MrMe 179 Postad 4 April , 2024 Hej alla, Jag håller just på och ska montera bogpropeller på mitt objekt... Längst fram i fören ligger idag en väldigt bra rostfri tank för färskvatten vilket gör att jag funderar på att montera bogpropellern lite längre akterut än vad som kanske är brukligt och optimalt. Jag har köpt en förhållandevis stark bogpropeller (55kP/3KW/4Hk) till en jämförelsevis "lätt" 35-fotare på 5,5 ton. Vad tror expertisen? Kommer det att fungera med en bogpropeller så pass långt bak? Jag förstår att det vore bättre att ha den längre fram, men fördelen med att montera den där jag tänkt är förutom vattentanken att jag kommer längre ned under vattenytan vilket alltid är önskvärt. Har markerat med en röd cirkel ungefär där den hamnar på bilden nedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 668 Postad 4 April , 2024 Det kommer nog fungera alldeles utmärkt. Att sätta den liiite längre fram hade kanske varit mer optimalt, men inte mycket längre fram. Detta eftersom stäven böjer uppåt och den bör ju alldeles riktigt vara minst någon dm under vattenytan för att fungera bra. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 964 Postad 4 April , 2024 1 timme sedan skrev MrMe: Hej alla, Jag håller just på och ska montera bogpropeller på mitt objekt... Längst fram i fören ligger idag en väldigt bra rostfri tank för färskvatten vilket gör att jag funderar på att montera bogpropellern lite längre akterut än vad som kanske är brukligt och optimalt. Jag har köpt en förhållandevis stark bogpropeller (55kP/3KW/4Hk) till en jämförelsevis "lätt" 35-fotare på 5,5 ton. Vad tror expertisen? Kommer det att fungera med en bogpropeller så pass långt bak? Jag förstår att det vore bättre att ha den längre fram, men fördelen med att montera den där jag tänkt är förutom vattentanken att jag kommer längre ned under vattenytan vilket alltid är önskvärt. Har markerat med en röd cirkel ungefär där den hamnar på bilden nedan. Den placeringen var ju inte extremt långt bak. Jag tror att du t.o.m. kan flytta den ytterligare en bit bakåt, båten är ju ganska lång. Med bogisen alltför långt fram så vrids båten, lite längre bakåt så knuffas främre delen i sida utan att aktern far iväg åt motsatt håll. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 4 April , 2024 Lite tips här, https://www.sleipnergroup.com/thruster-systems/thrusters/se20-tunnel-bow-thruster-12v/_/attachment/download/70f4167f-ce96-4d9b-b1d0-95ce61ce7602:49539d5d569cf21ae7743a07276c884c95c9fe62/im-se-20253040-5611-21-2023.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser