skippeer 417 Postad 5 April Tidigare båtägare har monterat en Victron Isolationstransformator på 3600W vilket känns bra men.... När vi ligger med landström hörs ett fullt märkbart lågt brummande ljud. Gissar att det kommer från transformatorlindningen, är det någon som känner igen brummandet? Går det att förebygga mha gummifjädrande upphängning? Även med avtagande hörsel lär just den låga frekvensen höras av undertecknad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 5 April Det brukar kallas för ”nätbrum” det är växelströmmen i eluttaget som orsakar detta oljud, brummet brukar vara på ca 100Hz, den dubbla frekvensen i nätet. Sannolikt blir det en vibration i trafon som förstärks av att det blir en resonans i lådan som den är inbyggs i. Ibland kan det hjälpa att vända på stickkontakten i eluttaget, om det låter sig göras. Annars en mjuk upphängning av hela apparaten, om du kan ställa den på något halvmjukt material. I förra båten låg pentrypumpen på en bit motorrumsisolering, och då minskades ljudet från den. Det kanske går att tillämpa för dig också. Klart att du kan klä in hela apparaten i motorrumsisolering, men se till att inte täppa till eventuella ventilationshål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 342 Postad 5 April Tyvärr är det väldigt svårt att isolera bort så lågfrekventa ljud. Det behövs tjocka lager av riktigt tunga och stumma material, gärna betong eller tjockt med trä. Vi snackar flera decimeter för att få en vettig dämpning. Så tyvärr är det inte mycket man kan göra åt det i en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 5 April 6 minuter sedan skrev raol: Tyvärr är det väldigt svårt att isolera bort så lågfrekventa ljud. Det behövs tjocka lager av riktigt tunga och stumma material, gärna betong eller tjockt med trä. Vi snackar flera decimeter för att få en vettig dämpning. Så tyvärr är det inte mycket man kan göra åt det i en båt. Jovisst är det så. Men en av källorna till oljudet, är ju att vibrationerna fortplantar sig i båten, det är väl det som kallas för ”stomljud”? Om man gör en tankemodell och där hänger upp hela lådan i gummiband så borde man komma bort från att ljudet/vibrationerna fortplantar sig i båten. Så jag tror att mjuka, eller halvmjuka gummibussningar eller liknande mellan apparatlådan och båtens inredning, det gör ju iallafall inte saken sämre. Men testa att vänd på fas och nolla, alltså vänd stickkontakten i uttaget, jag vet ju inte om det funkar för dig, men en nätdel till en dator jag har i båten blir tyst då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 342 Postad 5 April Just nu skrev Georg_Ohm: Jovisst är det så. Men en av källorna till oljudet, är ju att vibrationerna fortplantar sig i båten, det är väl det som kallas för ”stomljud”? Om man gör en tankemodell och där hänger upp hela lådan i gummiband så borde man komma bort från att ljudet/vibrationerna fortplantar sig i båten. Så jag tror att mjuka, eller halvmjuka gummibussningar eller liknande mellan apparatlådan och båtens inredning, det gör ju iallafall inte saken sämre. Men testa att vänd på fas och nolla, alltså vänd stickkontakten i uttaget, jag vet ju inte om det funkar för dig, men en nätdel till en dator jag har i båten blir tyst då. Så är det förstås! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 5 April Får kolla hur plåtlådan sitter fäst mot träskott inne i ett skåp. Kanske gummifästen liknande dessa kan funka, blir ett långsiktigt förbättringsprojekt med låg prio. Alltid bra att bolla tankar, tack för responsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 5 April Ljudet från den trafon lär vara mekaniskt och 50Hz (det är den likriktade råsignalen av nätspänningen som blir 100Hz). Tyvärr krävs det tämligen mjuka gummibussningar med en egenfrekvens på långt under dessa 50Hz för att dämpa och hindra ljudet att gå vidare ut i båtens stomme. Möjligen skulle gummifötterna som t ex används till luftvärmepumparnas utedelar kunna funka. Alltså den typen som förr var vanlig att hänga upp avgassystem i, med en gängad pinnbult på var sin sida om en gummiklump. Men det måste som sagt vara mjuka, men ändå tåliga nog att klara trafons ansenliga vikt vid riktigt ordentlig krängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 5 April 1 timme sedan skrev skippeer: Tidigare båtägare har monterat en Victron Isolationstransformator på 3600W vilket känns bra men.... När vi ligger med landström hörs ett fullt märkbart lågt brummande ljud. Gissar att det kommer från transformatorlindningen, är det någon som känner igen brummandet? Går det att förebygga mha gummifjädrande upphängning? Även med avtagande hörsel lär just den låga frekvensen höras av undertecknad. Har samma isotrafo och hör endast svagt brummande men det beror förstås på var i båten trafon sitter. Min sitter långt ner i ett stuvutrymme under akterdäck. Hörs inte alls i förpiken där vi sover eller när man sitter på akterdäck ovanför trafon. Du kan ju alltid försöka hitta var vibrationerna fortplantar sig och försöka isolera/stumma upp detta material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 6 April Fick lära mig av Noratel som är stor leverantör av transformatorer till fartyg att utveckling av ljud och värme inte främst beror på belastningen som man kan tro utan mer av inspänningen. Detta är 3x400V => 3x400V resp. 3x400V = 3x230V transformatorer, men bör gälla även för mindre transformatorer. Det stämmer också med att ljudproblem oftast rapporteras från båtar förtöjda vid Strömkajen, som är känd för hög nätspänning. Inte så mycket att göra åt, men vid lite högre belastning så bör ljudet minska med en lång skarvkabel med god kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser