Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
erik_hoglund

Erfarenheter av äldre Bella Falcon 26

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har erfarenheter värda att betänka inför ett ev köp av en äldre Bella Falcon 26 (år 89-90) och/eller motorn VP271 med duoprop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är en failjeracer ritad av italienaren Renato Molinaro för finska Bella för ca 15 år sedan. Den tillverkades först i ett handfullt exemplar för att 1998 dammas av igen och fick då ett ansiktslyft.

Styrkan hos båten finns under vattenlinjen, med 23 graders V-botten och tre steglister hela vägen med kort tvärsteg mot akterspegeln går båten som ett skollat troll. Att sätta i en för liten motor är rena missbruket för då blir den seg upp i plan och väl uppe i plan ropar den efter mer fart. Med en V6 på 210 börjar båten komma till sin rätt och med en V8 5,7 liter visar den sig på styva linan i farter kring 45 knop.

 

Falcon 26 är en racer men samtidigt en salongsbåt. Väl fördelade utrymmen. Kort förpik med dubbelkoj. Halvannan meter långt akterdäck. Salong med dinette, pentry, toalett och stickkoj. Trång dinette/matplats. Kort pentry med tvålågigt kök och en diskho. Toaleten aketrut om babord är en fullträff. Stickkojen sväljer en person.

 

Förarplatsen kunde vara bekvämare. Luckan harmoniserar inte med båten i övrigt, man står snett och galet och finner efter en stunds körning att fötterna får för lite utrymme. Kvalitetén är bättre på senare tillverkade båtar, både plast och träarbetena.

 

8,17 x 2,60

2000 kg utan motor

165 hk/30 knop, 230 hk/45 knop

 

Källa: Vi Båtägares Testspecial 2000.

 

 

Som du kan läsa så moderniserades båten 1998.

Det blir är alltså det ursprungliga utförandet som du ev kommer att att se på en 89-90 års modell.

 

Jag vet att jag läst om nån som hade en Falcon 26 Fantino men som tyckte den var trång och bytte till en Flipper 760 istället (men den har ju inte alls så vasst skrov som Falcon). Kanke borde ge en varningssignal att de kan upplevas som trånga efter ett tag.

 

Motor skall det tydligen vara 210-230 hk om man skall ha nån glädje av det fina skrovet.

 

Se även Båtnytt nr 1 1999:  Test Falcon 26 Fantino.

 

Om den båt du är intresserad av är utrustad med bogpropeller se till att den installationen gjorts ordentligt, speciellt plastarbetena. Jag tro jag vet vilken Falcon 26 du har spanat in. Hur motorn servats och antal gångtimmar är ju rätt avgörande.

Såvitt jag förstår är det en Volvo Penta V8 AQ271A eller C (bensin) med duoprop. Alltså en kraftig motor (och bensinslukande...) men nog en sån motor som bör sitta på. Men tänk på att motorn är 16 år nu.  Säkrast är nog att låta en besiktningsman kolla över båten innan ev köp. Då slipper du förhoppningsvis en del överraskningar som du kanske själv inte kan hitta.

 

 http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/gasengine/sterndrive/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag köpte i våras en Falcon från -89. Håller med om att skrovet är fint men det för ju med sig att den blir lite mer tungdriven (=drar mer soppa). Jag är dock nöjd.

Min har en VP205 (205 hk) och toppade vid provturen 30,1 på GPSen med tom tank och två personers belastning. Med semesterpackning och vattentanken fylld och med tre personer i toppar den ca 26.

Förbrukning ligger mellan 1,6 och 2,0.

Planingströskeln är mindre än på andra motsvarande båtar och den går ok och ganska snålt i 17,5 knop. Inte många andra i storleksklassen som gör det.

En stor nackdel är det mycket smala skarndäcket! (men gillar man att bada som min fru gör så kanske det inte gör något26.gif)

En annan nackdel på de flesta båtar i den här storleksklassen är att bäddarna är ganska korta. Jag är 1,89 och det funkar i förpiken. Skulle jag vara längre skulle jag få problem.

Officiellt har den 5 kojplatser men man ska vara mycket kär om man ligger två i dinetten (90 cm bred). Fyra funkar nog om det är bra väder. Två är nog bäst på lite längre turer.

Skulle jag önska något vore det en ny, kraftigare, diesel så att förbrukningen gick ner och även driftskostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...