Wildeside 452 Postad 6 April , 2024 Ska bli intressant att se vad som ramlar ner i postlådan Original kostar impellern 1085 kr på Hjärtmans så det kan vara värt att chansa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 6 April , 2024 Oj! Hur stor är impellern om den kostar dryga tusingen? Vår kostade runt 300. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 250 Postad 6 April , 2024 Funkar säkert lika bra som B-tema:s för 250:- . Jag kör D41-44/300 på Orbitrades för 400:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 6 April , 2024 13 minuter sedan skrev raol: Oj! Hur stor är impellern om den kostar dryga tusingen? Vår kostade runt 300. Enligt beskrivnig 65*50 mm med 16 mm axelhål. Finns pirat på Axmarin för 160kr. Råkade snubbla på kina impellern av misstag så jag kunde inte hålla fingrarna i styr, så jag köpte den som reserv impeller om inget annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 7 April , 2024 (redigerade) 9 timmar sedan skrev Wildeside: Finns pirat på Axmarin för 160kr. Råkade snubbla på kina impellern av misstag så jag kunde inte hålla fingrarna i styr, Och "kina-impellern" är inte "pirat"....😛 ? Eftersom priset är i princip detsamma på AXmarin hade jag nog köpt den där, då min erfarenhet av dem är att de ofta vet vad de säljer. Rimligen är det nog mera "rätt" pris, Hjertmanspriset är i mina ögon rent ocker. Och hur vet man att det är bättre ? Det vet man egentligen inte. Men visst snubblar mina fingrar iväg och beställer saker ibland också 😉. Kul oavsett att se vad du får, om den passar och är som tänkt. Edit: Ahh, ser nu att du gav 30:- (!) för den, inte 140 SEK. Då hade nog mina fingrar också dragit iväg..... Redigerad 7 April , 2024 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 7 April , 2024 (redigerade) 3 timmar sedan skrev IngemarE: Och "kina-impellern" är inte "pirat"....😛 ? Eftersom priset är i princip detsamma på AXmarin hade jag nog köpt den där, då min erfarenhet av dem är att de ofta vet vad de säljer. Rimligen är det nog mera "rätt" pris, Hjertmanspriset är i mina ögon rent ocker. Och hur vet man att det är bättre ? Det vet man egentligen inte. Men visst snubblar mina fingrar iväg och beställer saker ibland också 😉. Kul oavsett att se vad du får, om den passar och är som tänkt. Edit: Ahh, ser nu att du gav 30:- (!) för den, inte 140 SEK. Då hade nog mina fingrar också dragit iväg..... Brukar köpa från Axmarin men 239,00 kr mot 30,02 kr inklusive frakt så skiljer det 208,98 kr. Det va inget annat jag behövde just nu så fraktkostnaden skulle belasta priset på en impeller. Det drabbar ju ingen fattig om Kina impellern är skräp😁 Det är sällan jag handlar/beställer något från Hjertmans, samma gäller alla dom större svenska butikerna. Brukar titta vad dom vill ha betalt för grejorna och förvånas varje gång. Redigerad 7 April , 2024 av Wildeside 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 7 April , 2024 1000:- på Hjertmans är ju ocker😯 Kina för 30 :- är ju raka motsatsen. Jag hade också köpt, för man blir ju nyfiken. Skulle säga att det är det uppenbart att det är skillnad i material, annan sämre metall i navet och annat sämre material i gummit. Är det skit för det? Behöver inte vara, men säkert nästan garanterat kortare livslängd. Det är väl hur mycket kortare som avgörande för om man tycker det blir en bra eller dålig affär. Kör man lite och den funkar fint i två år så är det väl en bra affär. Måste man byta varje år och det är ett helvete att byta (som på min båt) så är man kanske mindre nöjd för bytes processen är avgörande. Måste man byta varje år och det är lätt att byta så är det väl en bra affär etc etc. Som reserv så lär det i alla fall vara en bra mycket bättre affär än att betala 1000kr. Hoppas du ger en feedback när du fått den 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 7 April , 2024 (redigerade) 10 minuter sedan skrev Boanjohan: 1000:- på Hjertmans är ju ocker😯 Kina för 30 :- är ju raka motsatsen. Jag hade också köpt, för man blir ju nyfiken. Skulle säga att det är det uppenbart att det är skillnad i material, annan sämre metall i navet och annat sämre material i gummit. Är det skit för det? Behöver inte vara, men säkert nästan garanterat kortare livslängd. Det är väl hur mycket kortare som avgörande för om man tycker det blir en bra eller dålig affär. Kör man lite och den funkar fint i två år så är det väl en bra affär. Måste man byta varje år och det är ett helvete att byta (som på min båt) så är man kanske mindre nöjd för bytes processen är avgörande. Måste man byta varje år och det är lätt att byta så är det väl en bra affär etc etc. Som reserv så lär det i alla fall vara en bra mycket bättre affär än att betala 1000kr. Hoppas du ger en feedback när du fått den Feedback kommer jag att ge, ska montera den innan sjösättningen om den kommit tills dess. För min del så är det enkelt att byta impeller gott om plats. Jag tar ur impellern varje vinter. Jag törs leka lite med impeller testet eftersom jag har temperatur mätning med larm både här och där i motorn, bland annat på inkommande kylvatten vid pumpen och där stiger tempen ganska snabbt om impellern är trasig. Redigerad 7 April , 2024 av Wildeside 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 3 Postad 3 timmar sedan 2024-04-07 vid 13:18 skrev Wildeside: Feedback kommer jag att ge, ska montera den innan sjösättningen om den kommit tills dess. För min del så är det enkelt att byta impeller gott om plats. Jag tar ur impellern varje vinter. Jag törs leka lite med impeller testet eftersom jag har temperatur mätning med larm både här och där i motorn, bland annat på inkommande kylvatten vid pumpen och där stiger tempen ganska snabbt om impellern är trasig. Hur gick det med impellern ? Ser att axmarine har för 160kr till min maskin.. Nu har jag redan köpt en johnson men som reserv? Någon som kör med axmarines impeller på Penta 41/Kad ? Håller dom en säsong? Fick en impeller ifrån biltema med båten, okänd ålder men i obruten förpackning.. Den höll inte en hel säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser