Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Niklas-ES

Gasol spis/ugn Pacific

Rekommendera Poster

Hej! Har en gammal gasol spis/ugn som jag har plockat ur båten för rengöring/kontroll. Är den fräsch tänkte jag använda den.

Har kollat att allt verkar tätt, dock begriper jag mig inte på hur man tänder den, konstigt nog. Hittar ingen manual. 

Trycker man in vredet likt man gör med en vanligt grill, så kommer gasol, då kan jag vrida och reglera, men så fort jag släpper det intryckta vredet så stryps gasen.

Jag misstänker det är en funktion så man inte kan "ramla in" i redet och dra igång det av misstag. Men det finns ingenting som gör att vredet kan hålla sig inne utan att man trycker in det manuellt.

I min värld så tänder man när man trycker in ett vred. 

Vad missar jag? Eller är det trasiga grejer jag besitter?

IMG_20240401_194443.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll in vredet och tänd med en tändare eller tändsticka. När gasen tänds så fortsätt att hålla vredet inne i 2-5 sekunder. Slocknar lågan när du släpper vredet så kärvar ventilen. Det kan då hjälpa att med skaplig kraft knacka till på brännarhatten med lämpligt verktyg.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Niklas-ES:

- - -

Trycker man in vredet likt man gör med en vanligt grill, så kommer gasol, då kan jag vrida och reglera, men så fort jag släpper det intryckta vredet så stryps gasen.

Jag misstänker det är en funktion så man inte kan "ramla in" i redet och dra igång det av misstag. Men det finns ingenting som gör att vredet kan hålla sig inne utan att man trycker in det manuellt.

I min värld så tänder man när man trycker in ett vred. 

Vad missar jag? Eller är det trasiga grejer jag besitter?

I bortkanten av brännarringen sitter en litet stift. Detta är temperatursensorn för tändsäkringen. Gasollågan måste komma åt att värma detta stift. Ibland sitter det skräp (rostflagor från brännarlocket, sot,...) i brännarringen under locket som kan hindra lågorna att nå stiftet. Stiftet ska bli varmt för att tändsäkringen ska tillåta gasolen att flöda utan att hålla inne vredet. När/om brännaren slocknar av överkok eller liknande så svalnar stiftet och stänger av gasoltillförseln för att förhindra gasololycka.

 

Sen kan brännaren ibland brinna lita ojämnt. Detta kan avhjälpas genom att stoppa in ett litet mässingsnät (som en omvänd fingerborg) i hålet mitt i brännaren.

 

FOGAS har (eller har i alla fall haft) delar till denna gasolspis, inkl mässingsnätet.

https://fogas.se/

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan lätt byta tändsäkringen för en billig peng, en ny brukar vara snabbare än en gammal trött. Hade en spis som var enormt seg att få fart på, man fick hålla in ganska många sekunder. Med nya stift så behövde man bara hålla in 1 sekund.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusvo085:

Man kan lätt byta tändsäkringen för en billig peng, en ny brukar vara snabbare än en gammal trött. Hade en spis som var enormt seg att få fart på, man fick hålla in ganska många sekunder. Med nya stift så behövde man bara hålla in 1 sekund.

Och den egentliga nyttan av att ha snabba tändsäkringar är att spisen slocknar snabbare och att risken för "folk och fä" minskar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusvo085:

Man kan lätt byta tändsäkringen för en billig peng, en ny brukar vara snabbare än en gammal trött. Hade en spis som var enormt seg att få fart på, man fick hålla in ganska många sekunder. Med nya stift så behövde man bara hålla in 1 sekund.

Min spis är ca 10 år. Den har alltid varit snabb att få stadig låga, men förra året började höger brännare bli trög. I stället för 1-2 sek tog det 10 sek innan lågan fortsatte att brinna när jag släppte vredet. Efter tips på en husvagnssida så knackade jag till två ggr rätt hårt med baksidan av en skruvmejsel på mitten av brännaren. Efter det så är den brännaren lika snabb som från fabrik. Enkelt och billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte var i lande du är men i Sthlm/ Älvsjö finne en firma som heter Fogas.

De kan hjälpa dig med service om du behöver...Och är i närheten? 🙂

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Wergis:

Nu vet jag ju inte var i lande du är men i Sthlm/ Älvsjö finne en firma som heter Fogas.

De kan hjälpa dig med service om du behöver...Och är i närheten? 🙂

 

// Mats W

Dom har flyttat från Älvsjö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den spisen har nog ingen pizeoelektrisk tändare, du får tända med en vanlig gaständare med långt munstycke. Om nu spisen ändå har en inbyggd pizeoelektrisk tändare så brukar det någonstans finnas en röd knapp, samt ett batteri. Och batterier är ju inte precis någonting som håller mer än i en eller två säsonger.

I min spis sitter det ett AA-batteri inuti den röda knappen. Men den spisen är av annat fabrikat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Den spisen har nog ingen pizeoelektrisk tändare, du får tända med en vanlig gaständare med långt munstycke. Om nu spisen ändå har en inbyggd pizeoelektrisk tändare så brukar det någonstans finnas en röd knapp, samt ett batteri. Och batterier är ju inte precis någonting som håller mer än i en eller två säsonger.

I min spis sitter det ett AA-batteri inuti den röda knappen. Men den spisen är av annat fabrikat.

En pizeoelektrisk tändare har inget batteri. Inte de jag har råkat på i alla fall, men det kanske finns sådana också. Det är ju inte alltid man har råkat på alla möjligheter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för all hjälp och svar. 

Testat båda brännarna samt ugnen enligt excels anvisningar och dom funkade direkt. 👌

IMG_20240404_211611.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev excel319:

En pizeoelektrisk tändare har inget batteri. Inte de jag har råkat på i alla fall, men det kanske finns sådana också. Det är ju inte alltid man har råkat på alla möjligheter.

Nähä… då är det någon annan typ av tändare som behöver batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nähä… då är det någon annan typ av tändare som behöver batteri.

Jag har en spis med "batteritändning". Jag misstänker att det är en kondensator som laddas upp av batteriet och skapar tändgnistor. Det kommer upprepade gnistor om knappen hålls inne, till skillnad från piezotändare som ger en gnista/tryck. Ibland slutar det gnistra å då är det dags att plocka ur AA-batteriet o stopp i ett nytt så fungerar det igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har en spis med "batteritändning". Jag misstänker att det är en kondensator som laddas upp av batteriet och skapar tändgnistor. Det kommer upprepade gnistor om knappen hålls inne, till skillnad från piezotändare som ger en gnista/tryck. Ibland slutar det gnistra å då är det dags att plocka ur AA-batteriet o stopp i ett nytt så fungerar det igen.

Japp, det är sådan jag också har  Technipex tror jag att den spisen heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...