Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Niklas-ES

Rengöra tankar

Rekommendera Poster

Hej

Nu när våren närmar sig så börjar planeringen och fler frågor uppstår. 

Tänkte att det börja bli dags att göra rent tankarna,  allt funkade fint i fjol, men finns kvar gammal diesel i tankarna.

Har sökt runt lite, men inte hittat något steg för steg på lätt sätt.

Jag har 2 x 160 liter tankar.

Ser inga större problem att tömma dessa, men hur går man praktiskt vidare från det? Jag kan inte på något sätt komma åt att rengöra tankarna när dom är tomma.

Jag har en inspektionskamera som jag tänkte använda mig av innan för att få en bild av hur det ser ut där nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rengjorde min 320 liter tank första gången förra året. Jag hade ca 20 liter diesel kvar som jag tömde ut med hjälp av en oljebytarpump. För att inte få med mig för mycket skräp tömde jag genom grovfiltret. 
För att underlätta tvätten passade jag på att såga upp en inspektionslucka. Men genom den kom jag bara åt ett av utrymmena i tanken. Den har två skvalpskott som skapar tre utrymmen in tanken. Ett av utrymmena kom jag åt genom hålet för tankmätaren. 

Efter att ha tömt tanken försökte jag torka upp det sista med hjälp av trasor. 

Som lösningsmedel av de svarta bakterierna lyckades jag bäst med Biltemas rengöringsmedel till smådelstvätt, 
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/smadelstvattar/rengoringsmedel-till-smadelstvatt-4-l-2000041533

Det löser sig också bra i vatten.
Jag testa först med några dunkar rödsprit som alla andra rekommenderar med den bet inte på det svarta.

Som bearbetning använde jag en högryckstvätt. Jag skaffa också en slang till högtryckstvätten som är för hängrännor men den gav inte så mycket effekt då trycket var lägre.

Efter rengöringen fick jag skölja igen vatten några gånger och tanken fick stå och torka några dagar.

Innan jag fyllde på ny diesel hällde jag några liter som jag körde runt genom grovfiltret med hjälp av oljebytarpumpen för att få bort överblivet skräp och vatten. 

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev anuba:

- - -

Som bearbetning använde jag en högryckstvätt. Jag skaffa också en slang till högtryckstvätten som är för hängrännor men den gav inte så mycket effekt då trycket var lägre.

- - -

Min lilla dieseltank var enklare att hantera så jag kunde ta hem den o högtrycksspola genom tankmätarhålet. (Började på samma sätt med oljebytessugen innan den lyftes ur...)

Jag satte ett vinklat underspolningsmunstycke på högtryckslansen. Det kunde vridas i alla riktningar och hade bra tryck. Jag torkade inte ens rent efter att vattnet hällt ut ur tanken. Det blev spegelblankt i tanken.

nilfisk_under_chassis_nozzle_1_normal.jpg.254b672e12ceebb4ac6f1ff0651e8b00.jpg

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, med fördel måste man alltså komma åt stora delar av tanken, får fundera lite på hur jag skall gå tillväga då, Skall börja med att skicka ner en kamera och se allmänt skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...