Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
Tore60

Ytterligare en fråga om korrosion/galvaniska strömmar/Elektrolytisk korrosion

Rekommendera Poster

Hej Tore

Positivt överraskad att färgen verkar sitta kvar,
hur gjorde du med slipning, grundfärg och bottenfärg?
Intresserad av fabrikat mm mtp kommande förberedelser.

Skall ta av hub från den raka axeln och ta hem de 3 bladen för rengöring och diskussion med propellerfirma.

Okulärt verkar proppen klarat sig utan korrosion, har du ändrat din användning av landström eller bytt bryggplats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Samma bottenfärg som resten av båten. Jotun Nonstop VK, tyvärr sista säsongen då den numera är förbjuden.
Jag slipade fram ren metall med ganska grovt papper i maskinen, efter det typ 120 papper.
Sen målade jag direkt, ingen grundfärg. Jag strök nog fyra eller fem lager så ganska tjockt då färgen är mjuk självpolerande.
Räknade faktiskt inte med att det skulle vara något kvar efter säsongen.
Poängen om jag minns rätt från diskussioner med SeaWolf var att det skulle vara samma färg som resten av botten.

Har inte bytt båtplats eller ändrat ngt annat. Förra säsongen var dock annorlunda i en dimension, jag var ute med båten i två månader och låg då med landström fler nätter än vanligt, men på olika ställen hela tiden, upp längs östkusten till Stockholms skärgård, runt där i en månad och sedan kanalen tillbaka till Gbg, Anholt och sedan hem till Hbg.

Därför måtte jag som en tok för att hitta ngt som kunde misstänkliggöra min båt vad gäller landjord, hittade dock ingenting men misstanken kvarstår, dvs att ngt är knas med min landström bara det att jag inte fattat vad ännu...

Din situation med rak axel är ju annorlunda än min jag har S-drev som är isolerat från motorblocket, och en drevpropeller har ingen kontakt mellan splines och resten av propellern, hubben är fylld med ngn form av gjuten plast som isolerar axeln från resten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...