Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Glykol

Kondens motorutrymme

Rekommendera Poster

Jag märkte idag att jag har väldigt mycket kondens i motorutrymmet. Se bild. Vet inte hur länge det har varit så (hela vintern?) Hur gör ni? Sätter ni ”fuktslukare” där med? 

IMG_6512.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motorluckorna öppna på vintern, har aldrig haft kondens på motorn vad jag vet iaf.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag har motorluckorna öppna på vintern, har aldrig haft kondens på motorn vad jag vet iaf.

Samma här. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställer en fuktslukare i motorutrymmet. Det gör nytta. Kan inte ha motorluckan öppen på vintern. Kommer inte in i båten då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det vatten under motorn på vintern? Kallt klimat där du har båten ? Kör du dieselvärmare som placerad i samma utrymme som motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev NW355:

Står det vatten under motorn på vintern? Kallt klimat där du har båten ? Kör du dieselvärmare som placerad i samma utrymme som motorn?

Ja, det är vatten under motorn, ska felsöka det så småningom. Båten står i Stockhom, -18 grader ungefär som kallast. Ingen dieselvärmare igång.

Jag öppnade en mindre lucka till motor och ett par dagar senare var kondensen borta. Får nog se till att öppna upp under vintern OCH sätta in någon fuktboll...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Glykol:

Får nog se till att öppna upp under vintern OCH sätta in någon fuktboll...

Bussigt, då avfuktar du äver de båtarna närmast din 😊

(…man brukar ha antingen öppet ELLER torrboll; inte båda…)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en hink, durkslag och vägsalt som är tillverkat av kalciumklorid 25kg/300:- på Granngården

https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25kg

Så kan du tillverka en egen påfyllningsbar torrboll billigare.

Det har diskuterats fram o tillbaks om saltet kan bidra till att saker rostar mer men aldrig upplevt eller sett någon trovärdig fakta om det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Bussigt, då avfuktar du äver de båtarna närmast din 😊

(…man brukar ha antingen öppet ELLER torrboll; inte båda…)

Jag menade att jag öppnar lilla luckan som går in till kabinen så att det är öppet mellan motorutrymme och kabin. Stora luckan får vara stängd. Kan ställa en avfuktare utanför båten också för att vara schysst mot dom som ligger runtomkring mig 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Wildeside:

Det har diskuterats fram o tillbaks om saltet kan bidra till att saker rostar mer men aldrig upplevt eller sett någon trovärdig fakta om det.

Jag körde med vägsalt i durkslag men upplevde oxid så jag köpt selicagel som jag lägger i tvättpåsar. Selicagelen torkar man i ugnen när den blir grön. Har gjort så i ca 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-07 vid 16:46 skrev Glykol:

Jag märkte idag att jag har väldigt mycket kondens i motorutrymmet. Se bild. Vet inte hur länge det har varit så (hela vintern?) Hur gör ni? Sätter ni ”fuktslukare” där med? 

 

Förra vintern/våren när jag var förbi båten en gång och öppnade motorlucksn var det mycket kondens på motorn, som på din bild. Har aldrig märkt det tidigare år,  i alla fall inte de gånger jag tittat vilket oftast bara varit i april, så jag vet inte om det är så att det till och från blir kondens vid olika väder under vintern.

I höstas satte jag en pappskiva för bägge ventilationshålen till motorrummet och hade en torrboll där. För någon vecka sedan när jag var nere så var det torrt, det var första besöket sedan i höstas  Känns bra att stoppa en torrboll där, om det gör till eller från vet jag däremot inte🙂.

Har alltid motorrummet stängt över vintern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...