Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Magnar

Växelvajer bekymmer Mercruiser och bravo drev

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Har en Bayliner 2858 flybridge med Mercruiser 7.4L och bravo drev.

 

I fjol utförde MMG en större drev-service där bland annat växelvajer från drevet och in till motorn byttes till en ny vajer. 

 

Strax efter sjösättning fungerade inte att växla. Varken från inne eller uppe på flybridge. Då båten låg illa till för övriga som skulle sjösätta så gjordes justeringar vid växelspaken och switch uppe/nere för att få det att fungera på flybridge. Kunne då köra båten en hel säsong, dock tidvis var det svårt att få i växel både fram och bak, men efter några försök att gå från neutral till den riktning man önskade, så löste det sig. Men det var rätt tjurigt hela tiden.

 

Efter ny sjösättning idag så var hela växeln uppe på flybridge trög. Ohört högt motstånd, och till slut gick vajern sönder…

 

När jag nu försöker att få det att fungera inne så går vajern mycket bra om jag kopplar bort växelvajern ner till drevet. Tar jag på den, så är det trögt och jag antar den inte kommer orka och gå sönder också.

 

Frågan är om växelvajern från motorn och ner till drevet är av fel typ eller fel längd? Kan det vara orsaken till alla bekymmer?

 

Antar båten måste ur havet och tillbaka till land för att byta vajer. Eller är det något annat jag borde testa innan?

 

Någon som vet vilken vajer som är rätt att beställa?

 

 

 

 

Redigerad av Magnar
Felstavat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att låta MMG "göra om - göra rätt"?

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Magnar:

Hej

Har en Bayliner 2858 flybridge med Mercruiser 7.4L och bravo drev.

 

I fjol utförde MMG en större drev-service där bland annat växelvajer från drevet och in till motorn byttes till en ny vajer. 

 

Strax efter sjösättning fungerade inte att växla. Varken från inne eller uppe på flybridge. Då båten låg illa till för övriga som skulle sjösätta så gjordes justeringar vid växelspaken och switch uppe/nere för att få det att fungera på flybridge. Kunne då köra båten en hel säsong, dock tidvis var det svårt att få i växel både fram och bak, men efter några försök att gå från neutral till den riktning man önskade, så löste det sig. Men det var rätt tjurigt hela tiden.

 

Efter ny sjösättning idag så var hela växeln uppe på flybridge trög. Ohört högt motstånd, och till slut gick vajern sönder…

 

När jag nu försöker att få det att fungera inne så går vajern mycket bra om jag kopplar bort växelvajern ner till drevet. Tar jag på den, så är det trögt och jag antar den inte kommer orka och gå sönder också.

 

Frågan är om växelvajern från motorn och ner till drevet är av fel typ eller fel längd? Kan det vara orsaken till alla bekymmer?

 

Antar båten måste ur havet och tillbaka till land för att byta vajer. Eller är det något annat jag borde testa innan?

 

Någon som vet vilken vajer som är rätt att beställa?

 

 

 

 

Har märkta att det har ploppat upp många "båtmekar" som annonserar att vi utför service ect. sedan pandemin.

Dömer såklart inte MMG då jag ej känner till dom eller har haft göra med dom ,men sett exempel och städat efter några i mina trakter.

 

För det första så MÅSTE man använda ett specialverktyg för att kalibrera växelvajern till ett Bravo drev, går inte att finlira med vajern i efterhand när drevet sitter på plats.

 

Så tyvärr måste du lyfta båten, av med dreven och kalibrera på land. Detta görs med en speciell plåt mot Bellhouse. Sedan kalibrerar man vajerns längd i motorrummet till drevet (också med ett specialverktyg). Inga andra justeringar skall göras!

 

Självklart kan MMG misslyckats totalt med genomföringen från skölden också, ligger i fel vinkel alltså, men tveksamt.

 

Så gör som @ChristerN skrev, reklamera jobbet omedelbart. Fråga gärna hur dom kalibrerade vajern och återkoppla här på forumet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...