Johan77 0 Postad 7 April Hej, Jag funderar på vilken elkontaktslösning som är bäst på en båt med avseende på vibrationer (och möjligen även med avseende på korrosion, även om kontakterna i mitt fall kommer sitta väl skyddade nere i kajutan). Wagoklämmor eller vanliga förskruvningar med 'tättslutande pressfot' inuti..? Vore intressant att få höra lite erfarenheter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 7 April 2 timmar sedan skrev Johan77: Hej, Jag funderar på vilken elkontaktslösning som är bäst på en båt med avseende på vibrationer (och möjligen även med avseende på korrosion, även om kontakterna i mitt fall kommer sitta väl skyddade nere i kajutan). Wagoklämmor eller vanliga förskruvningar med 'tättslutande pressfot' inuti..? Vore intressant att få höra lite erfarenheter.. Vet inte vad du menar med "vanliga förskruvningar... " men riktiga pressade kabelskor, helst isolerade, brukar jag använda. Helst ska ju dessa pressas med en riktig kabelskotång med en bred pressyta och sen är det ju inte fel att ha lite vaselin eller liknande på kontakterna så de inte ärgar. Wago? Kanske bara för tillfälliga installationer när jag vet att jag ska flytta/byta prylarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 0 Postad 7 April 1 minut sedan skrev ChristerN: Vet inte vad du menar med "vanliga förskruvningar... " men riktiga pressade kabelskor, helst isolerade, brukar jag använda. Helst ska ju dessa pressas med en riktig kabelskotång med en bred pressyta och sen är det ju inte fel att ha lite vaselin eller liknande på kontakterna så de inte ärgar. Wago? Kanske bara för tillfälliga installationer när jag vet att jag ska flytta/byta prylarna. Hej Christer, I ett av mina fall så gäller det solcellspanel till dess regulator.. Jag skulle vilja ha en 'strömbrytare' emellan dem, men utan att behöva köpa en stor marin-kluns med vred eller kopplingsplint för ringskor.. Wago används flitigt av elektriker, både i bostäder och i till viss del inom 'industrin'.. I min bostadsel ser jag hellre wagoklämmor än de traditionella 'toppklämmorna' (som inte har någon klämning alls, trots namnet), för att förbinda två ledare där plint inte är möjligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 7 April 7 minuter sedan skrev Johan77: I ett av mina fall så gäller det solcellspanel till dess regulator.. Jag skulle vilja ha en 'strömbrytare' emellan dem, men utan att behöva köpa en stor marin-kluns med vred eller kopplingsplint för ringskor.. En enkel strömbrytare är ju rätt enkel att montera men se till så den klarar strömmarna som panelen kan leverera. Ett alternativ är ju att ha en isärtagbar kontakt till solpanelerna. Där använder man ofta MC4-kontakter men det finns bättre. Testa att såka på tex kontakt här på MG. Jag har satt en dvärgbrytare (en säkring med knapp som man kan stänga av) mellan panel och regulator. Enligt vissa krav ska det finnas säkring mellan såväl panel och regulator som mellan regulator och batteri, har jag för mig. Tyckte iaf själv att det var bra att ha på bägge sidor om regulatorn. 11 minuter sedan skrev Johan77: Wago används flitigt av elektriker, både i bostäder och i till viss del inom 'industrin'.. I min bostadsel ser jag hellre wagoklämmor än de traditionella 'toppklämmorna' (som inte har någon klämning alls, trots namnet), för att förbinda två ledare där plint inte är möjligt.. Toppklämmor är absolut no-no i båt. Inte godkänt. Tänk på att det är helt andra krav på elinstallationer i båt än på landbacken. Det skiljer ju också väsentligt mellan DC och AC både vad gäller standards, kontakter och kablar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 8 April (redigerade) 17 timmar sedan skrev Johan77: Hej Christer, I ett av mina fall så gäller det solcellspanel till dess regulator.. Jag skulle vilja ha en 'strömbrytare' emellan dem, men utan att behöva köpa en stor marin-kluns med vred eller kopplingsplint för ringskor.. Wago används flitigt av elektriker, både i bostäder och i till viss del inom 'industrin'.. I min bostadsel ser jag hellre wagoklämmor än de traditionella 'toppklämmorna' (som inte har någon klämning alls, trots namnet), för att förbinda två ledare där plint inte är möjligt.. Du ska alltså ha en strömbrytare mellan solpanel och regulator, jag förstår inte varför men vad tänker du dig för strömbrytare om du skulle behöva en wagoklämma? De flesta strömbrytarna brukar ju flatstiftsanslutning och då är det ju bara att klippa kabeln och klämma på två flatstift och på med krympslang och sen en strömbrytare. Det känns som om du tänker starkströmskoppling? Redigerad 8 April av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 April 20 timmar sedan skrev Johan77: Hej, Jag funderar på vilken elkontaktslösning som är bäst på en båt med avseende på vibrationer (och möjligen även med avseende på korrosion, även om kontakterna i mitt fall kommer sitta väl skyddade nere i kajutan). Wagoklämmor eller vanliga förskruvningar med 'tättslutande pressfot' inuti..? Vore intressant att få höra lite erfarenheter.. Tror inte Wago är tänkt för en "dynamisk" installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 0 Postad 8 April 2 timmar sedan skrev Makro: Du ska alltså ha en strömbrytare mellan solpanel och regulator, jag förstår inte varför men vad tänker du dig för strömbrytare om du skulle behöva en wagoklämma? De flesta strömbrytarna brukar ju flatstiftsanslutning och då är det ju bara att klippa kabeln och klämma på två flatstift och på med krympslang och sen en strömbrytare. Det känns som om du tänker starkströmskoppling? Jag var nog lite otydlig.. Jag tänkte ha en 'snabbkoppling' som strömbrytare, mellan solpanel och regulator.. Anledningen är att regulatorns anslutningsplintar är så pillriga.. Det är visserligen inte ofta man behöver klippa strömmen där, men tydligen ska man göra det när man kopplar in/ur batteriet, för att skydda regulatorn har jag förstått det som.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 413 Postad 8 April Det räcker rätt bra med en säkring mellan solpanelen och regulatorn. Den är enkel att dra ut när du vill koppla bort panelen. Det rekommenderas i alla fall av Victron. Har man har en regulator med app brukar man också kunna stänga av laddningen med mjukvaran. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser