Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Dkv

Md11 gummibussning

Rekommendera Poster

En gummibussning behöver bytas. Jag kan få bort muttern som håller fast motorn på bulten, men måste jag lyfta hela motorn för att få bort gummibussningen? Bulten verkar sitta i skrovet och sitter i vägen för att få bort gummibussningen.

häls Johan (Dkv)

IMG_0929.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att lossa tassarna i bädden. Lossa backslagsfänsen. Hänga upp motorn i bakkant och lossa hela motorfästet från motorn. När du har bytt gummikuddarna måste motorn riktas upp mot axeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hempulet med den blanka slangen är en veritabel säkerhetsrisk!

 

 

Plastslangar blir rött snart sköra. Och riskerar att gå sönder om man stöter till dem.

Alla slangar under vattenytan bör dessutom vara försedda med dubbla rostfria slangklämmor vända typ 180 grader mot varandra.

 

Där behövs ingen slang möjligen en löstagbar plugg i  huset till axeltätningen.

Tanken är att efter sjösättningen släppa ut luften i axeltrumman som smörjer dess packboxar / tätning.

 

Vissa tätningar är fettsmorda.

 

Det behövs ingen vattengenomströmning.

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Enklast är att lossa tassarna i bädden. Lossa backslagsfänsen. Hänga upp motorn i bakkant och lossa hela motorfästet från motorn. När du har bytt gummikuddarna måste motorn riktas upp mot axeln.

Lossa bara de fyra skruvarna som håller ihop fläns kopplingen. Skjuv sedan axeln bakåt så flänsarna glider isär.

Rör inte de sex som håller bakre delen av flänsen mot axeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rikta in motorn med backslag mot axeln.

Efter byte av en eller flera motor kuddar är nödvändigt för att undvika vibrationer, lagerslitage mm.

 

 

I princip går det till så här:

 

Dela flänsarna med de fyra skruvarna enligt inlägget ovan. 

 

Lossa axeltätningen (dit den felande plastslangen nu går enligt din bild) från 

propelleraxeltrumman, bilen propelleraxeln går igenom.

 

Kila fast axeln med tre små träkilar mitt i axeltrumman.

 

Nu ska motor tassarna justeras, endera med muttrarna eller typ U-formade brickor tills

flänsarna lätt utan bryt går att göra samman.

 

Så kommer finliret. Med flänsarna ihopskjuvna, så sticker man in ett valfritt tjockt bladmått där flänsarna ligger mot varandra.

Säg att du valt 1 mm bladmått.

 

Nu kommer det verkliga injusteringslvningen.

Springan mellan flänsarna ska nu vara

1 mm mätt på fyra ställen mellan flänsarna.

Uppe, nere inunder, babords sida och styrbord sida.

 

En del jobb med att justera motorn mot motor kuddarna.

Men med noggranhet så blir det så mycket mindre slitage och vibrationer.

 

Jag skulle byta alla motorkuddarna. De blir stela och sjunker ihop lite med tiden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-09 vid 08:17 skrev Hybro:

Jag skulle byta alla motorkuddarna. De blir stela och sjunker ihop lite med tiden.

Absolut!

Mera jobb nu, men totalt sett betydligt mindre jobb att byta alla samtidig än att byta de en och en.

 

Kuntze har motorkuddar och gör beräkningar så att du får rätt hårdhet på kuddarna.

Det blir väldigt mycket billigare än att köpa originalkuddar.

https://www.kuntze.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crom marine säljer gummikuddar för 235:- st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...