Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Goranoulla

Elmotor 24 volt, laddning

Rekommendera Poster

Skall komplettera min Ryds 435 med en elmotor. Normalt seglar jag och föredrar det tysta båtlivet.

Tänkte skaffa en elmotor med lite större styrka motsvarande en bensinmotor på c;a  3hkr.

Troligen behöver jag en 24 volts motor och tänkte lösa det med 2 seriekopplade 12 volts batterier, vilket bör ge 24 volt.

Funderar på laddningen och tänkte använda solceller. Men får då en laddning på 13-14 volt.

Måste jag separera batterierna och ladda dem separat eller finns det någon som löst det på annat sätt?

Vid längre transporter kommer jag användare båtens motor på 25 hkr. Hur fungerar laddningen då med batteribank på 24 volt? 

Elmotorn kommer att användas kortare sträckor och blir också en reservmotor då båten knappast kan ros eller paddlas någon större sträcka.

Bor på västkusten så motorn bör klar lite vind och motsjö.

Kollar man på YouTube  så förefaller att alla tester utföras när det är vindstilla och ingen sjö så där får man ingen hjälp vid val av motorstorlek.

Tillverkarna  anger oftast båtlängd vilket inte heller ger någon större vägledning gällande motorstorlek.

/Göran A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör som med batterierna, seriekopplar två paneler, och ser till att ha en MPPT-regulator som kan hantera den spänningen, och det kan nog dom flesta. Om du sedan funderar på landströmsladdare så (tro det eller ej) finns det sådana även för 24V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddningen från motorns generator får du genom att byta till en 24 volts generator, i stort sett alla lastbilar och större entreprenad fordon använder 24 volts system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Goranoulla:

- - -

Tänkte skaffa en elmotor med lite större styrka motsvarande en bensinmotor på c;a  3hkr.

Troligen behöver jag en 24 volts motor och tänkte lösa det med 2 seriekopplade 12 volts batterier, vilket bör ge 24 volt.

Funderar på laddningen och tänkte använda solceller. Men får då en laddning på 13-14 volt.

Måste jag separera batterierna och ladda dem separat eller finns det någon som löst det på annat sätt?

- - -

Om elutombordaren är det enda 24V-tillbehöret du har ombord så är nog det enklaste att skaffa en "konverterare" som gör om din 12V-spänning till 24V-spänning för att ladda batteribanken. Då han du fortsätta att använda befintliga laddkällor (generator, solceller, landström) utan ytterligare ombyggnad. Du kan på det viset ladda 24V-banken utan att behöva dela på den för att ladda. Om du vill ha kvar 24V-batteriet i "snurrebåten" så skaffar du tillräckligt lång kabel för att ansluta mellan uttag ombord och anslutning för konverteraren i snurrebåten. Du måste ha ett eluttag i "moderskeppet" som klarar effekten av att försörja konverteraren. Du bör även montera en ingång för laddningsströmmen i snurrebåten så det tål att kopplas in/ut utan krångel och att det inte blir glapp efter några år.

Genom att montera konvertern i snurrebåten så kompenserar konvertern för eventuella spänningsfall i kabeln som ju kommer att bli ett par meter.

Om du monterar konvertern i moderfartyget så blir kabelförlusterna lite lägre då effekten (W) i kabeln blir lägre eller så kan du gå ner i kabeldimension men behöver då ha koll på eventuellt spänningsfall så laddspänningen blir den korrekta.

Ett exempel på en konverter som skulle kunna fungera är Victron Orion 12/24 - 15.

Orion-TrSmart12-24-15.thumb.jpg.e0e4b174aacc648f2745eec86e549bda.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...