Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Strosselhuset

Skrovform roddbåt.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå alla.

 

Ska köpa en liten roddbåt ca 3,80-4 m till

mellandottern, hon är 11 år.

Tanken är att hon ska ro och ha en liten utombordsmotor på den också.

Letar efter objekt och kollar annonser.

 

Har väl aldrig funderat så mycket på olika skrovformer men har noterat att det skiljer en del i det begagnade utbudet.

 

En del är ganska platta i botten, en del har en mera "djup köl" och liknar mer "båt"

Somliga är mera som en djup snipa med "rund" botten och en djup köl stock fast då med akterspegel fortfarande.

 

Önskar tankar kring de olika formerna.

För och nackdelar?

Hur ska man tänka vid köp?

 

Önskar naturligtvis en stabil båt, vilken skrovform föredras då?

Vad är dess nackdel?

 

Ja, ni förstår frågeställningen...

 

/Mathias

 

Redigerad av Strosselhuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En båt som man ska ro bör ha en köl och ha mer rund botten. Detta för att den ska gå hyfsat rakt att ro med.

Att försöka ro en båt som är avsedd för motor (planande) är i pricip omöjligt att få att gå rakt. Man får parera hela tiden.

Så ska hon lära sig ro:

"en del har en mera "djup köl" och liknar mer "båt"

Somliga är mera som en djup snipa med "rund" botten och en djup köl stock fast då med akterspegel fortfarande."

Redigerad av Janne_G
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det beror på vart man ska ro i lugna vatten så är det inte speciellt problematiskt att ro en mer flatbottnad båt.

Flatbottnad är väl stabilare än en långsmal kölbåt har jag fåt för mej.

Min släpjolle är flatbottnad och fungerar bra att ro iland hunden o diverse attiraljer för grillning m.m. i en lugn vik, men inget jag skulle ge mej ut o ro med på någon större fjärd när det blåser lite och vågorna gungar på.

Så det är som med det mesta allt beror på förutsättningar och förväntningar.

 

La in en bild som visar hur min botten ser ut.

Med flatbottnad menar jag inte platt botten utan tillstymmelse av köl liknande optimistjolle.

örnvik.jpg

Redigerad av Wildeside
La in en bild som visar hur min botten ser ut.
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Wildeside:

Det beror på vart man ska ro i lugna vatten så är det inte speciellt problematiskt att ro en mer flatbottnad båt.

Flatbottnad är väl stabilare än en långsmal kölbåt har jag fåt för mej.

Min släpjolle är flatbottnad och fungerar bra att ro iland hunden o diverse attiraljer för grillning m.m. i en lugn vik, men inget jag skulle ge mej ut o ro med på någon större fjärd när det blåser lite och vågorna gungar på.

Så det är som med det mesta allt beror på förutsättningar och förväntningar.

 

La in en bild som visar hur min botten ser ut.

Med flatbottnad menar jag inte platt botten utan tillstymmelse av köl liknande optimistjolle.

örnvik.jpg

Som jag ser det är din jolle inte flatbottnad utan har, för storleken, ganska rejäl v-botten samt slag på sidorna. Jag kan tänka mig att den är mycket bra att ro och kanske en modell som @Strosselhuset kan vara ute efter.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Som jag ser det är din jolle inte flatbottnad utan har, för storleken, ganska rejäl v-botten samt slag på sidorna. Jag kan tänka mig att den är mycket bra att ro och kanske en modell som @Strosselhuset kan vara ute efter.

Det här menar jag med långsmal köl båt.

Som är bättre roddbåt men har sämre stabilitet.

 

Eka.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kallar jag flatbottnad eka.

12_a-1200x630.thumb.jpg.5d5ac597f6a8eb90c591c53e6cf623dc.jpg

 

I ungdomen rodde jag mycket med en sådan för att komma ut på sjön (ca 4x6 km stor) o fiska. Ekan var rätt kursstabil genom att de långa borden låg strax under vattenytan, dessutom fanns det en liten träköl längs botten på aktre delen av ekan. Ekan var väldigt stabil genom sin bredd. Tur var väl det för flytväst existerade inte, det var väl inte så farligt på sjön på den tiden....

Lite stor och tung att använda som släpjolle, då ska man välja en som får mindre våt yta när den är olastad.

 

Balansen mellan stabil/ostabil beror på hur rundbottnad och bred båten är. Även rundbottnade båtar brukar bli rätt slutstyva. Jag har en gammal Jolly-jolle, den är väldigt rund och initialrank men jag får ställa mig på relingen för att den ska kantra/ta in vatten. Den är inte kul att ro med p.g.a. sin dåliga kurshållning. Men definitivt bättre som släpjolle än en flatbottnad eka.

pimg-jolly-21junior-12195208.jpg.bb6f627c251278a81ee04916e8cf7230.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Detta kallar jag flatbottnad eka.

12_a-1200x630.thumb.jpg.5d5ac597f6a8eb90c591c53e6cf623dc.jpg

 

I ungdomen rodde jag mycket med en sådan för att komma ut på sjön (ca 4x6 km stor) o fiska. Ekan var rätt kursstabil genom att de långa borden låg strax under vattenytan, dessutom fanns det en liten träköl längs botten på aktre delen av ekan. Ekan var väldigt stabil genom sin bredd.

Jag (släkten) har en liknande i plast vid en stuga vid en sjö i Dalarna. Gissar den är något smalare, har i alla fall inte lika markerad midja. 
Den har helt usel stabilitet. En släkting slog runt med barnbarnet, men grunt vatten så ingen fara. Den är extremt känslig för viktförflyttning. Så jag har tvärtom erfarenhet jämfört med Lintott🙂

Men den (vår) är lättrodd och är en lätt båt. 
 

Generellt har flatbottnade båtar dålig stabilitet, visserligen initialt styva men går från "hero to zero" hastigt vid tidig krängningsvinkel.


Till barn vill man ha en lätt och därmed lättrodd båt. Jag skulle rekommendera typ som finska Suvi (googla) av mindre modell.

IMG_4607.jpeg.c7f565264e1249a4dcdafcc6946dbd98.jpeg


Själv spenderade jag barnåren typ 4-12 års ålder i en liten aluminiumbåt i en grund vik hos mormor. Den var lätt och därmed lätt att hantera och den var lätt att ro. Det var en båt typ Älmsta:

IMG_4608.jpeg.4882ff48677b75e8b0fd10aca9d22ba2.jpegIMG_4609.jpeg.4ddd0dcca6d77106f016bf76dbb748c2.jpeg


Fick sedan en liknande som 12-åring med 4hk motor, gick som ett spjut ensam, helt ok med en kompis oxå, långsamt med två kompisar ombord.

Lätt, underhållsfri (i princip) och en båt jag aldrig kände mig otrygg i trots vilt användande. Den låga vikten var såklart som liten spjuver en stor fördel. Sådan båttyp kan jag verkligen rekommendera 🙂👍

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag (släkten) har en liknande i plast vid en stuga vid en sjö i Dalarna. Gissar den är något smalare, har i alla fall inte lika markerad midja. 
Den har helt usel stabilitet. En släkting slog runt med barnbarnet, men grunt vatten så ingen fara. Den är extremt känslig för viktförflyttning. Så jag har tvärtom erfarenhet jämfört med Lintott🙂

Men den (vår) är lättrodd och är en lätt båt. 
 

Generellt har flatbottnade båtar dålig stabilitet, visserligen initialt styva men går från "hero to zero" hastigt vid tidig krängningsvinkel.

- - -

Vikten kan nog påverka hur rank en flatbottnad båt är. Träekan vägde nog lite mer än din glasfibereka.

Även jag har varit ute med väldigt ranka nötskal, men då har det varit lätta plastbåtar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Lintott:

Vikten kan nog påverka hur rank en flatbottnad båt är. Träekan vägde nog lite mer än din glasfibereka.

Även jag har varit ute med väldigt ranka nötskal, men då har det varit lätta plastbåtar.

Håller helt med. Och min är nog något för smal. Min är en modell som uppenbarligen mallats rakt av från någon existerande träeka och sedan serieproducerats i något garage/lada lokalt i trakten, innan CE-märkningens tid på 80 -talet.  Blir den då hälften så tung så får det såklart konsekvenser.  

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den eviga kompromissen bra roddbåt mot bra motorbåt. Jag har en glasfiberbåt som är en avgjutning av en gammal träbåt. Den är antagligen tänkt för rodd och segling men den har också en liten akterspegel. Den har en köl på 7 - 8 cm och är tämligen bred midskepps. Jag älskar att ro den här båten. Den är lättrodd och kursstabil även i sjögång. Man vänder den på rätt kurs, tar sikte på något landmärke som hålls mitt över aktern, sedan är det bara att ro och då och då vända på huvudet så man inte ror på stenar och svanar och annat som kan komma i vägen.

Den funkar utmärkt med en 3 - 4 hästars snurra, mer än så är onödigt. Jag kör den med en 60 lbs elmotor som med lätthet drar upp den till skrovhastigheten på sådär 4 knop. Mitt-toften är täckt av en 100 w solpanel som laddar 2 st 100Ah batterier som sitter under solpanelen.

 

848584437_nulon.thumb.jpg.98ff4fdb6c68e18e55ef163e922a946f.jpg

Redigerad av Faderullan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tankar och ideer.

 

Så klart har alla skrovformer sina styrkor och svagheter.

Tänker mig nog ngt liknande som  @Wildeside har, precis som @ChristerN föreslår.

Vet du @Wildeside vad det är för fabrikat och modell?

 

Jag tänker mig ngt begagnat så utbudet får ju så klart styra.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Tack alla för tankar och ideer.

 

Så klart har alla skrovformer sina styrkor och svagheter.

Tänker mig nog ngt liknande som  @Wildeside har, precis som @ChristerN föreslår.

Vet du @Wildeside vad det är för fabrikat och modell?

 

Jag tänker mig ngt begagnat så utbudet får ju så klart styra.

 

/Mathias

Bilden som jag la in lånade jag på nätet, men jag har en lika dan, det är en Örnvik 400

Finns många modeller och tillverkare av samma/liknade modeller runt 3-4,5.

Bland annat Örnvik, Ryds med flera.

Sök på Blocket under jolle/rodbåtar 

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/batar/jolle_roddbat?cg=1064

Ett gått råd är att inte köpa grisen i säcken.

Fråga här på forumet.

Åk och prova båtar i vattnet som du funderar på att köpa, så att du känner dej nöjd med rankhet och roddbarhet.

Finns tyvärr så många botten napp i båtar i den storleksklassen som man ska akta sig för. 

Redigerad av Wildeside
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att sätta ett barn att ro en båt med bred och djup gavel är ett effektivt sätt att få dem att hata att ro och stanna på land med surfplattan i fortsättningen. Ju mera snipformat undervattensskrovet är destu bättre roddbåt. Faderullans båt är så gott som idealisk tycker jag. Jag har sett den i verkligheten och önskar att jag skulle ha tid att malla av den och bygga en likadan ät mig själv.

 

Båten som jag lärde mig i från 12 eller 13 års ålder och framåt var väldigt initialrank men den var lätt att ro och en bra sjöbåt och ganska slutstyv. Den var bra att lära sig i. Den hänger förresten med än i dag. Ungefär 30 år senare. GB410 hette modellen. Nackdelen med den är att kölen är för kort och för mycket uppböjd i aktern så den håller kursen dåligt. Oj vad jag har svurit över den detaljen genom åren. En gång var jag i rena ilskan på väg till skogs för att hugga virke till en ny båt med bättre bottenform innan jag besinnade mig och insåg att jag inte hade tid med ett båtbygge.

Redigerad av heimlaga
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-05 vid 21:30 skrev Wildeside:

Bilden som jag la in lånade jag på nätet, men jag har en lika dan, det är en Örnvik 400

Finns många modeller och tillverkare av samma/liknade modeller runt 3-4,5.

Bland annat Örnvik, Ryds med flera.

Sök på Blocket under jolle/rodbåtar 

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/batar/jolle_roddbat?cg=1064

Ett gått råd är att inte köpa grisen i säcken.

Fråga här på forumet.

Åk och prova båtar i vattnet som du funderar på att köpa, så att du känner dej nöjd med rankhet och roddbarhet.

Finns tyvärr så många botten napp i båtar i den storleksklassen som man ska akta sig för. 

Klokt råd att testa rankhet och roddegenskaper innan köp.

Jag söker vidare och hoppas hitta bra objekt 🙂

 

/Mathias

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall kunna hänga tre personer över relingen för att spy, då är den sjövärdig.😀😉🤮🍺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen 🙂

 

Jag kan komma över en Ryds 375 ganska billigt.

Det finns inte möjlighet att testa den i sjön innan köp så....

 

Är det någon som har provat en dylik och kan recensera den.

Är den rank?

Hur är den att ro?

Hur är den vid motorkörming?

 

Tack.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Hallå igen 🙂

 

Jag kan komma över en Ryds 375 ganska billigt.

Det finns inte möjlighet att testa den i sjön innan köp så....

 

Är det någon som har provat en dylik och kan recensera den.

Är den rank?

Hur är den att ro?

Hur är den vid motorkörming?

 

Tack.

 

/Mathias

Ingen direkt erfarenhet av just Ryds 375 vad jag kommer ihåg, men tycker att dom Ryds båtar jag haft och använt har varit av god kvalitet och inte känts ranka. 

Vad skulle du få betala för båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Ingen direkt erfarenhet av just Ryds 375 vad jag kommer ihåg, men tycker att dom Ryds båtar jag haft och använt har varit av god kvalitet och inte känts ranka. 

Vad skulle du få betala för båten?

Jag hoppas att det kan bli bra och så klart att någon som använt en dylik kan uttala sig om den.

 

Två tusen för båten utan åror så det är inga stora pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Jag hoppas att det kan bli bra och så klart att någon som använt en dylik kan uttala sig om den.

 

Två tusen för båten utan åror så det är inga stora pengar.

Det va nog inget överpris om den är i skapligt skick.

Tror att den skulle gå att sälja lite dyrare t.o.m. när värmen kommer om du inte är nöjd.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-05 vid 20:55 skrev Faderullan:

Den eviga kompromissen bra roddbåt mot bra motorbåt. Jag har en glasfiberbåt som är en avgjutning av en gammal träbåt. Den är antagligen tänkt för rodd och segling men den har också en liten akterspegel. Den har en köl på 7 - 8 cm och är tämligen bred midskepps. Jag älskar att ro den här båten. Den är lättrodd och kursstabil även i sjögång. Man vänder den på rätt kurs, tar sikte på något landmärke som hålls mitt över aktern, sedan är det bara att ro och då och då vända på huvudet så man inte ror på stenar och svanar och annat som kan komma i vägen.

Den funkar utmärkt med en 3 - 4 hästars snurra, mer än så är onödigt. Jag kör den med en 60 lbs elmotor som med lätthet drar upp den till skrovhastigheten på sådär 4 knop. Mitt-toften är täckt av en 100 w solpanel som laddar 2 st 100Ah batterier som sitter under solpanelen.

 

848584437_nulon.thumb.jpg.98ff4fdb6c68e18e55ef163e922a946f.jpg

Snygg eka - men var sitter du när du ror???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Marina16GT:

Snygg eka - men var sitter du när du ror???

Kan solcellen eventuellt gå att flytta på om man ska ro eller använda mitttoften till något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Wildeside:

Kan solcellen eventuellt gå att flytta på om man ska ro eller använda mitttoften till något annat.

Solpanelen är av den tunna typ som man limmar på underlaget. Här är den limmad på en plywoodskiva som täcker utrymmet där batterierna och den övriga tekniken sitter. Gångjärn i framkant så hela sätet går att fälla upp, naturligtvis med gasfjäder så den hålls öppen medan man letar efter grejer i förvaringsfacken på båda sidor om batterierna :-)

Panelen håller att stiga på och det går utmärkt att sitta på den när man ror. Lite försiktig får man förstås vara så man inte repar den men den har klarat sig fint i flera år vid det här laget. Har fästen för årklykorna vid förtoften också. Där ror man om man har en passagerare :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...