Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
plengqui

Dieselvärmare montera hur & var

Rekommendera Poster

Vi har köpt en 2kW dieselvärmare till vår Linjett 32 och ska installera den i vår. När vi ska bestämma exakt var i båten den ska installeras har vi några frågor:

Det pratas i Diesel Heater forum och videor om att det bildas kondensvatten i avgasröret från värmaren, och att man därför behöver se till att antingen avgasröret lutar neråt hela vägen till mynningen, eller att ha nåt slags kopparrör i spiral i avgasrörets lägsta punkt som dränering.

Har någon av er monterat i strid med dessa rekommendationer och upplevt problem med kondensvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev plengqui:

- - -

Det pratas i Diesel Heater forum och videor om att det bildas kondensvatten i avgasröret från värmaren, och att man därför behöver se till att antingen avgasröret lutar neråt hela vägen till mynningen, eller att ha nåt slags kopparrör i spiral i avgasrörets lägsta punkt som dränering.

Har någon av er monterat i strid med dessa rekommendationer och upplevt problem med kondensvatten?

Mina dieselvärmare har inte fall från värmaren till utblåset. (En sitter nere bakom motorn nära skrovet o utblåset längst upp under relingen på akterspegeln.) Däremot har jag "svanhals" innanför utblåset så det inte kan regna/skvätta in vatten i slangen.

 

Eventuell kondens bör väl förångas o följa med avgaserna ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står i manulen till din värmare?

Några större tillverkares instruktioner ser ut så här,

https://www.butlertechnik.com/downloads/Eberspacher_heater_Marine_Installation_Guide_Airtronic_D2_D4_&_D5.pdf

https://staticcdn.watski.com/files/171215-Marin-mont-anv-AT-2000-STC-AT-Evo-40-55-SVE-se-111kh.pdf

 

Och Webasto har det i alla fall som tillbehör,

image.png.f24d1f98c145154f9142ea754a606f96.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Lintott:

Mina dieselvärmare har inte fall från värmaren till utblåset. (En sitter nere bakom motorn nära skrovet o utblåset längst upp under relingen på akterspegeln.) Däremot har jag "svanhals" innanför utblåset så det inte kan regna/skvätta in vatten i slangen.

Jag har ungefär samma montering av båda mina - svanhals uppåt vid utblåsen men sedan sitter värmarna lägre än utblåsen i båten.

 

Hade liknande montage i min förra båt, och hade aldrig några problem med kondens i avgasslangen (i den mängd som skulle kunna ha betydelse i alla fall) på de nästan 20 år jag hade den.

 

Ett tips: Tänk på att värmarutblåset helst skall sitta på en plats där man inte riskerar att få brygga eller fendrar (och helst inte heller andra båtar) precis intill. Och naturligtvis inte kunna gå emot det med kroppen (risk att bränna sig).

På nuvarande båt, som jag inte kunde påverka själv, sitter utblåsen mitt på ena sidan strax nedanför fenderlisten, och det är inte optimalt ur fenderperspektiv.  På den gamla satte jag det istället nära ett av de aktre "hörnen" av båten, vilket var helt perfekt ur de flesta aspekter - inga fendrar skulle hänga där och även vid långsidesförtöjning kunde aldrig bryggan komma farligt nära eftersom båten smalnade av en aning där.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen sådan dräneringssnurra på någon av mina Eber. Den ena är varvsinstallerad så det bör vara godkänd installatör som gjort det (det hjälpte visserligen inte helt, vid första vårturen så gick värmaren inte igång p.g.a. en miss i installationen av bränslesystemet...)

 

Ett litet råd vid installation av bränsleanslutningen: Bränslepumpen måste peka uppåt (behöver inte vara 90 grader) för att luftbubblor ska passera. Efter pumpen skarvas anslutningen till hårdplastslangen med en bit gummislang. Delarna ska sitta tätt ihop för att hindra luft att ställa sig i skarven. Gummislangen (i alla fall på Eber) har olika dimension - vänd den på rätt håll... (så får du varmt i båten redan på första turen  ☺️ )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack @Lintott @Kane @IngemarE då vågar jag köra på enligt plan.
Har ni även tips på hur man skyddar skrov o väggar från värmen från avgasröret. Vi har lindat med isolerband men det blir ändå varmt. Skulle vilja sätta någon värmeisolerande matta/skiva på skrovet där röret går. Det är så trångt på sina ställen att röret går ca 3cm från skrov o inredning. Se bild, det kommer ligga en träskiva på listen...

 

värmare avgasrör.jfif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev plengqui:

Har ni även tips på hur man skyddar skrov o väggar från värmen från avgasröret. Vi har lindat med isolerband men det blir ändå varmt. Skulle vilja sätta någon värmeisolerande matta/skiva på skrovet där röret går. Det är så trångt på sina ställen att röret går ca 3cm från skrov o inredning. Se bild, det kommer ligga en träskiva på listen

När du laddar upp bilder är det en stor fördel att de är i något av standardformaten JPEG, GIF eller liknande. På Windowsdatorn i båten där jag sitter nu kan jag tyvärr inte se din bild....

 

Oftast har man en ljuddämpare mellan värmaren och avgasutblåset, något som brukar följa med "båtsatserna" i Sverige men är ett helt okänt tillbehör om man köper värmarsatsen direkt från Kina t ex. Möjligen kan det följa med en icke-rostfri plåtburk till ljuddämpare, då målgruppen mest verkar vara bil/husbilsägare.

 

Den ljuddämparen jag avser är samtidigt avgasslang, och det omgivande höljet fungera också som en mycket effektiv värmeisolering.

02a75b26-7fa1-4450-9775-bb88ea4a925e-n.thumb.jpg.09222dddb04435e4c4113421f5358b1e.jpg

Diametern är dock 5-6 cm så det utrymmet bör man ha. Det bör man å andra sidan ha i alla fall runt slangen, i synnerhet om den är oisolerad (blir i så fall 150-200 grader).

Det finns "värmestrumpor" i glasfiber att köpa som man kan trä på, men det blir duktigt varmt ändå eftersom de är tunna. Möjligen skulle isolerband a la grenrörsisolering kunna bli tjockare och bättre, men det kanske är just sådan ni redan testat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev plengqui:

Har ni även tips på hur man skyddar skrov o väggar från värmen från avgasröret. Vi har lindat med isolerband men det blir ändå varmt. Skulle vilja sätta någon värmeisolerande matta/skiva på skrovet där röret går. Det är så trångt på sina ställen att röret går ca 3cm från skrov o inredning. Se bild, det kommer ligga en träskiva på listen...

 

Jag har använt avgasbandage från Biltema till metalldelarna vid skrovgenomföringen. Själva skrovgenomföringen är dubbelisolerad (Eber) så för skrovet är det inget problem. Men slanganslutningarna är oskyddade, och speciellt den till genomföringen ligger i överkant i ett stuvfack och då finns risken att något kommer att ligga an. Det fungerar över förväntan och virar man 5-10 varv så kan man hålla handen emot utan att bränna sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev IngemarE:

När du laddar upp bilder är det en stor fördel att de är i något av standardformaten JPEG, GIF eller liknande. På Windowsdatorn i båten där jag sitter nu kan jag tyvärr inte se din bild....

 

Oftast har man en ljuddämpare mellan värmaren och avgasutblåset, något som brukar följa med "båtsatserna" i Sverige men är ett helt okänt tillbehör om man köper värmarsatsen direkt från Kina t ex. Möjligen kan det följa med en icke-rostfri plåtburk till ljuddämpare, då målgruppen mest verkar vara bil/husbilsägare.

 

Den ljuddämparen jag avser är samtidigt avgasslang, och det omgivande höljet fungera också som en mycket effektiv värmeisolering.

02a75b26-7fa1-4450-9775-bb88ea4a925e-n.thumb.jpg.09222dddb04435e4c4113421f5358b1e.jpg

Diametern är dock 5-6 cm så det utrymmet bör man ha. Det bör man å andra sidan ha i alla fall runt slangen, i synnerhet om den är oisolerad (blir i så fall 150-200 grader).

Det finns "värmestrumpor" i glasfiber att köpa som man kan trä på, men det blir duktigt varmt ändå eftersom de är tunna. Möjligen skulle isolerband a la grenrörsisolering kunna bli tjockare och bättre, men det kanske är just sådan ni redan testat....

Och inne i det här skyddsröret så sitter även en ljudämpare så värmaren låter lite mindre. En änden är märkt "värmare" eller liknande, i den änden sitter ljuddämparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Mycket värdefulla tips! Här är bilden i jpg format 🙂
 

värmare avgasrör.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...