Karl80 0 Postad 4 April , 2024 Hej Har en liten fundering kring impellerbyte, när den nya återmonteras har jag för mig att jag läst någonstans att det är viktigt att "bladen" på impellern hamnar åt "rätt håll" beroende rotationsriktning på stången (glömt namnet på den), stämmer detta? isf hur vet jag vilket håll den snurrar? Vid demontering av den gamla impellern och allmän översyn samt rengöring hittade jag ett hål enligt bilden; vad är det? ser ut som det ska vara så men jag fattar inte varför isf eller har det gått sönder? Sen slutligen har jag en sista fundering och det är vilka motortyper som bygger på samma motor/delar, alltså om jag har en 60hk 2 takt är det då typ samma motor 50 el 70hk tex? Mvh// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 474 Postad 6 April , 2024 På en ny impeller står bladen rätt ut, de vänder sig rätt när drivaxeln roterat ett varv. Så det spelar ingen roll hur du vrider dit impellern i pumphuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser