Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Johan77

'Pela' oscillerande polermaskin

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Läste ett test av polermaskiner från 2013 i praktiskt båtägande, där oscillerande polermaskin av märket Pela (från Borås?) för ca 1000kr (på den tiden) vann. Den enda negativa synpunkten i testet var att den rasslade en del..

Är det någon som innehar denna maskin (eller 'efterföljare', t ex den enl länk nedan för 1600kr) och vill dela med sig av lite erfarenheter? Hur är det med rasslandet t ex.. Och hur är det med tillbehören, är de bra eller mindre bra.. 

https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/natanslutna-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-oscillerande-inklusive-vaggfaste

Mvh. 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oscillerande maskin duger inte till att få oxiderad gelcoat fin. Roterande är det du ska ha

Har du inte några större krav på resultatet så är det dock väldigt mycket lättare att köra över båten med oscillerande maskin

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Capitan:

Oscillerande maskin duger inte till att få oxiderad gelcoat fin. Roterande är det du ska ha

Har du inte några större krav på resultatet så är det dock väldigt mycket lättare att köra över båten med oscillerande maskin

Jag körde ganska många år med roterande, men bytte för några år sedan till oscillerande. Båda har sin charm, men oscillerande är bättre för det mesta. Framför allt för nybörjare är den enklare att komma igång med. 

Har man en ok ulltrissa och bra polermedel, exvis Arcticleans Heavy cut går det utmärkt att få ordning på en matt gelcoat oavsett maskintyp. Sen får man ju såklart köra 2-3 steg och lite finare medel på slutet om man ska få till riktig finnish.

Jag tycker att man ser färre och färre som kör med roterande maskin och de rekondare jag stött på har använt oscillerande, men med större slag än de billigare hobbymaskinerna.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte denna efter rekommendation, läser man tester verkar den vara ganska bra. Inte hunnit testa än.

https://www.autodude.se/sv/produkt/polermaskin_tokya_op5_gen2

Roterande vågar jag mig inte riktigt på med min kunskapsnivå. Till gelcoat använder man grövre trissor än till billack.

Köpte även båtpolish och vax från Menzerna i år, får se om det är värt pengarna över det vanliga sortimentet i båtbutikerna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev -PLM-:

Jag köpte denna efter rekommendation, läser man tester verkar den vara ganska bra. Inte hunnit testa än.

https://www.autodude.se/sv/produkt/polermaskin_tokya_op5_gen2

Roterande vågar jag mig inte riktigt på med min kunskapsnivå. Till gelcoat använder man grövre trissor än till billack.

Köpte även båtpolish och vax från Menzerna i år, får se om det är värt pengarna över det vanliga sortimentet i båtbutikerna.

Jag köpte en sådan i höstas och jag är helnöjda. Jag passade på att köpa en liten också som jag också är väldigt nöjd med. Mini 32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den funkar garanterat för hobbybruk, det som en dyrare maskin skulle kunna erbjuda är mindre vibrationer och lägre ljudnivå, men jag har inte kört Pelan själv så jag kan inte bedöma den.
Det du skulle kunna kika på i övrigt är en oscillerande maskin med 21mm slag istället för 15mm, du kan hitta allt från Biltemas maskin för 899 kr och uppåt till Rupes och andra för 4500 kr och kanske mer? Jag kan även rekommendera att köra ulltrissa/rondell på gelcoat med oscillerande maskin, min favorit hittills är Rupes medium wool men det finns andra liknande som är billigare med fast tänk på att en sån trissa tvättar du om och om igen och kan funka i många år, mina är nog inne på tredje eller fjärde året nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Makro:

Den funkar garanterat för hobbybruk, det som en dyrare maskin skulle kunna erbjuda är mindre vibrationer och lägre ljudnivå, men jag har inte kört Pelan själv så jag kan inte bedöma den.
Det du skulle kunna kika på i övrigt är en oscillerande maskin med 21mm slag istället för 15mm, du kan hitta allt från Biltemas maskin för 899 kr och uppåt till Rupes och andra för 4500 kr och kanske mer? Jag kan även rekommendera att köra ulltrissa/rondell på gelcoat med oscillerande maskin, min favorit hittills är Rupes medium wool men det finns andra liknande som är billigare med fast tänk på att en sån trissa tvättar du om och om igen och kan funka i många år, mina är nog inne på tredje eller fjärde året nu.

Tack för tipset om framförallt slaglängd :).. Men blir det inte ännu knepigare med stor slaglängd när man är nära olika 'hinder'? 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska man ha en speciell polermaskin? Köp en excenterslip med valbar driven rotation - den går att anväda till fler saker än bara polering och polerar bra. Exempelvis en Bosch GEX 150 turbo. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev gusvo085:

Varför ska man ha en speciell polermaskin? Köp en excenterslip med valbar driven rotation - den går att anväda till fler saker än bara polering och polerar bra. Exempelvis en Bosch GEX 150 turbo. 

Tack för tipset :).. Men bortsett från högt pris (säkert hög kvalitet) så ser det ut att vara otroligt högt lägsta-varvtal på en dylik..? 5.500vpm..

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev gusvo085:

För att det för en amatör är mindre risk att polera med excentermaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en yta som behöver omfattande arbete kan det bli väldigt tidskrävande att köra med en excenterslip då dessa i regel har väldigt liten slaglängd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-04-11 vid 20:28 skrev Mange249:

Jag körde ganska många år med roterande, men bytte för några år sedan till oscillerande. Båda har sin charm, men oscillerande är bättre för det mesta. Framför allt för nybörjare är den enklare att komma igång med. 

Har man en ok ulltrissa och bra polermedel, exvis Arcticleans Heavy cut går det utmärkt att få ordning på en matt gelcoat oavsett maskintyp. Sen får man ju såklart köra 2-3 steg och lite finare medel på slutet om man ska få till riktig finnish.

Jag tycker att man ser färre och färre som kör med roterande maskin och de rekondare jag stött på har använt oscillerande, men med större slag än de billigare hobbymaskinerna.

Jag har aldrig träffat på någon rekondare som kört rubbing på båt med oscillierande maskin. Det blir ingen värme med oscillierande vilket krävs för att få ur oxiden

På bil används dock oscillierande i stor utsträckning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Johan77:

Tack för tipset :).. Men bortsett från högt pris (säkert hög kvalitet) så ser det ut att vara otroligt högt lägsta-varvtal på en dylik..? 5.500vpm..

Lägsta varvtalet är betydligt lägre, i alla fall på den 10 år gamla jag har, älskar maskinen - bästa köpet hittills!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-04-12 vid 15:05 skrev Johan77:

Tack för tipset om framförallt slaglängd :).. Men blir det inte ännu knepigare med stor slaglängd när man är nära olika 'hinder'? 🤔

Det tycker jag inte men eftersom trissan är 150 mm så har jag även en roterande Biltemamaskin med 75 mm trissa för alla små ytor och kanter, särskilt på överbygget.

Anledningen till att jag kör oscillerande maskin är att jag tycker att den är enklare att polera med och mer förlåtande än en roterande då min teknik säkert inte är den bästa. Jag upplever det som mycket ”tyngre” att stå med en roterande maskin i huvudhöjd och tröttar mer, men det beror med största sannolikhet på dålig teknik som sagt.

Med rätt trissa och medel så funkar det med oscillerande för mig, och sen använder jag den till bilarna också.
Det här med polermaskiner och olika polermedel och fabrikat delar ju upp folk i många läger, särskilt polermedel där varje märke har sina anhängare, så man får prova sig fram till man hittar någon kombination som man gillar att jobba med och som ger det resultat man är nöjd med för det som många av oss amatörer är nöjda och stolta över skulle säkert ett proffs inte vara imponerad av.

Jag började med en oscillerande Carwise maskin från Mekonomen med 8 mm slag och Internationals produkter i de fyrkantiga blåa flaskorna och har sen provat både olika maskiner och medel tills jag (för stunden 😄) har fastnat för Rupes maskin, ulltrissor och Angelwax produkter, men även Biltemas lilla maskin som jag tycker är riktigt bra för mina ändamål.

Fast snart blir jag väl frälst av något annat 😄

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig haft en polermaskin, så kan bara jämföra med handpolering.. Och förväntar mig att nästan vilken maskin som helst kommer göra jobbet både bättre och snabbare.. Men för att det ska gå snabbare och vara någorlunda trevligt så bör den framförallt vara 'lätt' och 'ergonomiskt bra' och inte alltför högljudd och med vibrationer som ligger runt 3m/s2 snarare än från 5m/s2 och uppåt..

Jag tänker att runt 1500kr (exkl tillbehör) kan jag tänka mig att ge.. Gärna då en maskin där man kan köpa extra kol redan när man köper maskinen, som i fallet med Pela-maskinen..

Jag ringde förresten till firman i Borås (som tydligen tagit fram Pela i samarbete med en, tyvärr, kinesisk fabrik) och nämnde testet i Praktiskt Båtägare från 2013.. Och hon visste precis vad jag pratade om när jag nämnde att testet tyckte att den rasslade lite väl mycket.. 'Svaret' blev att den version som säljs numera inte ska rassla på det sättet.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Johan77:

Jag tänker att runt 1500kr (exkl tillbehör) kan jag tänka mig att ge.. Gärna då en maskin där man kan köpa extra kol redan när man köper maskinen, som i fallet med Pela-maskinen..

Själv är jag lite allergisk mot maskiner där man skickar med reservkol.  Jag har fått för mig att det tyder på låg tillverkningsprecission av commutatorn. Jag kan naturligtvis ha fel och då skulle det bli billigare för mig vid maskinköp. Föredrar om möjligt borstlösa maskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev excel319:

Själv är jag lite allergisk mot maskiner där man skickar med reservkol.  Jag har fått för mig att det tyder på låg tillverkningsprecission av commutatorn. 

De skickar inte med extra kol utan de säljer det som reservdel.. Så jag tänkte isf passa på att köpa det i samma veva..

Bortslöst är 'naturligtvis' väldigt trevligt, men ofta dyrt som du skriver ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Johan77:

Jag har aldrig haft en polermaskin, så kan bara jämföra med handpolering..

Har du aldrig kört polermaskin är det ju lättare att använda en oscillerande maskin. Börja du så! (Från en som fram till förra året nästan uteslutande kört med roterande. Men visst har jag gjort misstag med den. Gäller ju att ”sikta på något billigt” om man är ovan ;) )

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vann en tävling i en klassisk motortidning som tycks ha en koppling till firman Verktygsboden.

Så då vann jag en icke oscillerande polermaskin från Pela.

Den är bra, lättanvänd, har lång sladd, men den väger ju en del, lätt jobbigt att polera skrovsidorna, lättare på bilens motorhuv och tak, om man nu säger som så.

En bra fördel är att man kan aptera den med små polertrissor som man sätter på ett "skaft" för att komma åt i skrymslen och vrår.

Men det är en bra kvalitetsmaskin, förutom vikten har den bra ergonomi.

Det är möjligt att jag egentligen vann den oscillerande men bytte till den andra, minns inte så noga.

MEN för några år sedan bytte jag till en billig laddningsbar polermaskin från Jula, som fungerat förvånansvärt bra, litet lättare att jobba med.

Ingen av dessa maskiner hade medskickade kolborstar, det hade däremot den ännu tyngre maskinen jag använde innan dessa.

Sedan har jag en tryckluftsdriven polermaskin också, den är väldigt lätt, men tryckluftsslangen blir stel av den kalla luften, och även maskinen blir kall av samma anledning. Dom elektriska blir ju gärna ganska varma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-04-12 vid 06:21 skrev -PLM-:

Jag kör sedan ett par år enbart med dessa produkter, t ex denna för vaxningsdelen, efter att under 15-20 år testat allt möjligt. Har ett exponerat läge i hamnen för södersol på akterspegel och tak m.m.

Min erfarenhet är att det är nästan lika bra hållbarhet som de professionella bilrekondprodukter jag hade tillgång till via en bekant tidigare. En "vaxning" håller hela säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...