lite.

 

Han har länspump som jag förstått ska kopplas innan huvudbrytaren så den alltid har ström på och att en säkring ska vara innan det i kretsen. Ritar upp ett schema så man förstår hur jag menar.

 

Sen är jag lite osäker i allmänhet hur saker görs på en båt, alltså rent praktiskt hur det installeras.

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/huvudstrombrytare/huvudstrombryt-gastat

 

t.ex denna huvudbrytare, borrar man igenom för bara pinnen med det röda vredet och sen fäster på undersidan på något sätt? och sen kopplar med kabelskor som  utan nån kåpa över för att skydda mot att man råkar röra eller kortsluta på något vis?

 

Nog att det är 12v men det kan väl bli rejäla kortslutningsströmmar om man på något vis skulle komma åt det med något jordat tänker jag.

 

Övertänker säkert det hela men försöker lära mig så gott det går.

 

enkelt kretsschema båt.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rostis:

- - -

Har lite funderingar hur saker görs i en båt, tänkte installera en huvudbrytare och eventuellt en säkring åt en släkting, har inte sett båten än men har kollat runt lite.

 

Han har länspump som jag förstått ska kopplas innan huvudbrytaren så den alltid har ström på och att en säkring ska vara innan det i kretsen. Ritar upp ett schema så man förstår hur jag menar.

- - -

t.ex denna huvudbrytare, borrar man igenom för bara pinnen med det röda vredet och sen fäster på undersidan på något sätt? och sen kopplar med kabelskor som  utan nån kåpa över för att skydda mot att man råkar röra eller kortsluta på något vis?

 

Nog att det är 12v men det kan väl bli rejäla kortslutningsströmmar om man på något vis skulle komma åt det med något jordat tänker jag.

- - -.

enkelt kretsschema båt.png

Syftet med säkringen är lite oklart. Är det säkring till länspumpen eller en huvudsäkring för batteriet (en sådan är lämplig att ha för att skydda vid eventuell kortis i de grova batterikablarna. "Batterisäkringen" bör sitta så nära batteriet som möjligt. Säkring till länspumpen vid pumpens anslutning till batteriet (det bör även finnas en separat strömbrytare till länspumpen).

 

Din föreslagna huvudbrytare är helt ok (jag snodde en bild av en annan klenare brytare för att tydligare få med anslutningarna). Du borrar ett grovt hål rätt igenom ett skott så vredet blir åtkomligt och anslutningarna mer skyddade på baksidan. Det kan vara lämpligt att montera något skydd över skruvarna men inte nödvändigt. Normalt har du ingen kraftig minusledare i närheten. Om du råkar kortsluta rätt över polskruvarna så är det ju detsamma som du gör när du vrider om huvudströmbrytaren. Sen finns det skruvhål så du kan dra i ett par skruvar bakifrån o in i skottet (syns tydligare på min bild från baksidan)

 

Ett lite modifierat kopplingsschema med länspump direktansluten på huvudbrytaren "batterianslutning" och resten på huvudbrytaren "on-anslutning". Sen tillkommer minuskablarna men de berör inte huvudbrytare eller säkringar.

115232338_Namnls.thumb.jpg.66a364f93519683b9f5e6683fa762bf2.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Rostis:

t.ex denna huvudbrytare, borrar man igenom för bara pinnen med det röda vredet och sen fäster på undersidan på något sätt? och sen kopplar med kabelskor som  utan nån kåpa över för att skydda mot att man råkar röra eller kortsluta på något vis?

 

Nog att det är 12v men det kan väl bli rejäla kortslutningsströmmar om man på något vis skulle komma åt det med något jordat tänker jag.

Som elektriker kommer du att bli mörkrädd när du tittar på hur båtel ser ut, iaf. om det är en lite äldre båt där dessutom flera ägare hunnit fixa till lite, som de tycker, bra lösningar.

I nyare båtar är det betydligt bättre.

 

Det är ju aldrig fel att avhjälpa de allra värsta riskerna (särskilt inte om det är en släkting man hjälper) som brukar vara oskyddade kopplingar runt batterierna och oskyddade anslutningar på batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Som elektriker kommer du att bli mörkrädd när du tittar på hur båtel ser ut, iaf. om det är en lite äldre båt där dessutom flera ägare hunnit fixa till lite, som de tycker, bra lösningar.

I nyare båtar är det betydligt bättre.

 

Det är ju aldrig fel att avhjälpa de allra värsta riskerna (särskilt inte om det är en släkting man hjälper) som brukar vara oskyddade kopplingar runt batterierna och oskyddade anslutningar på batterierna.

Misstänker att det kommer va diverse kopplingar jag "måste" koppla om...

 

Oskyddade anslutningar menar du såna där plastlock man lägger över polerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Syftet med säkringen är lite oklart. Är det säkring till länspumpen eller en huvudsäkring för batteriet (en sådan är lämplig att ha för att skydda vid eventuell kortis i de grova batterikablarna. "Batterisäkringen" bör sitta så nära batteriet som möjligt. Säkring till länspumpen vid pumpens anslutning till batteriet (det bör även finnas en separat strömbrytare till länspumpen).

 

Din föreslagna huvudbrytare är helt ok (jag snodde en bild av en annan klenare brytare för att tydligare få med anslutningarna). Du borrar ett grovt hål rätt igenom ett skott så vredet blir åtkomligt och anslutningarna mer skyddade på baksidan. Det kan vara lämpligt att montera något skydd över skruvarna men inte nödvändigt. Normalt har du ingen kraftig minusledare i närheten. Om du råkar kortsluta rätt över polskruvarna så är det ju detsamma som du gör när du vrider om huvudströmbrytaren. Sen finns det skruvhål så du kan dra i ett par skruvar bakifrån o in i skottet (syns tydligare på min bild från baksidan)

 

Ett lite modifierat kopplingsschema med länspump direktansluten på huvudbrytaren "batterianslutning" och resten på huvudbrytaren "on-anslutning". Sen tillkommer minuskablarna men de berör inte huvudbrytare eller säkringar.

115232338_Namnls.thumb.jpg.66a364f93519683b9f5e6683fa762bf2.jpg

 

Tack för ett utförligt svar! Säkringen är tänkt utifall kortis ja, inte överbelastning. Det finns redan en säkringspanel så får kolla på den men borde vara ok.

 

Osäker på hur stor säkring jag ska avsäkra med, släktingen vet inte särskilt mycket om hur grova kablarna är i nuläget eller ström som generatorn ger ifrån sig så har inte mycket att gå på än, men att det är 35mm^2 på plats redan låter inte omöjligt att det är och då står det enligt skyllermarks tabell att avsäkra med 315A kortslutningssäkring, men det känns ju alldeles för högt?

 

Ska man applicera nåt polfett eller sånt på huvudbrytaren och säkringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Rostis:

- - -

Osäker på hur stor säkring jag ska avsäkra med, släktingen vet inte särskilt mycket om hur grova kablarna är i nuläget eller ström som generatorn ger ifrån sig så har inte mycket att gå på än, men att det är 35mm^2 på plats redan låter inte omöjligt att det är och då står det enligt skyllermarks tabell att avsäkra med 315A kortslutningssäkring, men det känns ju alldeles för högt?

 

Ska man applicera nåt polfett eller sånt på huvudbrytaren och säkringen?

Jag har 300A säkring o 50 kvadrats kabel till mina batterier. Det kunde vara högre avsäkrat men det kommer att räcka med råge till startmotor och övriga rätt strömkrävande prylar ombord (t.ex. el-ankarspel o elvinchar).

 

Mina huvudbrytare o batterier sitter i en torr batterilåda inne i båten. Jag har aldrig använt polfett någonstans där och har aldrig haft något ärg. (Det är viktigare i bilen där grejorna sitter fuktigt under huven.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för slags båt? Är det en öppen båt med utombordare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Vad är det för slags båt? Är det en öppen båt med utombordare? 

Japp det är det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-11 vid 19:46 skrev Rostis:

Misstänker att det kommer va diverse kopplingar jag "måste" koppla om...

 

Oskyddade anslutningar menar du såna där plastlock man lägger över polerna?

Det kan vara oskyddade polskor (o utalas som o, inte som å) eller som du själv konstaterat att brytaren saknar skydd eller oisolerade ledare bakom en instrumentpanel, ungefär som en jordskena i en elcentral fast en för plus och en för minus.

 

Jag skulle ha fotat hur det ser ut bakom min instrumentpabel där jag håller på att rensa, men jag tänkte inte på det idag.

 

Många tänker att 12 volt är ju inget farligt, men den som har kortslutit en osäktad  0,75 mm2 kabel för att testa vet att den blir glödande nästan direkt. Hur hanterar man e  glödande kabel?

 

Eller om man av misstag kommit åt båda polerna med ett verktyg med resultatet att verktyget smälter sönder i kontajtytorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...